یادداشت/

شاگرد پروری امام موسی کاظم(ع)

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه شهرستان ساوجبلاغ در یادداشتی آورده است: امام موسی کاظم(ع) شاگرد پروری می کردند و حلقه های درسی در زمان حضرت توسعه داشت.
کد خبر: ۹۴۹۲۹۳۴
|
۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، حجت الاسلام مهدی شفیع خانی، مسئول دفترنمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه شهرستان ساوجبلاغ، به مناسبت سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) در یادداشتی برای این خبرگزاری آورده است:

یکی از مظلومیت های امام موسی کاظم(علیه السلام) این بود که به دلیل این که مسئله ولایت روشن شده بود، مراکز علمی ایشان را تخریب می کردند و عمدتاً سعی می کردند که ائمه(علیه السلام) به عنوان عالم شناخته نشوند.

شرایط سیاسی دوران موسی بن جعفر(علیه السلام) شرایط بسیار دشواری بود و در آن دوران مردم حتی می ترسیدند که خود را منتسب به موسی بن جعفر(علیه السلام) کنند و دوران هارون در حکومت عباسی دوران قدرتی حکومت عباسی بود و در دوران امام کاظم(ع) عموم جامعه اسلامی و شیعیان از تعداد و اسامی ائمه مطلع نبودند. در دوران امام صادق(ع) همه شرایط فراهم بود تا حکومت به دست اهل بیت(ع) برسد ولی بعضی از امام زادگان با حکومتِ زمان تبانی کردند. چندین جریان در زمان امام صادق(ع) وقتی که دیدند نمی توانند در مقابل امام صادق ایستادگی کنند،امام را منحرف معرفی کردند.

در دو هزار حدیث از امام کاظم(علیه السلام) نقل شده است. ۶۰۰ نفر از شاگردان امام به نقل حدیث از آن حضرت می پرداختند. ما امام کاظم را یک امام زندانی تصور می کنیم در حالی که نقل قطعی زندان امام کاظم(علیه السلام) چهار سال است. یعنی در روایات تا ۱۴ سال نقل شده است ولی به صورت قطعی می توان گفت امام در چهار سال آخر عمر خود در زندان به سر می بردند. حکومت بنی عباس بارها امام را به بغداد احضار می کرد و امام مدتی در اختفا به سر می بردند، به گونه ای که در روستاهایی در مناطق شام یا طبرستان به صورت پنهانی زندگی می کردند.

یکی از برنامه های امام کاظم(ع) شاگردپروری بود به گونه ای که یکی از شاگردان آن حضرت نقل می کند در مسجد کوفه ۹۰۰ شیخ را دیدم که احادیث امام صادق(ع) را برای شاگردان خود نقل می کردند. یعنی حلقه های درسی در زمان امام کاظم(ع) توسعه داشته است.

رهبر انقلاب درباره دوران ۲۵۰ ساله امامت فرمود سخت ترین دوره امامت مربوط به دوره امام سجاد(ع)  بوده و بعد از آن هیچ دوره ای سخت تر از زمان امام کاظم(ع) نبوده است.

انتهای پیام/ ر

ارسال نظرات
پر بیننده ها