تعیین تکلیف نمایندگان مجلس در محل هزینه کرد اعتبارات صنایع بزرگ در جاده های خوزستان
مدیرکل راهداری خوزستان گفت: عمده چالش جدی جاده های خوزستان فقدان بودجه و سرقت علائم ایمنی راه است و دیگری تعیین تکلیف و اعمال نظر نمایندگان مجلس بر محل هزینه کرد بودجه مسئولیتهای اجتماعی صنایع بزرگ است، بدان معنا که نماینده مجلس با رایزنی از وزیر نفت اعتباری را به راهداری اختصاص می دهد و با این فکر که می تواند دخل و تصرف داشته باشد برای راهداری تعیین تکلیف می کند.
به گزارش بسیج، از آنجا که جاده های خوزستان از شاهرگ های حیاتی ایران محسوب می شود و نقش مهمی در اقتصاد حمل ونقل جاده ایفا می کند با دعوت از مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان ، خیزگطازس بسیج ، پیرامون تشریح وضعیت جاده های خوزستان به گفتگو نشست.
بسیج: نقش نمایندگان مجلس استان در اختصاص بودجه جهت ایمنی راه ها با توجه به اینکه جاده های خوزستان به جاده های مرگ معروف می باشند،به چه میزان است؟
محمد جولازاده در آغاز گفتگوی خود با بیان اینکه خوزستان؛استان بسیار وسیعی است و حدود ۱۸هزار کیلومتر راه دارد،اظهار کرد: باتوجه به محدودیت های اعتباری وهزینههای هنگفتی که برای ایمن سازی جاده ها نیاز است در این باره خیلی تناسبی میان اعتبارات و نیازهای استان خوزستان برای ایمن سازی و نگهداری راه وجود ندارد.
وی افزود : درآمد راهداری خوزستان از عوارض مترتب برحمل نقل کالا است که بخش اعظم این عوارض به ورود و خروج وسایل نقلیه شرکت های انرژی موجود در استان برمی گردد که برخی از این شرکت ها مانند نفت به مسئولیت های اجتماعی خود عمل می کنند اما متاسفانه این بودجه مسئولیتهای اجتماعی بر اساس نظر نمایندگان هزینه می شود، بدان معنا که نماینده با رایزنی از وزیر نفت اعتباری را به راهداری اختصاص می دهد و نماینده مجلس با این فکر که می تواند دخل و تصرف داشته باشد برای راهداری تعیین تکلیف می کند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان گفت: این موضوع محل اشکال است زیرا مدیر بر اساس کارشناسی های انجام شده می داند باید این اعتبار که از محل منابع نفت اختصاص یافته را صرف چه آسیبی کند تا جاده های خوزستان به جاده های مرگ معروف نشوند اما نمایندگان این بودجه ها را به سمت راه های روستایی و حوزه های مربوطه می کشانند.
جولازاده عنوان کرد: درحالیکه راه های شریانی استان در راستای ارتقای ایمنی نیازمند بودجه است مطالبه اصلی نمایندگان ترمیم راههای روستایی می باشد، درصورتی که راه های شریانی ما دچار مشکل هستند. به این ترتیب تمام اعتبارات نفت صرف پروژه های روستایی می شود، اگر اولویت و دغدغه مسئولین و نمایندگان کاهش تصادفات است بنابراین هر آیتم اعتباری که تخصیص پیدا می کند می بایست بیشترین هزینه را صرف راه های شریانی استان شود تا ایمن سازی ارتقا یابد.
وی افزود: ناگفته نماند ترمیم راه های روستایی برعهده سازمان راه و شهرسازی بود که به دلیل عدم بودجه کافی بر گردن سازمان راهداری انداخته شد.
بسیج: سرنوشت بودجه ۶۸۰۰۰ میلیارد جهت نوسازی و بهسازی جادههای خوزستان درسفر رییس جمهور به خوزستان مصوب شد به کجا ختم شد؟
مدیرکل راهداری خوزستان گفت: مصوبات سفر رئیس جمهور به خوزستان ۵۰۰۰میلیارد تومان بود که ۳۰میلیارد را به راه های روستایی شهرستان اندیکا تخصیص دادند، شاید نیم درصد از مصوبات سفر باقی ماند که در حوزه فعالیت ارگان های ساخت راه ها خرج شد.
جولا زاده ادامه داد: در حوزه راهها بودجه خوبی اختصاص داده شد ولی در حوزه فعالیت ارگانهای متولی راهها مثل راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه راهها بوده است خیر و این موضوع چالش بزرگی برای راهداری است.
بسیج: از چالش های موجود در جاده های خوزستان بگویید و اینکه چرا برخی جاده های استان فاقد علائم ایمنی راه هستند؟
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان ایمنی راه رایکی ازمهم ترین وظایف حوزه راهداری دانست و گفت: البته کل اقدامات راهداری به صورت یک سیستم یکپارچه عمل می کندمثلا اگر راه از تابلو و خط کشی خوبی برخوردار باشد ولی رویه آسفالت استاندارد نداشته باشیم، کار ناقص محسوب می شود ولی اگر هدف را کاهش تصادفات جاده ای قراردهیم ایمنی راه می تواند مهمترین وظیفه راهداری باشد که به عنوان متولی نگهداری و ایمنسازی راهها به نواقص ایمنی درسطح استان معترض هستم ودلیل این نواقص چالش نبود بودجه و دیگری معضل سرقت در جاده های خوزستان است.متاسفانه هر گونه تجهیزات از جنس فلز، آهن، فولاد و حتی پلاستیک در سطح جادهها ایجاد کنیم پس از مدت کوتاهی به سرقت می روند.
جولا زاده با اشاره به اقداماتی که اداره حمل و نقل و راهداری در این موضوع داشته، عنوان کرد: در بخش کارآگاه علائم با استفاده از موادهای و رزین های غیرقابل بازیافت تجهیزاتی غیرقابل بازیافت و کم قیمت تولید کردهایم که ارزش قیمتی بالایی ندارند و برای فروش بصرفه نیستند.
وی ادامه داد: راهداری خوزستان درحوزه نگهداری راه نیزانواع نگهداری راه و ترمیم رویه را داشته و تا پایان سال جاری حداقل ۱۵۰ کیلومتر دیگر نیز ترمیم خواهیم کرد.در غالب ممیزی راه ها که شامل برداشت خرابی راه و حاشیه می شود،تمام مشکلات را برطرف کردیم و دقیقا نیاز سنجی شده است، تنها عاملی که باعث می شود ما دربرخی مقاطع نابسامانی داشته باشیم عدم تامین منابع مالی است که با این وجود مشکلاتی مانند: برداشت خرابی راهها، نواقص ایمنی راه و حاشیه راهها را حل کردهایم.
جولازاده با شاره به پروژه های دردست اقدام راه داری استان، افزود:خطکشی مهمترین عامل برای عبور و هدایت در تردد است، به همین منظور پروژه های خطکشی جادهها را در حدود ۳۰میلیارد در دو قرار داد منعقد کردهایم که منتهی به ۳۰۰۰کیلومتر در سطح استان میشوند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان، افزود: ما درحال حاضر برنامه ریزی سفرهای نوروزی را دردستور کار داریم و در طرح ضربتی برای بهینه سازی مسیرها و نصب تابلوهای مسیرنما اقداماتی را انجام داده ایم. تلاش ما بر این موضوع است که سطح ایمنی را در شهرهای استان تا پایان سال افزایش دهیم تا بتوانیم آمادگی مناسبی برای سفرهای بیخطر نوروزی داشته باشیم.
بسیج: آخرین وضعیت پایانه های مرزی و بنادر را تشریح کنید؟
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان با بیان اینکه مدیریت پایانه محور شلمچه و چذابه با راه و شهرسازی است ولی ارگانهای مختلفی نیز دخیل هستند، گفت:در ۹ ماهه اول سال ۳۳۸۷۶۵۴تن کالا در قالب ۱۷۰۰۰۰۰هزار سفر از مبادی استان به نقاط مختلف کشور صادر شده و ۳۵۴۳۰۰۰ مسافر در قالب ۵۳۰۰۰۰ سفر به مقاصد مختلف کشور جابجا شدن که در این زمینه ۲۹درصد رشد داشتیم همچنین قریب به ۱۰ میلیون تن کالای اساسی از بندر امام خمینی ره به مقاصد مختلف کشور حمل شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان با بیان اینکه اجرای لایه های حفاظتی باحجم بالا با توجه به افزایش قیمت آسفالت گرم امکان پذیر نیست از این رو در این فکر هستیم که از دو روش اسکراپ سیل و میکروسورفیسینگ استفاده کنیم، گفت: مصوب شده است در یک قرارداد ۶۰ و ۲۲کیلومتری که عمده راههای شریانی استان ماننداهواز-اندیمشک،اهواز-آبادان،اهواز-خرمشهر، رامهرمز-بهبهان، کمربندی اهواز و... را در برمی گیرد تا پایان سال به بهره برداری برسند.
جولازاده بیان کرد: ازمجموع ۱۸۹۵ کیلومتر انواع راه اصلی فرعی و روستایی در خوزستان ۰۱/۱۳۵ کیلومتر آزادراه با رتبه نهم و ۱۶۶۸ راه شریانی با رتبه هفتم در سطح کشور را داردهمچنین ۱۲۹۱ کیلومتر بزرگراه و ۲۵۵۸ کیلومتر راه اصلی که استان خوزستان رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: ۱۴۴۵ کیلومتر راه فرعی و ۸۱۶۲ کیلومتر راه روستایی آسفالت و ۴۵۰۴ راه روستایی غیر آسفالت در استان وجود دارد. تعداد پل ها و ابنیه فنی نیز در سطح استان ۱۵۲۱۲دستگاه است.
سرپرست راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان گفت: هرساله توسط سازمان راهداری کشور یک برداشت رویه راه در قالب فرآیند PMS انجام می شود که تعدادی ماشین آلات هوشمند به صورت مکانیزه از میزان سلامت رویه راه یک برداشت را انجام می دهند و در نهایت شاخصی تعریف می شود که در آخرین برداشت PMS شاخص PCI استان خوزستان عدد ۷۸ شد که میانگین کشوری عدد۷۲ است یعنی میزان سلامت رویه راه خوزستان۶ واحد از میانگین کشوری بالاتر هستیم.
وی بابیان اینکه ما متولی اصلی نگهداری راه ها به صورت کلی هستیم اما باید نسبت به میزان اعتبار و دیگر استان های دیگر مقایسه کنیم، افزود: با بررسی به عمل آمده از طرف سازمان حمل و نقل و راهداری کشور، خوزستان رتبه پنجم را به لحاظ سلامت رویه راه داراست.
انتهای پیام/