یادداشت - ابوالقاسم علیزاده؛

قرارگاه جهاد تبیین؛ تنها علاج پروپاگاندای تبلیغاتی دشمن!

حجت‌الاسلام علیزاده مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت محمد رسول ا...(ص) تهران بزرگ، یادداشتی را با عنوان "قرارگاه جهاد تبیین" ارائه کرده است.
کد خبر: ۹۴۸۳۷۲۸
|
۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳
قرارگاه جهاد تبیین؛ تنها علاج پروپاگاندای تبلیغاتی دشمن!  

به گزارش خبرگزاری بسیج از سپاه تهران بزرگ، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیزاده مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت محمد رسول ا...(ص) تهران بزرگ یادداشتی را با عنوان "قرارگاه جهاد تبیین؛ تنها علاج پروپاگاندای تبلیغاتی دشمن!" ارائه کرده است.

در این یادداشت آمده است: 

بسم الله الرحمن الرحیم

مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در دیدار علما و مردم شریف قم در ۱۹ دی ماه سال جاری، نکات بسیار مهمی را ایراد فرمودند که محوری‌ترین آن این بود: به گفته خود غربی ها پروپاگاندای تبلیغاتی علیه ملت ایران در دستور کار قرار گرفته و لذا تنها راه علاج آن جهاد تبیین می باشد.

در این خصوص توضیحاتی لازم است که نظر همگان را به آن جلب می نمایم: واژه نو لاتین "پروپاگاندا" به معنای منتشر ساختن جزئی از ارتباطات عمومی برای دستیابی به مقاصد از پیش تعیین شده از طریق القاء و نشر اطلاعات هماهنگ و جهت دار و تبلیغات سیاسی و با انگیزه اثرگذاری و بسیج افکار عمومی و توده ای در یک جامعه محدود و یا گسترده و منطقه ای و جهانی می باشد.

انواع آن: ۱- فرهنگی و اجتماعی ۲- ایدئولوژیکی و زیرساختی و مبنایی ۳- جنگ روانی ۴- رسانه ای و تبلیغاتی

ابزارها: ۱- مدرن ترین ابزار تبلیغاتی و ارتباطی ۲- رسانه های گوناگون نوشتاری، دیداری و شنیداری ۳- فضای مجازی و شبکه ها و کانال های ارتباطی ۴- جریان های گفتمانی مانند خطبا و وعاظ، امامت جمعه و جماعت، مدیران و مسئولان، علما و اندیشمندان، اساتید و معلمان و ... ۵- نظر سنجی های جهت دار ۶- سلبریتی های منفعل و مرتجع ۷- کمپین ها و پویش ها ۸- پناهنده شدن یا مهاجرت شخصیت های معروف به کشور های دیگر

تاکتیک ها (شیوه ها و روش ها): ۱- بزرگ نمایی موضوعات دون و پست و کوچک نمایی پدیده های بزرگ ۲- فضا سازی رسانه‌ای و تبلیغاتی ۳- جو سازی و موج آفرینی ۴- جنگ شناختی و ادراکی ۵- تولید و القاء دروغ و شایعه ۶- جابجایی معروف و منکر و مظلوم و ظالم ۷- تضعیف ارزش‌ها و آرمان‌های ملی و مکتبی و انقلابی مانند عفاف و حجاب ۸- تضعیف مبانی فکری مانند حکومت دینی و ولایت فقیه ۹- ایجاد اختلاف و تفرقه ۱۰- ایجاد تردید و شبهه ۱۱- ایجاد شکاف بین توده مردم و حاکمیت ۱۲- نفوذ در ارکان نهادهای تصمیم ساز و تصمیم گیر

ساختارها: ۱- کانون های فرهنگی و هنری و تبلیغاتی ۲- سازمان های مستقیم مانند سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مرکز امور مساجد و سازمان فرهنگی هنری شهرداری ها و ... ۳- سازمان های غیر مستقیم مانند وزارت آموزش و پرورش، صدا و سیما، بسیج مستضعفان و دانشگاه ها و وزارت علوم ۴- شاکله اداری و تحریریه رسانه‌های گوناگون ۵- روابط عمومی در سازمان ها و مراکز فرهنگی و مجموعه های مردمی و کشوری و لشکری ۷- تشکل های مردم پایه مانند مساجد، هیئت‌ها و سمن ها و انجمن های مردمی.

فرمایشات ۱۹ دی ماه ۱۴۰۱ امام خامنه‌ای (مدظله العالی) بسان همه ی صحبت‌های معظم له توصیه های راهبردی و به روزی بود که حکیمانه و البته قاطعانه ترین تحلیل از شرایط امروز کشور و جهان اسلام و دنیا را در حدود ۱۷ نکته محوری ایراد فرمودند. از این میان تاکید بر پروپاگاندای تبلیغاتی و سیاسی و سپس بیان جهاد تبیین به عنوان تنها راه علاج و برون‌رفت از تهاجم کور و البته گسترده رسانه ای و تبلیغاتی علیه انقلاب و ملت ایران، از برجستگی ویژه‌ای برخوردار بود.

اگر چه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تهاجم تبلیغاتی دشمن علیه ملت شریف ایران همواره بوده است اما در جنگ ترکیبی و مرموز اخیر برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی از طریق سوء استفاده از خلاءهای رسانه‌ای و تبلیغاتی و سیاسی به ویژه در حوزه‌های فرهنگی و نیز اقتصادی و معیشتی، با وضوح بیشتری خود را نشان داد. و ثابت گردید که تمام ظرفیت های دشمنان انقلاب و مردم ایران در بهره گیری از همه گزینه های زیر میز و روی میز در حوزه های تبلیغاتی و رسانه‌ای و دیپلماسی در مقیاس جهانی و بین المللی به خدمت گرفته شد تا شاید بتوانند از این طریق به اهداف شوم و پلیدشان دست یابند و به خیال خام شان پایان عمر جمهوری اسلامی و انقلاب و جبهه مقاومت جهانی را جشن بگیرند.

از این روی پروپاگاندای رسانه‌ای و تبلیغاتی و ظهور آن در فضای مجازی با جو سازی و موج آفرینی رسانه‌ای، پدیده خطرناکی تلقی می گردید که از طریق تولید و نشر اطلاعات هماهنگ بر مبنای دروغ و شایعه، باورهای توده مردم بویژه بخش قابل توجهی از جوانان و نوجوانان را در جنگ شناختی و ادراکی فراگیر به مخاطره انداخته و دچار اما و اگرهایی نمود. اگر چه دشمنان همیشه از انحراف افکار عمومی به عنوان دیوار انسانی و سپر بلا و نیز وسیله ای برای ایجاد التهاب های اولیه اجتماعی و سپس عبور از آن برای اعمال تاکتیک های پنهان و سپس اهداف شوم و مرموز و اقدامات کور خویش بهره می جویند که البته جای بسی تامل و تاسف است. زیرا نا آگاهی بدنه اجتماعی و سپس جو زدگی، پوششی است برای تاکتیک ها و اهداف اصلی دشمنان.

چه آنکه توده مردم نیز بیشتر سطح و ظاهر کار و موج های تبلیغاتی و شعارهای عوام فریبانه ی آن ها را می بینند. نه درون حوادث و نیت ها و انگیزه های شوم و پلید نهفته در وراء حوادث و التهاب های اجتماعی را، و لذا تنها راه علاج و برون رفت از التهاب‌های فتنه گون و ناکام گذاردن دشمنان از رسیدن به اهداف پلیدشان همان است که رهبری حکیم و فرزانه انقلاب امام خامنه ای (مدظله العالی) به طور شفاف و روشن بیان فرمودند که علاج کار جهاد تبیین است.
 
اگر چه قبلا نیز معظم له جهاد تبیین را فریضه ای فوری و قطعی اعلان کرده بودند ولی متاسفانه آنان که باید پیام را به خوبی دریافت و به موقع لبیک می گفتند و قدمی بر می داشتند، گویا در خواب غفلت به سر می بردند و لذا در همین صحبت ۱۹دی اشارتی به قیام توابین در خونخواهی امام حسین (علیه السلام) پس از حادثه خون بار کربلا داشتند. قیامی که همچون قیام مختار و مردم مدینه چون به هنگام و به موقع نبود ثمری به دنبال نداشت.
 
اینجاست که به یاد فرمایش مولای متقیان امیر مومنان علی (علیه السلام) می افتیم که فرمودند: "مَن نام عن نصرت ولیّه انتبه بوطات عدوّه" کسی که به موقع یاری امام و مقتدایش خواب باشد عاقبت به وسیله لگد دشمن بیدار خواهد شد. البته این بیداری دیگر سودی نخواهد داشت.
 
کافیست کلیدواژه‌های هشدار گونه امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) و رهبری عزیز انقلاب امام خامنه ای (مدظله العالی) را از نظر بگذرانیم آن گاه خواهیم یافت که از همان ابتدای پیروزی انقلاب جایگاه رهبری به خوبی نقش هدایت گری خود را ایفا نموده است چنانکه توده مردم مومن و انقلابی نیز همواره از خواص و مدعیان عرصه‌های سیاست و قدرت، جلوتر ظاهر شده‌اند و با حضور در صحنه‌های گوناگون نقش بی بدیل خود را به خوبی به نمایش گذارده اند تا جایی که سالهاست بخشی از مسئولان منفعل و مرتجع و بی بصیرت در پی براندازی نظام اند و مردم نمی گذارند.
 
نمونه نزدیک آن فتنه اخیر است که فضای مجازی به عنوان مصداق روشنی از این حقیقت نقش انقلابی مردم را نشان داد که چگونه دسته دسته وارد پیام‌رسان‌های داخلی شدند تا کشور را از اشغال سایبری سکوهای آمریکایی صهیونیستی نجات دهند اما برخی نمایندگان مجلس و اعضای دولت و حتی صدا و سیما با فعالیت یا تبلیغ سکوهای مرموز و مُخرّب وابسته به بیگانه اصرار داشته و دارند تا کشور همچنان در اشغال مجازی بیگانگان به ویژه آمریکا باقی بماند.
 
کافیست به یک برگ این دفتر پرغُصه نظر افکنیم: وقتی سلبریتی های عرصه ورزش و سینما و هنر و حتی صدا و سیما با پول و امکانات بیت المال در حال شهرت و ثروت اندوزی بودند، خواص محترم و بی درد کجا بودند؟ و آیا باز هم ضرورت حکمرانی سایبری و سواد رسانه‌ای در مواجهه با جنگ شناختی و ادراکی و پروپاگاندای اینترنتی و تبلیغاتی و فضای مجازی جای تردید دارد؟
 
این در حالیست که پس از هشدار های حکیمانه رهبری عزیز انقلاب مبنی بر ضرورت و فوریت جهاد تبیین باید بدون فوت وقت قرارگاه جهاد تبیین در عالی ترین سطح ایجاد می گردید. زیرا اگر راه علاج مقابله با تهاجمات رسانه‌ای و تبلیغاتی دشمن، جهاد تبیین است که قطعا هم همینطور است، پس ایجاد قرارگاهی فراگیر و موثر و جهادی و انقلابی که بتواند تمام ظرفیت های تبلیغی و فرهنگی کشور را با محوریت منویات امامین انقلاب و ارزش ها و آرمان های ملی و مذهبی و انقلابی سامان داده و نظارت و کنترل و هدایت نماید از اولویت های تکلیفی خواص و عوام جامعه است که ذره ای کوتاهی ممکن است خسارت های غیر قابل جبرانی را بدنبال داشته باشد.
 
ابوالقاسم علیزاده/ بیستم دی ماه ۱۴۰۱
ارسال نظرات
آخرین اخبار