مهارت حل مسئله در زندگی زناشویی

فشارهای زندگی مانند جمع شدن بخار در یک دیگ سربسته است که ناگهان موجب ترکیدن دیگ می‌شود. همسران باید مهارت حل مسئله را در این‌گونه مواقع بیاموزند.
کد خبر: ۹۴۸۰۳۵۳
|
۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ انسان‌ها در طول زندگی با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند. زندگی مشترک با همسر نیز در کنار شیرینی‌ها، با دشواری‌هایی نیز مواجه خواهد شد. چگونگی مواجهه با این مشکلات، تأثیر فراوانی در استحکام روابط خانوادگی یا سست نمودن بنیان خانواده خواهد داشت.  از این‌رو، همسران باید مهارت حل مسئله را در این‌گونه مواقع بیاموزند.

*فشارهای زندگی مانند جمع شدن بخار در یک دیگ سربسته است که ناگهان موجب ترکیدن دیگ می‌شود. بنابراین نباید فشارها روی‌ هم انباشته شود؛ بلکه باید آنها را به روش صحیح تخلیه کرد.

*مشکلات زندگی را باید "مسئله" دید و درصدد حل آن برآمد. مشکل امری مبهم، غیرقابل ‌حل و کلی است. حال‌آنکه مسئله واضح، روشن، قابل‌حل، جزئی و معین است. با به کار بردن کلمه مسئله به‌جای مشکل، ناخودآگاه امید به حل آن در فرد ایجاد می‌شود.

فراگیری مهارت حل مسئله سبب می‌شود؛ در خانواده بحران ایجاد نشود، فرد احساس توانمندی کند و اعتماد به‌نفس او افزایش یابد، از فشارهای روانی وی کاسته شود و در زندگی او آرامش ایجاد گردد. داشتن مهارت حل مسئله می‌تواند اعتماد همسر، بستگان و دوستان را به فرد افزایش دهد.

مراحل حل مسئله:

-ابتدا باید مسئله را به ‌صورت واضح، روشن و دقیق تعریف کرد. برای نمونه، اگر همسر فرد به او بی‌توجهی می‌کند، باید دقت کرد که آیا علت آن وجود خلاء عاطفی است یا عدم ارضای نیازها یا خستگی ناشی از کار بیش‌از حد است.

-باید هدف را مشخص کرد و به‌درستیِ آن نیز اطمینان داشت. گاه افراد هدف را اشتباه تعیین می‌کنند یا در تعیین اولویت آن خطا می‌روند؛ مانند اینکه در تنگنای اقتصادی خانواده، سفر تفریحی تشریفاتی یک نیاز جدی تلقی شود.

-باید برای حل یک مسئله، راه‌حل‌های متعددی را در نظر گرفت. برای پیدا کردن این راه‌حل‌ها، تفکر، خلاقیت، افزایش آگاهی از طریق مطالعه و مشورت با مشاور خردمند، مفید است.

-راه‌حل‌ها را باید ارزیابی کرد و با توجه به پیامدها و عواقب هر یک، بهترین آنها را انتخاب کرد.

-با طلب یاری از خدا، باید برای حل مسئله کوشید.

گاهی افراد در رویارویی با مسائل زندگی با موانعی روبه‌رو می‌شوند که قدرت حل مسئله را از آنها سلب می‌کند. این افراد نیازمند توجه به این موانع و برطرف ساختن آنها هستند. مهم‌ترین مانع، ضعف انگیزه است؛ برای تقویت انگیزه حل یک مسئله، باید پیامدهای منفی حل نشدن آن مسئله را فهرست کرد و خود را در فضای پس از حل مسئله تصور نمود و لذت زندگی در آن شرایط را مجسم نمود.

گردآورنده: كارمند زهرا محرابي، كارشناس ارشد مشاوره خانواده

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار