سیدجواد سجادی بیدگلی مدیرعامل شرکت تعاونی فرش ماشینی ایران، اخیرا به همراه جمعی از کارآفرینان، تولیدکنندگان و دانش‌بنیان‌ها، در حسینیه امام خمینی(ره) به دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی رفت. با او به گفت‌وگو نشستیم.
کد خبر: ۹۴۸۹۲۷۴
|
۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰

دیدار فعالان اقتصادی با رهبر انقلاب، جلسه‌ای متفاوت بود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، روز ۱۰ بهمن‌ماه جاری جمعی از کارآفرینان، تولیدکنندگان و دانش‌بنیان‌ها با حضرت امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند. معظم‌له در این دیدار نکاتی مهم درباره الزامات رشد اقتصادی، رفع فقر در کشور، خصوصی‌سازی و بهبود فضای کسب و کار، ایراد فرمودند. یکی از شرکت‌کنندگان در دیدار با رهبر معظم انقلاب، سیدجواد سجادی بیدگلی مدیرعامل شرکت تعاونی فرش ماشینی ایران و عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران بود. در ادامه مشروح گفت‌وگوی خبرگزاری بسیج با آقای سجادی بیدگلی را از نظر خواهید گذراند.

آقای سجادی! شما به عنوان یکی از سخنرانان جلسه با رهبر معظم انقلاب، لطفا درباره مسائل و مشکلاتی که مطرح کردید به اختصار توضیح دهید. 

من در این جلسه درباره مشکلات زنجیره تولید صنعت نساجی صحبت کردم چون صنعت نساجی با دیگر صنایع تفاوت زیادی دارد. صنعت نساجی چون زنجیره طولانی از تولید پنبه و پشم تا پتروشیمی، ریسندگی، رنگ‌رزی، بافت، پوشاک، فرش و موکت را در برمی‌گیرد و چون اشتغال زیادی هم دارد، لذا مشکلات آن هم زیاد است. یکی از مشکلات عمده ما تامین مواد اولیه چه از داخل و چه از خارج است. مثلا در تولید فرش اکریلیک حدود ۸۰ درصد مواد آن، وارداتی است و با توجه به تحریم‌ها و مشکلات و نوسانات مربوط به قیمت ارز، تهیه مواد اولیه سخت می‌شود.

دومین مشکل ما وجود قوانین خلق‌الساعه است؛ مثلا چندی‌پیش بخش‌نامه معافیت دستگاه‌های نو و دست دوم از مالیات ارزش افزوده صادر شد اما در کمتر از ۳ ماه، لغو شد. سومین مشکل صنعت نساجی مربوط به تعهدات ارزی صادرکنندگان است. وقتی ما تمام خدمات مورد نیازمان را بر اساس ارز دولتی دریافت نمی‌کنیم، چرا وقتی صادرات داریم باید تمام ارز صادراتی خود را به قیمت دولتی به سامانه نیما عرضه کنیم؟ هم‌اکنون تفاوت ارز نیمائی با ارز آزاد بین ۳۵ تا ۴۰ درصد است و با این وضع نمی‌توان با رقبای ترک و اروپایی رقابت کرد. 

درباره توصیه‌های رهبر انقلاب توضیح بفرمایید. 

رهبر انقلاب با هوش و زکاوت بالایی که دارند مطالب را می‌شنیدند و توصیه‌هایی به مدیران و مسئولان کشور داشتند؛ از جمله اینکه فرمودند این صحبت‌های فعالان اقتصادی فقط یک گزارش صرف نیست بلکه توام با گلایه است که باید برای آن‌ها فکری کرد که راه‌حل آن هم تشکیل سریع کارگروه‌های مختلف با حضور افراد ذی‌صلاح از جمله بخش خصوصی به عنوان مباشر و مشاور است.

آقای سجادی، درباره میزان فعالیت و تولید صنعت نساجی کشور آماری دارید؟

در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۸۰ میلیون دلار صادرات کل صنعت نساجی بود؛ از جمله پارچه، نخ، موکت، الیاف، فرش ماشینی و دست‌بافت که ۳۴۰ میلیون دلار آن، مربوط به بخش فرش ماشینی و دست‌بافت و موکت است که سهم فرش ماشینی، به‌تنهایی حدود ۳۰۰ میلیون دلار است. 

صادرات شما بیشتر به کدام کشورهاست؟

ما به کشور‌های همسایه از جمله عراق، افغانستان، پاکستان، کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس، کشور‌های آسیای‌میانه و اوراسیا، چین، ژاپن، استرالیا و برخی کشور‌های اروپایی صادرات داریم.

به نظر شما، اینگونه دیدار‌ها چقدر برای رفع مشکلات بخش‌های گوناگون اقتصادی کشور راهگشاست؟

به نظر من دیدار اخیر با دیگر دیدار‌های رهبری، تفاوت زیادی داشت. رهبری به‌خوبی به نقش و جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد کشور اشاره و نقشه و مسیر راه را تبیین کردند. این مسئولان و مدیران مختلف هستند که باید آن را اجرایی کنند تا مشکلات برطرف شود.

امسال سال تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین است. شما در صنعت نساجی چقدر از دانش بنیان‌ها استفاده کرده‌اید؟

فرش ماشینی در انحصار دو شرکت آلمانی و بلژیکی است اما با این وجود، کار‌های بسیار خوبی برای تولید قطعات و تجهیزات مخصوصا در شهرستان آران‌وبیدگل استان اصفهان که یکی از قطب‌های تولید فرش کشور است، انجام شده است. برخی شرکت‌های دانش‌بنیان، موفقیت‌های خوبی در تولید بورد‌های الکترونیکی و تولید فرش‌های آنتی‌باکتریال داشته‌اند.

تنوع تولید در فرش ماشینی تا چه حدی است؟

فرش ماشینی، کالایی لوکس است و تنوع تولید بالایی هم دارد. هم‌اکنون هر پنج-شش ماه یکبار حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد رنگ‌آمیزی فرش‌ها تغییر می‌کند چون سلیقه مردم، خیلی تغییر کرده است. فناوری جدیدی هم وارد کشور شده و در حال توسعه است. در این فناوری با تولید فرش یکدست سفید ماشینی، مشتریان می‌توانند نقش و تصویر دلخواه خود را پرینت بگیرند و روی آن، چاپ کنند.

درخواست ویژه شما از مسئولان کشور چیست؟

مسئولان اجازه دهند تا بخش خصوصی کار خود را انجام دهد. هم‌اکنون در کشور‌های پیشرفته شاهدیم که بیشتر کار‌ها روی دوش بخش خصوصی است و کمتر در کار آن‌ها دخالت می‌شود. بخش دولتی باید از این فربگی خلاصی پیدا کند که سود همه این موارد، به مردم و اقتصاد کشور برمی‌گردد.

ت-۸۹۹۱

انتهای پیام/ 

ارسال نظرات