خبرهای داغ:
ابوترابی‌فرد:

از ویژگی‌های سردار سلیمانی قول سدید بود/ مردم، مسئولین را با سخنان زمان انتخابات مورد نقد قرار می‌دهند

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه مردم، مسئولین را با سخنان زمان انتخابات مورد نقد قرار می‌دهند و انسان باید قول سدید داشته باشد گفت: یکی از ویژگی‌های سردار سلیمانی قول سدید و سخن برآمده از علم و متکی بر برهان بود.
کد خبر: ۹۴۸۱۸۴۷
|
۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳

از ویژگی‌های سردار سلیمانی قول سدید بود/ مردم، مسئولین را با سخنان زمان انتخابات مورد نقد قرار می‌دهند
به گزارش خبرگزاری بسیج، نماز جمعه این هفته تهران (۱۶ دی ماه) به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد دقایقی پیش آغاز شد.

وی در خطبه‌های عبادی و سیاسی نمازجمعه که در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد، ضمن توصیه به رعایت تقوایی الهی اظهار کرد: نگاه به سخنان امیرالمومنین (ع) و فهم درست و دقیق آن و تلاش برای آراستگی به این فضائل جان، روح و حقیقت تقوا است.

خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران گفت: نگاه به سخنان امام علی (ع) و فهم درست و دقیق آن و تلاش برای آراستگی به این فضائل جان و روح تقواست، تقوا برای همه مردم به ویژه حکمرانان در نظام اسلامی است. در فراز بیانات امیر المومنین راجع به منشور حکمرانی دو اصل مهم است، اصل اول اینکه تبیین این حقیقت که سیاست ابزاری است برای پاسداری از حقوق انسان‌ها و جامعه انسانی و ابزاری برای فراهم آاوردن ابزار تعالی انسان‌ها است.

ابوترابی‌فرد افزود: فراهم آوردن سیاست نظارت مردم بر مسئولین و شنیدن نقد مردم و شنیدن نظرات آن‌ها راجع به سیاست گذاری است. در نگاه امیرالمومنین (ع) سیاست کلان‌ترین حوزه مرجع است، تنظیم و تعادل دیگر حوزه‌های زندگی در بقیه حوز‌ها با تعادل نظم سیاسی رابطه مستقیم دارد، لذا انبیا الهی با هدف نظام سیاسی و شکل‌گیری آن مبعوث شده‌اند.

خطیب نماز جمعه تهران با تاکید بر اینکه تا سیاست‌بازان دغل‌کار در اریکه قدرت قرار دارند، جامعه به هدف والای عدالت قیام مردم به عدل نایل نمی‌شود، اظهار کرد: در اندیشه سیاسی اسلام و همه ادیان الهی آن روز کره خاکی عدالت برپا می‌شود که شخصیتی مانند وجود مبارک امام عصر (عج) به عنوان نماد علم و عدالت بر اریکه قدرت تکیه بزند و قدرت سیاسی را در دست بگیرد؛ و به دست انسان‌های آراسته به عمل و عدالت و عزت و قدرت مالک‌اشتر‌ها راه را برای بسط عدالت در سطح کره خاکی همواره کند.

وی با اشاره به اصل دوم در سخنان امام علی (ع) گفت: اصل دومی که در نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر و همه حکمرانان در جوامع اسلامی مورد توجه قرار گرفته، این است که انسان آراسته به تربیت دینی که در اریکه قدرت سیاسی قرار می‌گیرند، باید مظهر رحمت رحمانی و مظهر علم و حکمت خداوند باشند، بنابراین مدیرانی که در لایه‌های قدرت و راس هرم قدرت در نظام اسلامی و دینی قرار می‌گیرند، باید در حوزه نظر مظهر علم و حکمت و در حوزه عمل مظهر رحمت رحمانیه خداوند باشند.

ابوترابی‌فرد ادامه داد: مسئولین باید حواسشان باشد و باید در به‌کارگیری واژه‌ها و کلمات دقت کنیم؛ گاهی جملات، سخنان و تحلیل‌ها که در روز‌های انتخابات شنیده می‌شود و مردم بعدا آن‌ها را با سخنان زمان انتخابات مورد نقد قرار می‌دهند، لذا باید انسان قول سدید داشته باشد، زیرا این سخنان برای مردم مطالباتی را ایجاد می‌کند که در کوتاه مدت دست‌یافتنی نیست و زمان بر است. یکی از ویژگی‌های سردار شهید قاسم سلیمانی قول سدید و سخن برآمده از علم و متکی بر برهان بود و این شهید بزرگوار هنگامی تحلیل خود را از فروپاشی حکومت متزلزل داعش ارائه کرد که دقیقا قبل از فرارسیدن فروپاشی آن‌ها را از بین برد.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: دفاع مقدس محصول نظام خانواده است، خانواده شهدا بزرگترین سرمایه اجتماعی این کشور هستند، مادر از نگاه محققین رکن و رمز پایداری خانواده است. امروز تمام سرمایه اجتماعی ما بر شانه استوار بانوانی است که نشان دادند پیوندی ناگسستنی با ارزش‌های اسلامی، اخلاقی و ملی دارند. پایه و اساس سرمایه اجتماعی ما نهاد خانواده است و بانوان عمود این خیمه هستند.

وی افزود: دفاع مقدس را نهاد خانواده خلق کرد، شهید سلیمانی‌ها، شهید صیادشیرازی‌ها، شهید فلاحی‌ها، شهید طهرانی‌مقدم‌ها و شهید باکری‌ها تربیت‌یافتگان مدرسه‌ای هستند که رکن آن مادران و همسران فداکار هستند.

ابوترابی فرد گفت: عدالت دستاورد تربیت دینی و آراستگی به علم است، انسان‌های عادل آفریننده سرمایه اجتماعی هستند. سردار سلیمانی که یکی از بزرگترین ارکان سرمایه اجتماعی است در پرتو تربیت دینی در این جایگاه قرار گرفتند. حاج قاسم می‌گفت که جامعه ما خانواده ماست، این‌ها مردم ما هستند باید راه افتاد بین مردم و آن‌ها را جذب کرد. حاج قاسم دغدغه مردم و استحکام نظام اسلامی را داشت، جذب حداکثری نتیجه تربیت دینی است.

خطیب جمعه تهران گفت: اندیشه حاج قاسم باعث افزایش سرمایه اجتماعی نظام می‌شود، افزایش سرمایه اجتماعی باید در دستور کار بنده و مسئولین قرار بگیرد. شهید سلیمانی دغدغه این را داشتند که کسی از قطار انقلاب جا نماند، این نگاه بود که حاج قاسم را در بیابا‌ن‌های سایر کشور‌ها برد، حاج قاسم دغدغه رهایی ملت‌ها را داشت، همانقدر که دلش برای جوانان کشورمان می‌تپید دلش برای بقیه جوان‌های سراسر دنیا نیز می‌تپید. حاج قاسم‌ها و سید حسن نصرالله‌ها تربیت یافتگان مدرسه‌ای هستند که مربی آن رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

امام جمعه موقت تهران همچنین به موضوع آلودگی هوا اشاره کرد و با بیان اینکه امروز یکی از دغدغه‌های اصلی در جهان حرکت به سوی توسعه پایدار است، گفت: از میان ۱۷ هدف اصلی که برای توسعه پایدار از سوی سازمان ملل تعریف شده حداقل ۴ هدف به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با آلودگی هوا مرتبط است.

ابوترابی فرد ادامه داد: بنابر اعلام بانک جهانی در سال ۲۰۱۶، آلودگی هوا چهارمین عامل عمده مرگ و میر در سراسر دنیا بوده و سالیانه حدود سه هزار و ۷۰۰ نفر از شهروندان تهرانی بر اثر این آلودگی جان خود را از دست می‌دهند، به طوری که میزان مرگ و میر ناشی از آن در کشور سالیانه حدود ۱۲ هزار نفر است.

وی به گزارش سه سال پیش وزارت بهداشت اشاره کرد که در آن خسارت آلودگی هوا به شهروندان تهرانی سالیانه دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و خسارت آلودگی هوا به صورت میانگین در کشور سالیانه ۱۹ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. آلودگی هوا منشاء خسارت‌های جدی است و به همین دلیل در سال ۱۳۹۶ قانون هوای پاک در مجلس به تصوب رسید و وظایفی بر عهده برخی نهاد‌ها از جمله وزارت کشور، وزارت نیرو، شهرداری، صداوسیما، وزارت صمت، سازمان استاندارد و حوزه‌های مختلف را تعریف کرد و بنابراین عملکرد دولتمردان در اجرای این قانون باید مورد نقد جدی قرار گیرد.

ابوترابی فرد در پایان سالروز وفات حضرت ام البنین (س) را گرامیداشت و گفت: آن حضرت از نظر شخصیتی نمادی از کمالات مورد انتظار در یک بانوی تربیت یافته در مدرسه قرآن و عترت بود که چهار شهید عالیقدر رو یک شخیصت استثنایی همچون قمر بنی‌هاشم ابوالفضل عباس (ع) را تربیت کرد تا در حماسه بزرگ عاشورا در رکاب اباعبدالله (ع) انسانیت و شجاعت و معرفت و دیانت و ولایتمداری را برای همیشه فراروی جوامع بشری و انسانی عینیت ببخشد.

ارسال نظرات