رحیم‌پور ازغدی در نشست سرمربیان حلقه‌های صالحین سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور:

هر زمان انفاق نهادینه شود، وضع اقتصاد بهتر خواهد شد/ هدف جهاد تبیین باید «اغنای مخاطب» باشد

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: هر زمان که انفاق نهادینه شود، وضع اقتصاد بهتر می‌شود. خداوند با واجب‌کردن زکات و خمس بر این موضوع تاکید کرده است. انسان با خمس و زکات، رشد معنوی و اخلاقی پیدا می‌کند و فاصله طبقاتی کم و امید در جامعه زیاد می‌شود.
کد خبر: ۹۴۸۹۳۳۹
|
۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲

هدف جهاد تبیین باید اغنای مخاطب در موضوعات مختلف باشد/ فضای رسانه‌ای دیگر تک قطبی نیست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی در نشست سرمربیان حلقه‌های صالحین سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور اظهار کرد: ما باید بدانیم یک سخن حتی اگر درست هم باشد، به چه کسی و چگونه و در چه زمانی باید گفت و چه وقت هم نباید گفت. همه سخنان صحیح لزوما شنیده نمی‌شوند. بسیاری از سخنان هست که همیشه گفته می‌شوند اما شنیده نمی‌شوند. گاهی اوقات آن چیزی که گقته می‌شود، چیزی نیست که مخاطب به آن توجه می‌کند و تصور ما کلمات و مفاهیم در مقایسه با مخاطب متفاوت است و برداشت دیگری دارد.

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: مخاطب، گفته ما را در کنار گزینه های دیگر قرار می‌دهد که یا احساس یا ادراک کرده است. گفته ما جزئی از شالوده ادراک و احساسات مخاطب می‌شود و اغلب با مخاطبی روبه‌رو هستیم که ممکن است ظریب هوشی بالایی دارد و اخبار راست و دروغ را از فضای رسانه‌ای می شنود.

وی تصریح کرد: فضای رسانه‌ای امروز دیگر تک‌قطبی نیست. مخاطب از صدها جا اطلاعات را دریافت می کند و ما به عنوان رسانه‌های داخلی، بخشی از این حجم رسانه هستیم. مخاطب، ما را لابه‌لای آن مجموعه می‌بیند که خرده‌فرهنگ‌های درست و نادرست در آن وجود دارد.

رحیم‌پور ازغدی افزود: نخست باید مخاطب را بشناسیم که راجع به ما به عنوان سخنران و رسانه چه فکری می کند و از طرفی خودش را چگونه تعریف می کند و چه ماهیتی قائل است و در این راستا حواس ما باید باشد که هویت، ساختار مختلفی دارد.

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی تاکید  کرد: یک سری از هویت‌ها در حال تغییر است؛ مانند هویت جنسی که غرب به‌دنبال تغییر آن انسان‌‌ها است. تغییر هویت جنسی در غرب در حال عادی‌شدن است و حتی بدون اقتضاء پزشکی این عمل را انجام می‌دهند.

رحیم‌پور ازغدی گفت: برخی افراد برای اینکه تجربیات جنسی مختلفی داشته باشند، تغییر جنسیت می‌دهند. از طرفی هویت دینی و سیاسی و اخلاقی همه انسان‌ها دائم در حال تغییر است. بخشی از هویت انسان ها سیال است، یا دچار انحطاط می‌شود یا ارتقا یا در جا زدن.

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی افزود: بعضی از هویت‌های انسان اگر ثابت بماند، رکود است. یک بخشی از هویت انسان‌‌ها باید دائم در حال تغییر باشد نه اینکه باید تغییر در آن انجام شود بلکه به ضرورت این تغییر ایجاد خواهد شد و دستور بردار نیست.

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: ما جزئی از فضای ذهنی مخاطب هستیم و یک سری پیش‌فرض‌ها و پیش ادراکات در ذهن مخاطب وجود دارد که یک بخش آن درست و بخشی از آن هم غلط است و حتی بخشی از آن عالمانه و عوامانه است. ما باید آن را بشناسیم چون مخاطب تنها به الفاظی  که ما به کار می بریم توجه نمی کند.

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: نوجوانان و جوانان ما امروز ساعاتی از زندگی خود را در فضای مجازی سپری می‌کنند و حتی مشغول تماشای انواع فیلم‌ها هستند و غنای واژگانی و اطلاعاتی آن‌ها را بالا می‌برد و حساسیت‌هایی در مخاطب ایجاد می‌کند. لذا شعور عمومی افراد را این هجمه رسانه‌ای بالا برده است.

رحیم‌پور ازغدی اضافه کرد: ضریب هوشی مخاطب در فضای مجازی و اطلاعاتی بالا رفته و اطلاعات عمومی مخاطب نیز بالا است؛ مثلا می‌بینیم که کودکان یک سری الفاظ را به کار می‌برند که تعجب‌برانگیز است اما متاسفانه در نقطه مقابل که ضریب هوشی آن‌ها بالا رفته، عقل آن‌ها بالا و ارتقا پیدا نکرده و قدرت تعقل آن‌ها ضعیف است.

وی تاکید  کرد: آگاهی علمی از مبانی یعنی سواد علمی و دینی و سیاسی و رسانه‌‌های ضعیف است و قدرت تشخیص درست یا نادرست و راست و دروغ  را خیلی‌ها ندارند. در عین حال که طرف شاید مدرک دکترا داشته باشد یا استاد دانشگاه باشد اما مثل آب‌خوردن بازی می‌خورد و صورت مسئله را نمی‌شناسد. 

رحیم‌پور ازغدی گفت: ما باید سوالات واقعی را از سوالات فرضی جدا کنیم. ما خیلی وقت ها به سوالات فرضی جواب می دهیم که اصلاً سوال مخاطب نیست. لذا باید ببینیم که سوال مخاطب در موضوعات مختلف چیست. ما بعضا با طرح سوال فرضی، ناخودآگاه به سمت مخاطب فرضی می‌رویم.

وی افزود: اثبات درست‌بودن یک مطلب کافی نیست. یک اقلیتی هستند که تنها برای آن‌ها درست‌بودن مهم است که تعداد آن‌ها کم است و بیشتر عقلانی به مسائل نگاه می‌کند و اگر ثابت کند یک حرفی درست است، مشکل او رفع می‌شود و برای این نوع مخاطب، حقیقت مهم است نه فایده.

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: حقیقت و فایده از نظر ما قابل تفکیک نیست، چون باطل مفید نیست و در اصل، باطل یعنی پوچ. لذا باطل در خارج از جهان انسانی وجود ندارد و ظلم هم وجود ندارد زیرا ظلم و باطل فقط در عالم انسانی وجود دارد و بین گیاهان، نباتات و حیوانات یا در میلیون‌ها منظومات دیگر که موجودی مثل انسان در آن‌ها نیست، ظلم و باطل وجود ندارد.

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: وقتی وارد زندگی انسانی می‌شویم ظلم و گناه و جهل و فساد در آنجا پیدا می‌شود و اغلب مردم قدیمی و جدید بیش از اینکه منطقی باشند، غریضی و فطری هستند؛ لذا در تبیین مسائل باید حقانیت و فایده به مخاطب عرضه شود.

وی تاکید  کرد: اعتماد مخاطب به تبیین‌گر است و جهاد تبیین باید به معنای واقعی کلمه، جهادی باشد و مخاطب نباید فکر کند که جهاد تبیین، شغل تبیین‌کننده است و تنها برای درآمد است که دارد این کار را انجام می‌‌دهد.

رحیم‌پور ازغدی گفت: مخاطب نباید فکر کند که موضوعی مانند جهاد تبیین برای تبیین‌گر جنبه درآمدزایی و کاسبی دارد. مردم این حس را اگر داشته باشند، توجهی نمی کنند لذا انبیاء الهی جلب اعتماد مخاطب می کردند و دنبال منفعت مردم بودند.

وی ادامه داد: مجاهدبودن، نخستین گام در مسیر جهاد تبیین است. مخاطب از مدل بیان تبیین‌گر می‌فهمد که آیا او، کاسب است یا خیر. لذا در این مسیر رسانه و قلم اهمیت ویژه‌ای دارد.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه بیشترین قصص قرآن کریم مربوط به حضرت موسی(ع) است تصریح کرد: علت آن شاید آن هجرت بزرگ است که مقدمه آن تمدن‌سازی توحیدی و دینی شد که به دست ایشان اتفاق افتاد.

وی اضافه کرد: حضرت موسی(ع) از خداوند خواست که بتواند درست حرف بزند و با افکار عمومی درست رابطه برقرار کند و گره از زبانش باز شود. علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می فرماید تا مخاطب نفهمد شما چه گفتید نه موافق است نه مخالف، اگر تکذیب کند دین را کافر نیست و اگر در این شرایط تأیید کند مؤمن نیست، چون ایمان و کفر و نفاق بعد از فهمیدن اتفاق می اقتد.

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی تاکید  کرد: حضرت موسی(ع) از خدا شرح صدر هم طلب کرد تا مخالفت ها وی را از پا در نیاورد لذا مجاهدان در راه جهاد تبیین، باید روح بزرگ و شرح صدر داشته باشند و در مقابل مخالفت ها باصطلاح  از کوره در نروند.

وی افزود: برخی رفتارها که با رفتار و کردار پیامبر(ص) مغایرت دارد، ضد جهاد تبیین است. هدف در این جهاد باید اغنای مخاطب در موضوعات مختلف باشد لذا جهاد تبیین یعنی قانع کردن مخاطب، پس به طور مثال، مردم باید اهمیت نماز، حجاب و عفاف را بفهمند و باید از حکمت احکام گفته شود و مخاطب باید بفهمد که به طور مثال حجاب چرا سفارش و مورد تاکید  قرار گرفته است.

رحیم‌پور ازغدی تاکید  کرد: ما باید جهاد تبیین را از قرآن کریم و انبیاء الهی یاد بگیریم. ما باید موضوعات را در جهاد تبیین به گونه ای به مخاطب عرضه کنیم که به طور مثال بداند اگر چیزی برایش حرام شده به نفع او است. وی افزود: جهادگران در گروه های جهادی با عشق، مدرسه و بیمارستان و... می‌سازند و این کار را یه نفع خود می دانند و فواید آن را فهمیده اند.

رحیم‌پور ازغدی افزود: خداوند جهاد را واجب کرده است زیرا براساس دیدگاه حضرت زهرا سلام الله علیها جهاد در حمایت از اسلام واجب شده است زیرا اسلام توسری خور، به درد نمی خورد، خداوند جهاد را واجب کرد تا اسلام سربلند باشد نه تحقیر شود و به طور مثال زکات را واجب کرد تا انسان ها پاک شوند و واببستگی و تعلقات آن‌ها به امور دنیوی کم شود.

وی ادامه داد: هر زمان که انفاق نهادینه شود، وضع اقتصاد بهتر می‌شود. خداوند با واجب‌کردن زکات و خمس بر این موضوع تاکید کرده است. انسان با خمس و زکات، رشد معنوی و اخلاقی پیدا می‌کند و فاصله طبقاتی کم و امید در جامعه زیاد می‌شود. رحیم‌پور ازغدی تصریح کرد: خداوند عدالت را واجب کرد تا قلب‌های انسان‌ها به هم نزدیک شود تا بتوانند وحدت داشته باشند؛ لذا نمی‌شود بی‌عدالتی وجود داشته باشد و در آن شرایط، متحد بود.

رحیم‌پور ازغدی افزود: اهل بیت(ع) تاکید دارند که هر کسی می‌خواهد خدا را شاد کند، باید انسانی را شاد کند. راه خدا از بین انسان‌ها می گذرد، این موضوعات را نوجوانان و جوانان ما نمی دانند. وی تاکید  کرد: ایمان به خدا، پمپاژ انگیزه برای خدمت به خلق است و این موضوع باید در جهاد تبیین مورد تاکید قرار بگیرد.

رحیم‌پور ازغدی افزود: اسلام، نگاه خاصی به حقوق نباتات و حیوانات دارد و تازه، غرب به این نقطه رسیده است. وی گفت: بیان درست احادیث هنگام سوالات و شبهات، آچار باز کردن پیچ شبهات از ذهن مخاطبان است؛ لذا باید احادیث و آیه‌های قرآن درست بیان شوند و این موضوع در جهاد تبیین، اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: ملاک همه احکام مصلحت انسان است و شریعت برای احترام و احقاق حقوق انسان آمده است، انسان بدون توحید بی چاره می‌شودو انبیاء و اولیاء الهی، انسان را به سعادت دنیوی و اخروی می رساند. عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی همچنین در بیان تفاوت ربا و بیع گفت: بیع، ربا نیست، تفاوت آن‌ها سوری و قراردادی نیست و در ربا هیچ فعل و خدمتی را نمی فروشیم لذا هر پولی که در ازای آن خدمتی انجام نشود، حرام است. به همین علت، ربا و دزدی و سرقت حرام است چون از زحمات دیگران استفاده می‌شود.

رحیم‌پور ازغدی افزود: احتکار، حرام است چون مردم را دچار سختی می کند تا آن کالا را با قیمت بیشتری به فروش برسانند و منفعت بیشتری داشته باشند و ما متأسفانه از روایات ائمه اطهار(ع) استفاده نمی‌کنیم، تنها در توضیح‌المسائل مرور می‌کنیم و می‌خوانیم و توجه‌ای در مقابله با هجمه ایدئولوژی‌ها و علوم اجتماعی ترجمه‌شده نمی‌کنیم. وی تاکید کرد: اسلام با مفت خوری مخالف است، خوردن غذا در ظرف طلا حرام است چون نمونه اشرافی‌گری است. اسلام با اشرافی‌گری و کاخ‌سازی مخالف است چون کاخ‌نشینی، زندگی دینی نیست.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به اینکه حق فقرا را باید از اموال خارج کرد گفت: زکات و خمس در این رابطه واجب شده چون حق فقراست. وی تصریح کرد: هر چیزی که به نفع انسان باشد، حلال اعلام شده و هر چیزی که از سوی خداوند حرام شده، به ضرر انسان‌ها است. بقا، ادامه حیات و نیازهای زیستی انسان در گرو چیزهایی است که حلال شمرده شده است.

وی تصریح کرد: بسیاری از مخاطبین نوجوان و جوان، سواد طرح بیان سوالات و شبهات خود را ندارند اما ۸٠ درصد سوالات آن‌ها این است که دین به چه درد می خورد. باید با جهاد تبیین به این شبهات پاسخ داد.

ت-۲۳۹۱

انتهای  پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار