قرارگاه جهاد تبیین؛ تنها علاج پروپاگاندای تبلیغاتی دشمن!
به گزارش خبرگزاری بسیج از سپاه تهران بزرگ، حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیزاده مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت محمد رسول ا...(ص) تهران بزرگ یادداشتی را با عنوان "قرارگاه جهاد تبیین؛ تنها علاج پروپاگاندای تبلیغاتی دشمن!" ارائه کرده است.
در این یادداشت آمده است:
بسم الله الرحمن الرحیم
مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در دیدار علما و مردم شریف قم در ۱۹ دی ماه سال جاری، نکات بسیار مهمی را ایراد فرمودند که محوریترین آن این بود: به گفته خود غربی ها پروپاگاندای تبلیغاتی علیه ملت ایران در دستور کار قرار گرفته و لذا تنها راه علاج آن جهاد تبیین می باشد.
در این خصوص توضیحاتی لازم است که نظر همگان را به آن جلب می نمایم: واژه نو لاتین "پروپاگاندا" به معنای منتشر ساختن جزئی از ارتباطات عمومی برای دستیابی به مقاصد از پیش تعیین شده از طریق القاء و نشر اطلاعات هماهنگ و جهت دار و تبلیغات سیاسی و با انگیزه اثرگذاری و بسیج افکار عمومی و توده ای در یک جامعه محدود و یا گسترده و منطقه ای و جهانی می باشد.
انواع آن: ۱- فرهنگی و اجتماعی ۲- ایدئولوژیکی و زیرساختی و مبنایی ۳- جنگ روانی ۴- رسانه ای و تبلیغاتی
ابزارها: ۱- مدرن ترین ابزار تبلیغاتی و ارتباطی ۲- رسانه های گوناگون نوشتاری، دیداری و شنیداری ۳- فضای مجازی و شبکه ها و کانال های ارتباطی ۴- جریان های گفتمانی مانند خطبا و وعاظ، امامت جمعه و جماعت، مدیران و مسئولان، علما و اندیشمندان، اساتید و معلمان و ... ۵- نظر سنجی های جهت دار ۶- سلبریتی های منفعل و مرتجع ۷- کمپین ها و پویش ها ۸- پناهنده شدن یا مهاجرت شخصیت های معروف به کشور های دیگر
تاکتیک ها (شیوه ها و روش ها): ۱- بزرگ نمایی موضوعات دون و پست و کوچک نمایی پدیده های بزرگ ۲- فضا سازی رسانهای و تبلیغاتی ۳- جو سازی و موج آفرینی ۴- جنگ شناختی و ادراکی ۵- تولید و القاء دروغ و شایعه ۶- جابجایی معروف و منکر و مظلوم و ظالم ۷- تضعیف ارزشها و آرمانهای ملی و مکتبی و انقلابی مانند عفاف و حجاب ۸- تضعیف مبانی فکری مانند حکومت دینی و ولایت فقیه ۹- ایجاد اختلاف و تفرقه ۱۰- ایجاد تردید و شبهه ۱۱- ایجاد شکاف بین توده مردم و حاکمیت ۱۲- نفوذ در ارکان نهادهای تصمیم ساز و تصمیم گیر
ساختارها: ۱- کانون های فرهنگی و هنری و تبلیغاتی ۲- سازمان های مستقیم مانند سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مرکز امور مساجد و سازمان فرهنگی هنری شهرداری ها و ... ۳- سازمان های غیر مستقیم مانند وزارت آموزش و پرورش، صدا و سیما، بسیج مستضعفان و دانشگاه ها و وزارت علوم ۴- شاکله اداری و تحریریه رسانههای گوناگون ۵- روابط عمومی در سازمان ها و مراکز فرهنگی و مجموعه های مردمی و کشوری و لشکری ۷- تشکل های مردم پایه مانند مساجد، هیئتها و سمن ها و انجمن های مردمی.
فرمایشات ۱۹ دی ماه ۱۴۰۱ امام خامنهای (مدظله العالی) بسان همه ی صحبتهای معظم له توصیه های راهبردی و به روزی بود که حکیمانه و البته قاطعانه ترین تحلیل از شرایط امروز کشور و جهان اسلام و دنیا را در حدود ۱۷ نکته محوری ایراد فرمودند. از این میان تاکید بر پروپاگاندای تبلیغاتی و سیاسی و سپس بیان جهاد تبیین به عنوان تنها راه علاج و برونرفت از تهاجم کور و البته گسترده رسانه ای و تبلیغاتی علیه انقلاب و ملت ایران، از برجستگی ویژهای برخوردار بود.
اگر چه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تهاجم تبلیغاتی دشمن علیه ملت شریف ایران همواره بوده است اما در جنگ ترکیبی و مرموز اخیر برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی از طریق سوء استفاده از خلاءهای رسانهای و تبلیغاتی و سیاسی به ویژه در حوزههای فرهنگی و نیز اقتصادی و معیشتی، با وضوح بیشتری خود را نشان داد. و ثابت گردید که تمام ظرفیت های دشمنان انقلاب و مردم ایران در بهره گیری از همه گزینه های زیر میز و روی میز در حوزه های تبلیغاتی و رسانهای و دیپلماسی در مقیاس جهانی و بین المللی به خدمت گرفته شد تا شاید بتوانند از این طریق به اهداف شوم و پلیدشان دست یابند و به خیال خام شان پایان عمر جمهوری اسلامی و انقلاب و جبهه مقاومت جهانی را جشن بگیرند.
از این روی پروپاگاندای رسانهای و تبلیغاتی و ظهور آن در فضای مجازی با جو سازی و موج آفرینی رسانهای، پدیده خطرناکی تلقی می گردید که از طریق تولید و نشر اطلاعات هماهنگ بر مبنای دروغ و شایعه، باورهای توده مردم بویژه بخش قابل توجهی از جوانان و نوجوانان را در جنگ شناختی و ادراکی فراگیر به مخاطره انداخته و دچار اما و اگرهایی نمود. اگر چه دشمنان همیشه از انحراف افکار عمومی به عنوان دیوار انسانی و سپر بلا و نیز وسیله ای برای ایجاد التهاب های اولیه اجتماعی و سپس عبور از آن برای اعمال تاکتیک های پنهان و سپس اهداف شوم و مرموز و اقدامات کور خویش بهره می جویند که البته جای بسی تامل و تاسف است. زیرا نا آگاهی بدنه اجتماعی و سپس جو زدگی، پوششی است برای تاکتیک ها و اهداف اصلی دشمنان.