خبرهای داغ:
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان خبر داد

آغاز سرشماری نفوس و مسکن در استان همدان

همدان- رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان از آغاز سرشماری نفوس و مسکن در استان همدان خبر داد و گفت: این سرشماری به صورت آزمایشی در استان همدان و ۳۵ شهر کشور انجام می‌شود.
کد خبر: ۹۴۸۲۲۲۹
|
۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، تورج الوانیان در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اهمیت سرشماری نفوس و مسکن در کشور، با تاکید بر اینکه یک جامعه برای رشد و تعالی و توسعه خود نیازمند برنامه‌ریزی و آمار و اطلاعات دقیق است، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اطلاعات پایه‌ای در راستای توسعه آمار و اطلاعات جمعیت، سرشماری عمومی نفوس و مسکن است.

وی بر عدالت‌محوری و امنیت غذایی مد نظر مقام معظم رهبری اشاره و تاکید کرد: برای برنامه‌ریزی بهتر و بر اساس سیاست‌گذاری صورت گرفته، باید آماری از وضعیت کنونی داشته باشیم و متناسب با جمعیت هر منطقه، برای آینده استان برنامه‌ریزی کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان از آغاز سرشماری نفوس و مسکن در استان همدان خبر داد و بیان کرد: این سرشماری به صورت آزمایشی در استان همدان و ۳۵ شهر کشور انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه استان همدان تنها استانی است که در همه مناطق شهری و روستایی آن سرشماری نفوس و مسکن صورت می‌گیرد، اظهار کرد: این مهم به چند دلیل اتفاق افتاده که مهمترین آن تقاضای استان و وجود زیرساخت‌های لازم برای انجام کار در استان بوده به نحوی که مسئولین اداره پست و ثبت احوال در استان اعلام آمادگی کرده‌اند.

الوانیان با اشاره به اینکه آخرین سرشماری رسمی کشور در سال ۱۳۹۵ انجام شده، و در نیمه هر دهه سرشماری انجام می‌شود، گفت: با توجه به اینکه روش سنتی سرشماری اشکالات بسیاری داشت، امسال درراستای کاهش خطا و جلوگیری از هزینه‌های سرسام آور حضور میدانی، رویکرد سرشماری تغییر کرده است و به روش جدید «ثبتی‌مبنا» اجرا می‌شود که با کمترین هزینه و خطا، بیشترین بازدهی به دست خواهد آمد.

وی با تاکید بر اینکه در این سرشماری، آمار بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه، استخراج خواهد شد، عنوان کرد: با توجه به اینکه دولت به دنبال دولت الکترونیک است، باید با این سرشماری مقدمه کار خود را محک بزنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان هدف از اجرای این سرشماری را محک و کنترل زیرساخت‌ها و انطباق افراد با موقعیت و مکان زندگی است، بیان کرد: این سرشماری، زیرساخت‌های موجود را برای سرشماری سال ۱۴۰۵ فراهم خواهد کرد.

وی در خصوص نحوه اجرای این سرشماری عنوان کرد: از مردم استان خواهشمندیم به منظور شرکت در این سرشماری با استفاده از گوشی هوشمند و رایانه خود، به سامانه تغییر نشانی ثبت احوال به نشانی www.ncr.ir مراجعه و با تایید و یا تغییر نشانی محل سکونت خود، در این سرشماری شرکت کنند.

الوانیان اضافه کرد: با توجه به اینکه اداره پست اعلام کرده تمام نقاط جغرافیای استان دارای کد پستی است در صورتی که مردم کدپستی خود را ندارند، به سامانه شرکت پست مراجعه و کد پستی خود را دریافت کنند.

وی با تاکید بر اینکه مردم تا پایان دی ماه فرصت دارند که اطلاعات خود را در این سرشماری وارد کنند، ادامه داد: البته با توجه به گستردگی استان همدان، امکان تمدید آن وجود دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان اضافه کرد: جامعه هدف در این سرشماری افراد بالای ۱۵ سال است که نسبت به گرفتن کارت ملی اقدام کرده‌اند، چراکه در سرشماری نیاز به رمزی است که پشت کارت ملی ثبت شده است.

وی با بیان اینکه در این طرح هیچگونه مراجعه حضوری و یا تلفنی صورت نمی‌گیرد، تاکید کرد: نیازی نیست که مردم اطلاعات خود را در اختیار افراد ناشناس قرار دهند.

الوانیان با تاکید بر اینکه طی سال‌های گذشته جمعیت استان تغییر محسوس و جدی نداشته است، از رشد سه دهم درصدی جمعیت استان از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ خبر داد و یادآور شد: در سال ۹۵ جمعیت استان همدان یک میلیون و ۷۳۸ هزار و ۲۳۴ نفر بوده و بر اساس تخمین مرکز آمار این عدد در سال ۱۴۰۰ یک میلیون و ۷۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر اعلام شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات