در دومین همایش ملی سالانه اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مطرح شد؛

اهمیت فکرورزی و آزاداندیشی در تمدن‌سازی

دومین همایش ملی سالانه اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دامه عزه با عنوان «بیانیه گام دوم؛ فکرورزی و آزاداندیشی که با حضور اندیشمندان و نخبگان در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد.
کد خبر: ۹۴۹۲۷۲۳
|
۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۸

به گزارش  خبرگزاری بسیج   ، دومین همایش ملی اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در تقارن با چهارمین سالروز صدور بیانیه گام دوم و بیستمین سالروز انتشار نامه تاریخی رهبر معظم انقلاب در پاسخ به جمعی از نخبگان و فضلای حوزه علمیه و همچنین توسط مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی) برگزار شد.

حجت‌الاسلام علی ذوعلم رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم، سیدمحمد حسینی معاون رئیس جمهور در امور مجلس، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، حجت‌الاسلام علی لطیفی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، فاطمه رایگانی عضو هیئت علمی دانشکده حضرت زینب سلام‌الله علیها و پژوهشگر معارف انقلاب اسلامی، مسعود فیاضی رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی، فاطمه قاسم‌پور نماینده مجلس شورای اسلامی در این همایش به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

دفاع عقلانی تحکیم پایه‌های تمدن‌ساز است

غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تبریک حماسه حضور مردم با بیان این‌که دوام، بقاء و اعتبار هر تمدن و فرهنگ به میزان عقلانیت آن است، اظهار داشت: لازم است با تمام وجود در سه‌گانه معنویت، عدالت و عقلانیت تامل داشته باشیم.

وی با اشاره به اهمیت فکرورزی در آموزش و پرورش عنوان کرد: نیاز است از فرصت 12 ساله تربیت فرزندان در آموزش و پرورش استفاده بهینه شود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، فرد خوشبخت و سعادتمند را کسی دانست که فکر کردن را به‌درستی آموخته باشد و گفت:  افرادی که در مدرسه فکر کردن را آموزش بدهند بهترین خدمت را به دانش آموز کرده است.

وی با تاکید بر این‌که تمدن‌هایی که از لحاظ فکری دچار آسیب شده باشند، دوام پیدا نمی‌کنند، افزود: امروز غرب دچار عدم تعقل و سازگاری داخلی شده است و از صدر تا ذیل کارهایی که می‌گویند، تحقق پیدا نمی‌شود.

حدادعادلی با بیان این‌که دفاع عقلانی تحکیم پایه‌های تمدن‌ساز است، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب بر فکرورزی و آزاداندیشی تاکید فراوان دارند.

وی ادامه داد: امروز باید مفاهیم را به عمل تبدیل کنیم. در 44 سال گذشته خلاء کشور عدم تحقق مفاهیم در عرصه عمل است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تاکید کرد: لازمه امروز کشور تدوین فرآیند تبدیل مفاهیم به راهبرد و فرآیند عملیاتی است. امروز آنقدر که در مدارس در ارتباط با اخلاق سخن می‌گوییم به تربیت توجه نداریم.

وی مفاهیم خوب را خوب عمل کردن را هنر دانست و افزود: همان‌گونه که در حوزه اقتصاد، اقتصاد میان‌دستی حلقه واصل و اثرگذار است و صنایع بالادستی را به صنایع پایین دستی پیوند می‌دهد در حوزه اجرا نیز باید برای مفاهیم و اصول، سازوکار و راهبرد تعریف کنیم.

حدادعادل تصریح کرد: در حال حاضر نیاز است فضاهای علمی و دانشگاهی آیین‌نامه‌ای در راستای بیان گفتمان موافق و مخالف و تضارب آراء تدوین شود.

بیانیه گام دوم انقلاب کلان نقشه برای 40 ساله دوم انقلاب است

مسعود فیاضی، رئیس پژوهشکده فرهنگی و مطالعات اجتماعی، بیانیه گام دوم انقلاب را یک کلان نقشه برای حرکت 40 ساله دوم انقلاب دانست و گفت: این بیانیه باید امتداد پیدا کرده و به صحنه عمل و اجرا بشود و شاهد گام‌های عملیاتی آن باشیم.

وی با تاکید بر تبدیل بیانیه گام دوم انقلاب به الگوی عملیاتی افزود: رهبر فرزانه انقلاب 22 سال قبل بر جنبش نرم‌افزاری و تولید علم و دانش توجه دادند و امروز کارکرد دانشگاه‌ها، هیئت‌های اندیشه‌ورز و ... تولید فکر و نظریه است.

رئیس پژوهشکده فرهنگی و مطالعات اجتماعی خاطرنشان کرد: باید به رابطه تولید علم و فکر توجه شود و فکر خلاءها را احصاء و پرکند.

لزوم الگوسازی برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب

فاطمه قاسم‌پور، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکید 20 سال قبل رهبر معظم انقلاب به اندیشه‌ورزی، این مهم را اصلی اساسی در تمدن‌سازی دانست و بر ایجاد فهمی مشترک در ارتباط با اندیشه‌ورزی تاکید کرد.

وی گفت: امروز نیاز هست نسبت به عدم تفاهم نسبت به مفاهیم آسیب‌شناسی دقیقی صورت بگیرد.

 

 

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار