به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، محمدامیر بزرگیان متولد سال ۱۳۶۴ است و سالهاست در گروه جهادی «راه کربلا» فعالیت میکند. او در عین حال مسئولیت «قرارگاه ملی هنر و رسانه» را نیز به عهده دارد. بزرگیان را به خبرگزاری بسیج دعوت کردیم تا ضمن گفتگو، با اقدامات جهادی راه کربلا و روند شکلگیری قرارگاه رسانهای و کارکرد آن، آشنا شویم. با او درباره موضوعات مختلف صحبت کردیم؛ از دغدغه خانوادههایی که فرزندانشان در اردوهای جهادی دست دادند، اما شهید محسوب نشدند تا باورپذیرشدن تولیدات رسانهای درباره گروههای جهادی. مشروح گفتوگوی خبرگزاری بسیج با این فعال جهادگر را در ادامه از نظر خواهید گذراند.
محمدامیر بزرگیان با اشاره به اقدامات این گروه جهادی اظهار کرد: قرارگاه جهادی «راه کربلا» معروف به «قرارگاه نوروزی» است که بیشتر به پشتیبانی و هدایت گروههای جهادی میپردازد. بیشتر، مناطق محروم و کم برخوردار کشور را رصد و پیگیری میکنیم. پوشش کارهای جهادی جنوب کرمان مثل قلعه گنج، به عهده ما است. همچنین مناطقی نظیر زیرکوه خراسان و درگاه سیستان و بلوچستان که توانایی عملیات ۵۰ تا ۶۰ گروه جهادی را دارند، از جمله مناطق تحت پوشش ما هستند.
وی افزود: پس از سالها تلاش و همافزایی در خدمترسانی به مناطق کم برخوردار، متوجه اهمیت «قرارگاه رسانهای» شدیم تا در باب حرکت جهادی، کارهای رسانهای، چون تهیه خبر، گزارش، مستند، روایت شهدای جهادگر را داشته باشیم.
بزرگیان گفت: بسیج سازندگی، دارای قرارگاههای پهنهای است که در هر استان، ۳ تا ۴ قرارگاه پهنهای داریم. در مجموع ۹ قرارگاه ملی سازندگی داریم و بنا به ضرورت یکی از این قرارگاهها، قرارگاه رسانه است. این قرارگاه، در کنار سایر قرارگاهها نظیر بحران، آب، سازندگی و.. مشغول فعالیت است.
کسانی که طرح اصلاح را در مجلس معطل نگه داشتهاند، خودشان دارای قرارگاه خدمتی و جهادی هستند
وی با اشاره به اصلاح قانون بسیج سازندگی در مجلس شورای اسلامی و شهید به شمارآوردن جهادگرانی که در راه خدمت جان خود را از دست میدهند، تاکید کرد: اصلاح این قانون، پیچیدگی سیاسی پیدا کرده است و خارج از عرف قانونی است. برخی چهرهها با بندهایی از این طرح، مخالف هستند. این در حالیست که خانواده شهدا از نقض و کاستیهای موجود در قانون، متضرر هستند. نکته جالب اینجاست کسانی که طرح اصلاح را در مجلس معطل نگه داشتهاند، خودشان دارای قرارگاه خدمتی و جهادی هستند. بزرگیان افزود: این قانون با اصلاحاتی و برای تصویب در مجلس، وارد کمیسیون شده است، اما مقاصد سیاسی و حزبی، مانع از تصویب این قانون پس از دو سال در مجلس شده است.
وی در بخش دیگری از این گفتوگو با اشاره به سالگرد شهادت بسیجی جهادگر علی رحیمی گفت: امروز که مهمان شما در خبرگزاری بسیج هستم، سالروز شهید جهادگر «علی رحیمی» جوان ۲۱ سالهای است که در خانوادهای پولدار و مرفه زندگی میکرد و توفیق خدمت در سیستانوبلوچستان را یافته بود. او در نزدیکی مشهد تصادف کرد و حتی پیکرش، در داخل خودرو سوخت. خانوادههای جهادگران چه مرفه باشند چه از اقشار متوسط یا کمدرآمد، بالاخره بچههای خود را در راه انقلاب و خدمت به خلق خدا فدا میکنند اما در عوض، از هیچ امکاناتی بهرهمند نیستند.
برخی خانوادههای شهدای جهادگر برای درمان یا کرایه منزلشان مشکل دارند
بزرگیان درباره مصائب خانوادههای شهدای جهادگر گفت: برخی از این خانوادهها برای درمان یا کرایه منزلشان مشکل دارند. در کرمان، خانواده جهادگری را داشتیم که ۴ سال، منزل آنها تکمیل نشده بود و فقط یک پسر داشتند که او هم در اردوی جهادی شهید شده بود. خانوادههایی که پسر یا دختر جهادگر شهید دارند، حتی اجازه داده نمیشود نام شهید روی سنگ قبر آنها درج شود.
وی با اشاره به لزوم نشاندادن مظلومیت شهدای جهادگر توسط قرارگاه رسانهای بسیج سازندگی اظهار کرد: ما باید تلاش کنیم با داشتن قرارگاه رسانه ای، هنرمندانه این مظلومیت و تلاشهای جهادی را به مردم بشناسانیم. «علی رحیمی» جهادگری عارف بود که حضور در اردوهای جهادی مسیر زندگی او را تغییر داد و دچار تحول کرد. او با وجود رفاه مادی، برای خدمترسانی به سیستان و بلوچستان رفت. چرا نباید فیلم جهادگر پرتلاش و بی ادعایی نظیر علی رحیمی را ساخت و اثر اقدامات جهادی روی زندگی او را به صورت فیلم و مستند، هنرمندانه نشان داد.
بزرگیان با اشاره به شهید جهادگر شهید سالاری، گفت: جهادگر شهید سالاری، در نوروز سال ۱۴۰۰ در عملیاتی عمرانی، تراکتور سقوط و چرخ آن بر سرش فرود آمد و به شهادت رسید. ما ۵۱ شهید جهادگر داریم که شهید محسوب نشدهاند. برای ما هیچکدام از این ۵۱ نفر، تفاوتی با همدیگر ندارند. به نظر ما، همه اینها شهید جهاد هستند اما نباید جریان جهادی را آغشته به سیاست کنیم. این که طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی در مجلس نگه داشته شده، سیاسی است.
متاسفانه برخی مردم، تلاشها و خدمات جهادی را بیشتر با تصویر بیل و فرغون میشناسند
بزرگیان با بیان اینکه در کارهای جهادی، ضعف کار رسانهای داریم گفت: متاسفانه برخی مردم در جامعه، تلاشها و خدمات جهادی را بیشتر با تصویر بیل و فرغون میشناسند. چرا اینگونه است؟ چون ما نتوانستیم کارهای جهادی را به درستی، روایت کنیم؛ این موضوع برای اقدامات بیمنت جهادی ما خطر است چرا که احتمال دارد روایتهای دیگری از این اقدامات بیرون آید. وی اضافه کرد: رهبر انقلاب هم متوجه ضعف رسانهای در گروههای جهادی شدند. ایشان تاکید کردند که چرا اقدامات جهادی به اطلاع مردم نمیرسد؟ ایشان فرمودند که کار رسانهای درباره اقدامات جهادی باید هنرمندانه و باورپذیر باشد.
مسئول گروه جهادی راه کربلا گفت: اقدامات گروههای جهادی، کار رسانهای همهجانبه میخواهد. این اقدام همهجانبه نباید در خبر یا در صداوسیما متوقف شود. ما باید درباره تلاش جهادگران پویانمایی، مستند، سریال و فیلم داشته باشیم.
تلاشهای رسانهای برای گروههای جهادی باید باورپذیر باشند
بزرگیان با اشاره به دغدغه رهبر انقلاب درباره باورپذیری تولیدات رسانهای برای کارهای جهادی گفت: بعد از دیدار با رهبر انقلاب، تصمیم گرفتیم بهصورت جدی قرارگاه رسانهای را ایجاد کنیم. رهبر انقلاب گفتند که اقدامات جهادیای که از صداسیما پخش میشوند، باورپذیر نیستند. تلاشهای رسانهای باید باورپذیر باشند به گونهای که مخاطب با خود بگوید، ای کاش من هم آنجا مشغول خدمت بودم؛ بنابراین ما وارد این بحث شدیم و از زندگی شهدای جهادگر، مستندهایی را تهیه و تولید کردیم. پویانمایی و نقاشی حرکتهای جهادی برای کودکان، از دیگر اقدامات ما بوده است.
بزرگیان با اشاره به پرهیز از قرارگرفتن در قالبهای صداوسیما برای تولیدات رسانهای گفت: ما سعی میکنیم خود را در قالب صداوسیما نبریم و در عوض، به معرفی کارهای مردمی و جهادی بپردازیم. صداوسیما برای ما بیشتر یک بستر انتشار است. اگر بخواهیم بهدنبال صداسیما برویم، قالبهایی تولید میشود که مورد پسند نخواهد بود. وی تاکید کرد: برخی خبرگزاریها پای کار ما هستند و گزارشها، خبرها و مستندهایی را تولید و پخش میکنند یا به معرفی و انتشار کتابهایی در این زمینه میپردازند. باید تلاش کنیم تا باورپذیربودن مستندها، تقویت شود.
بزرگیان با اشاره به اقدامات لازم جهت باورپذیرشدن تولیدات رسانهای حول کارهای جهادی گفت: اگر به شما سفارش ساختن یک فیلم جنگی را بدهند، قطعا نمیتوانید فیلم یا مستند خوبی بسازید، چون شما در دفاع مقدس نبودهاید یا جنگی را ندیده و آن را تجربه نکردهاید. اما زمانی که سراغ کارگردانی میرویم که تجربه تولید چنین فیلمهایی را داشته و جنگ را لمس کرده است، او میتواند فیلم را بهصورت باورپذیر بسازد. وی در این باره تصریح کرد: در حرکتهای جهادی، دوستان ما حمایتهایی کردند و متوجه باورها بودند. با اینکه سنشان پایین بود، اما بهتر از برخی مستندسازان، فیلم یا مستند ساختند چراکه در بطن کار جهادی حضور داشتند.
ماوراییکردن جهادگران، خوب نیست!
مسئول گروه جهادی راه کربلا گفت: چندی پیش مستندی تلویزیونی درباره حرکتی جهادی ساخته و پخش شد. در این مستند نشان داده شد که گروههای جهادی، در حال بازکردن قنات هستند و مردم آن روستا فقط دارند آنها را تماشا میکنند. به نظر من کارگردان این مستند، بایدها و نبایدهای کار جهادی را نمیدانسته وگرنه به ضبط و بازتاب چنین صحنههایی نمیپرداخت. وقتی مخاطب، چنین فیلمها یا مستندهایی را میبیند، برایش باورپذیر نخواهد بود. مخاطب از خودش میپرسد، چرا خود مردم آن منطقه وارد کار یا لایروبی قنات نمیشوند؟ بازتاب چنین مستندهایی، اثر و تلاش کارهای جهادی را صفر میکند. بزرگیان گفت: کارگردان با تجربه و با دانش میداند که باید همکاری و همدلی مردم و گروههای جهادی را به صورت همزمان، انعکاس دهد و پررنگ کند تا باورپذیری و همراهی در مخاطب، شکل گیرد.
بزرگیان در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به لزوم تصویرسازی واقعی از شهدا و پرهیز از روایتهای ماورایی گفت: ماوراییکردن جهادگران، خوب نیست. ما در اقدامات جهادی خود افرادی داریم که با شلوار جین یا فلان مدل مو، حضور دارند؛ طلبه و پزشک و استاد دانشگاه هم در اردوها داریم. در اردوها حتی میان بچهها پارادوکسهای سیاسی و اعتقادی وجود دارد اما هیچ کدام از این موارد، معمولا در مستندها نشان داده نمیشود.
ت-۵۳۷۹
انتهای پیام/