خبرهای داغ:
بانوی فعال اجتماعی و مدرس حوزه گفت: زنان مسلمان ایران نه تنها در حوزه عمل به مقدسات اسلامی بلکه در دفاع ازآن با حضور پر رنگ خود درعرصه های مختلف نقش آفرین بودند.
کد خبر: ۹۴۹۲۸۲۶
|
۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان خبرگزاری بسیجاز زاهدان: لیلا عقیقی مدرس حوزه علمیه و فعال فرهنگی در عرصه کتابخوانی در پاسخ به سوال جایگاه و شان و منزلت زن مسلمان گفت : زنان مسلمان ایران زمین درشکل گیری و تداوم انقلاب اسلامی نقش بسیار برجسته و قوی از خود بر جای گذاشته اند. و به فرموده معمار انقلاب اسلامی زنان هم دوش مردان بلکه مقدم بر آنان درخشیدند.
از ابتدای شکل گیری نظام اسلامی در ایران زنان نه تنها در حوزه عمل به مقدسات اسلامی بلکه در دفاع ازآن با حضور پر رنگ خود درعرصه های مختلف ظاهر شده و از ابتدا تا کنون همواره در تمامی صحنه ها تا پای جان ایستاده اند و شهدایی ممتازی در راه انقلاب اسلامی تقدیم و در آبیاری از درخت تنومند انقلاب اسلامی ایران سهیم بودند.
ما امروز می توانيم وجود معلمان زن در کلیه پایه ها و مقاطع تحصیلی مدارس دخترانه را فرصتی ممتاز در جهت ایجاد فضای امن آموزشی برای دختران در ایران ارزیابی کنیم . زنانی که تا پیش از انقلاب به خاطر مشکلات فرهنگی و اجتماعی ایجاد شده توسط دستگاه حاکم، کمتر فرصت ادامه تحصیل می یافتند، پس از انقلاب اسلامی و حاکمیت دیدگاه مذهبی بر نظام، از فضای امن ایجاد شده در جامعه استفاده کرده، به ادامه تحصیل پرداختند.
در نظام اسلامی ایران خانواده ها با میل و رغبت دخترانشان را برای ارتقای سطح تحصیلات تشویق می کنند. آمار گواه این موضوع است. همچنان که پیش از انقلاب تنها ۱۰درصد از دانشجویان دانشگاه ها را دختران تشکیل می دادند در حالی که اکنون ۶۷ درصد افراد ورودی به دانشگاه ها دختران هستند که این مسئله نشانگر ایجاد فرصت برابر تحصیلی برای دختران و پسران در جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.
وی گفت: موفقیت های درخشان بانوان در عرصه های علمی حرکتی است که شتاب گرفته و یکی از شاخصه های غیرقابل انکار در دگرگونی هویت زن مسلمان ایرانی محسوب می شود.
در تمامی جهان رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران تنها رهبری است که همواره از بانوان تجلیل و تکریم نموده . امام خمینی، انقلاب و پیروزی آن را وام دار زنان می شمارد. چراکه آنان سبب تقویت روحیه و انگیزه انقلابی مردان شدند.
ایشان می فرمایند: این پیروزی را ما از بانوان داریم قبل از اینکه از مردها داشته باشیم. بانوان محترم ما در صف جلو واقع بودند. بانوان عزیز ما اسباب این شدند که مردها هم جرأت و شجاعت پیدا کنند. ما مرهون زحمات شما خانمها هستیم.
امام راحل هرگاه در باره زنان سخن می گفتند با زیباترین و شیواترین کلمات، جایگاه و ارزش آنان را بیان می کردند. امام که تعلیمات اسلام را پیکره و چارچوب شأن و مقام و شخصیت انسانها و حقوق و آزادی های آنان می دانستند با اتکا به چنین دیدگاهی «زن» را دارای شخصیت و مقامی والا برشمرده و دیدگاه های منحط جوامع غیرمذهبی و سرمایه داری را نفی می کردند.
عقیقی گفت: زنان ایران اسلامی از ابتدا تا کنون زنانی مبارز و فعال در تمامی عرصه ها بوده اند اگر نگاهی به دوران انقلاب داشته باشیم می بینیم که در واقعه تیر ماه ۱۳۴۱ مسجد گوهر شاه که حکومت وقت ۱۶۰۰ نفر از مردم را به رگباربست؛ مردم برای تسلیم نشدن در برابر خواسته نامشروع شاه که صحبت از جایگزینی کلاه پهلوی به جای چادر بود، تحصن کردند که جمع کثیری از تحصن کنندگان و شهدا را جامعه زنان تشکیل می دادند. این تحصن وکشتار مردم جرقه های اصلی انقلاب را روشن می کرد. در برنامه کشف حجاب رضا شاه هر چند عده ای از زنان با شاه همراهی کردند اما اکثر آنان در خانه ها ماندند تا مجبور به اجرای فرمان شاه نشوند و گروهی با مبارزه مستقیم پافشاری کرده و شهدای زیادی در این راه تقدیم انقلاب کردند.
با نزدیک شدن به سال ۵۷ مادران غیرتمند ایران با تربیت فرزندان انقلابی و مومن، حادثه ای عظیم را رقم زدند و در تداوم انقلاب همواره کوشیدند و از تقدیم جوانان خود به انقلاب دریغ نورزیدند.
چیزی از انقلاب نگذشته بود که حمله مزدوران بعثی به مرزهای ایران، تهدیدی جدی برای سرزمین های ایران اسلامی بود. زنان در این عرصه نه تنها جوانان خود را به دفاع از مرزها فرستادند بلکه خود در صحنه پشت جبهه مسولیت عظیمی در تدارکات جنگ بر عهده گرفتند.
دوخت و تعمیر لباسهای رزمندگان، تهیه مرباجات، بسته بندی انواع خشکبار،پخت نان، پرستاری از مجروحان و صد ها کمک نقدی و غیر نقدی و حتی اهدای طلاهای خویش برای کمک به جبهه از جمله کارهای زنان در دفاع مقدس بوده است.
وی ادامه داد: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به حق در مورد زنان آورده که « زنان کشور ما در طول مدت انقلاب، پشتوانه‌ی حرکت مردها
بودند. اگر احساسات و ایمان قوی زنها نبود، شاید بسیاری از مردهای ما این قدرت را پیدا نمی‌کردند که در میدانهای سخت مبارزات گوناگون حضور داشته باشند. امروز هم همان مسؤولیت بر دوش خانمهاست.».با اسن سخنان ارزشمند امام راحل و رهبر فرزانه انقلاب جایگاه و شان و منزلت والای زن مسلمان ایران به خوبی قابل مشاهده است .
عقیقی گفت: اکنون که سالها از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است زنان همواره در صحنه های مختلف درتداوم این راه روشن کوشیده اند و با مبارزه در جبهه علمی دانشمندان برجسته ای در تخصص های مختلف عرضه کرده به طوری که صاحب مقاله های متعدد در جهان گردیده اند.
در زمانه کنونی دشمن برای خارج کردن این قشرعظیم از صحنه انقلاب اسلامی با نفوذ در فضای مجازی قصد بی هویت ساختن زنان و کم رنگ کردن نقش آنان در صحنه های مختلف را دارد که الحمدلله با هوشیاری قشر عظیمی از این بانوان بزرگ این توطئه خنثی گردیده است .
عقیقی در پایان سخنان خود تربیت فرزندان مهدی یاور را از مهمترین نقش زنان در این زمان دانست. زنانی که در خانه همسری مهربان و مادری آگاه و در بیرون از خانه متخصصانی توانمند هستند.

خبرگزاری زنان ایران

ارسال نظرات