خبرهای داغ:
آیت الله شعبانی:

ساختار فرهنگی ما نیازمند یک تجدیدنظر است

همدان-امام جمعه همدان گفت: ساختار فرهنگی ما نیازمند یک تجدیدنظر است و امیدوارم با شروع کار دبیر شورای انقلاب فرهنگی این تحولات اتفاق بیافتد.
کد خبر: ۹۴۸۳۳۳۷
|
۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی‌موثقی در خطبه‌های آیین عبادی و سیاسی نماز جمعه همدان استقبال باشکوه مردم در سفرهای استانی از رئیس جمهور را بیانگر در صحنه بودن، تلاش و مجاهدت شبانه روزی دولت‌مردان و صادق بودن دولت سیزدهم با مردم دانست و اظهار کرد: دولت در مساله اقتصاد زحمات فراوان و تلاش مجاهدانه‌ای دارد که در آخرین سفر استانی رییس جمهور و هیات دولت و استقبال مردم یزد، توجه مردم به عملکرد و صادق بودن دولت را نشان داد.

وی با تاکید بر اینکه بنای دولت بر خدمت به مردم است، افزود: در این سفر استانی، عملیات اجرایی خط دوم انتقال آب خلیج فارس به طول ۷۲۰ کیلومتر و ظرفیت سالانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب آغاز شد.

خطیب جمعه همدان تاکید کرد: این طرح، مشکل آب صنایع و آب آشامیدنی شهرهای منطقه را برطرف می‌کند و نقش مهمی در تحول اقتصادی شهرهای مرکزی کشور دارد.

وی بیان کرد: ما در برخی از بخش‌ها نقاط ضعف‌هایی داریم که گاه نمی‌گذارد به دستاوردها توجه شود.

شعبانی موثقی با اشاره به اینکه نخستین نقطه ضعف ما مساله اقتصاد و معیشت مردم است، افزود: نکته دوم مدیریت فضای مجازی است که در مساله فضای مجازی مدیریتی وجود ندارد و انتظار می‌رود در این زمینه‌ها توجه شود و شورای عالی فضای مجازی درصدد تقویت شبکه ملی اطلاعات باشد.

وی با اشاره به تغییر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: امیدواریم دبیر جدید بتواند یک تحول اساسی را در ساختارهای فرهنگی ایجاد کند؛ انتظار است ساختارهای فرهنگی که حکمرانی فرهنگی را تسهیل کند ایجاد شود.

امام جمعه همدان افزود: ما در حکمرانی فرهنگی به شدت دچار ضعف هستیم و در گاهی موارد فرهنگ متاثر از اقتصاد و سیاست تعریف می‌شود.

وی ادامه داد: گاهی از موارد فرهنگ بیشتر متاثر از اقتصاد و زیرگروه اقتصاد و سیاست تعریف می‌شود، در حالی که فرهنگ روح حاکم بر جامعه و موفقیت سیاسی و اقتصادی ما مرهون توجه به فرهنگ است.

شعبانی موثقی گفت: ما اگر بخواهیم مشکلات اقتصادی را حل کنیم و اگر بخواهیم در عرصه سیاست موفقیت‌هایی را به دست بیاوریم و انسجام اجتماعی به دست بیاریم و با آسیب‌های اجتماعی مقابله کنیم باید به فرهنگ توجه کنیم.

وی گفت: در موضوع اعمال قدرت در عرصه فرهنگی، ما نیازمند فرهنگ قرآنی هستیم و رهبر معظم انقلاب بارها و بارها حرکت انقلابی برای تغییر در ساختارهای فرهنگی را مطرح کردند.

امام جمعه همدان اظهار داشت: در رده اول مطالبه‌گری رهبر معظم انقلاب، در بحث ساختارهای فرهنگی همین مسئله شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح است؛ انتظار داریم یک حرکت انقلابی برای تحول اساسی در ساختار فرهنگی در تعریف قرآنی که بتواند انسجام و هم افزایی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه انتظار داریم برنامه دقیق فرهنگی طراحی شود و بتواند در میدان اجرا تاثیر گذار باشد، افزود: امروز در کشور مجموعه‌های فرهنگی فراوانی در شاخه‌های مختلف وزارتخانه، نهادها سازمان‌ها تا مجموعه‌های مردمی و حوزه علمیه و حلقه‌های میانی فعالان مردمی داریم اما می‌بینیم که گاهی از موارد در عرصه فرهنگ تاثیرگذاری حاکم است که از وزارتخانه ها نگاه فرهنگی دارند، اساس و بنیان شان فرهنگی است اما نمی‌توان از این مجموعه درست استفاده کرد.

شعبانی موثقی بیان کرد: ساختار فرهنگی ما نیازمند یک تجدیدنظر است و امیدوارم با شروع کار دبیر شورای انقلاب فرهنگی این تحولات اتفاق بیافتد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به میلاد خجسته حضرت فاطمه زهرا س و گرامیداشت روز مادر و روز زن اشاره کرد و یادآور شد: در روایات اسلام زن و مادر جایگاه ارزشمندی دارد و تقویت جایگاه مادر بزرگ‌ترین مسوولیت اجتماعی است.

امام جمعه همدان با اشاره به فرارسیدن سالروز ولادت با سعادت حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها گفت: مادری که بچه در دامن آن بزرگ می شود بزرگترین مسئولیت را دارد؛ شریف ترین شغل را مادر دارد و به تعبیر حضرت امام(ره) شغل بچه داری شریف ترین شغل در عالم است.

وی ادامه داد: به نظر می رسد جایگاه مادر تضعیف شده است و گاهی دغدغه نخست دختران جامعه یافتن شغل می شود و گاهی از زنان و دختران یافتن شغل را مهمتر از داشتن بچه می دانند در حالی که حس مادر یعنی حس انسان پروری، مادر یعنی حس تربیت انسان و این کرامت بزرگ برای زنان است و منافاتی با مشاغل اجتماعی و جایگاه اجتماعی زن ندارد.

پس از برگزاری نماز جمعه، نمازگزاران با انجام راهپیمایی، توهین روزنامه فرانسوی به مرجعیت را محکوم کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات