توشه در دیدار با تجار روسيه و عراق در تهران، گفت: شش حوزه ژئوپلتیکی در اطراف ایران وجود دارد که سه حوزه دریای خزر، آسیای مرکزی و قفقاز آناتولی در شمال ایران واقع شده که می توان از آنها جهت توسعه کشور بهره برد.
کد خبر: ۹۴۹۳۵۹۲
|
۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰

لزوم استفاده از شش حوزه ژئوپلتیکی در اطراف ایران جهت توسعه کشور

به گزارش خبرگزاری بسیج، علی توشه مسئول سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن کشور با تجار روسيه و عراق در تهران ديدار كرد.

مسئول سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن کشور در این نشست هم اندیشی، گفت: مناطق آزاد به منظور ایجاد درآمد ارزی برای کشور طراحی شده اند و منطقه آزاد انزلی نیز در همین راستا به عنوان محور کسب و کار و مبادلات تجاری با کشور های حاشیه خزر و به ویژه روسیه طراحی شده است و در حال حاضر نیز در مرحله توسعه و تکمیل زیر ساخت های لازم قرار دارد .

وی در ادامه به اهمیت تقویت و توسعه زیر ساخت های لازم در حوزه تجارت و ایجاد ثروت بر اساس موقعیت جغرافیایی اشاره کرد و افزود: ایجاد زیرساخت ها مهم تر از موقعیت جغرافیایی یک منطقه است، در منطقه آزاد انزلی اگر زیر ساخت ها لازم از قبیل راه آهن و حمل و نقل کالا توسعه یابد و کریدور های بین المللی عبوری از منطقه  فعال شوند، منطقه آزاد انزلی میتواند به عنوان هاب ترانزیت و صادرات در حوزه دریای خزر معرفی شود و این امر موجب توسعه همه جانبه گیلان به خصوص توسعه اقتصادی میشود و مدل کسب و کار منطقه آزاد انزلی به این شکل طراحی شده است.

توشه تصریح کرد: فرصت های موجود دائمی نبوده و امروز بهره گیری از کریدور نستراک یک فرصت ویژه محسوب میشود که با توجه به موقعیت جغرافیایی استراتژیک منطقه و گیلان ،توسعه زیرساخت ها و گسترش تعاملات بین المللی در راستای تسریع در فعالسازی کریدورهای عبوری از منطقه از مهمترین برنامه های راهبردی این سازمان است.

وی با بیان اینکه خطوط ریلی  با اتصال به بنادر دارای توجیه اقتصادی می شوند اعلام کرد: خطوط انتقال ریلی حرف اول را در مبادلات تجاری و زیر ساختی در کشورهای مختلف میزند و موقعیت خاص منطقه آزاد انزلی، ارائه مزیت های قانونی، بهره مندی از بزرگترین مجتمع بندری دریای خزر و اتصال خط ریلی به این منطقه، به تجار کشور های مختلف کمک میکند تا در کوتاه ترین زمان و صرفه جویی در هزینه کالا های مد نظر خود را به بازار مصرف  انتقال دهند و سرمایه گذاران می توانند علاوه بر صادرات به بازار داخلی، محصولات تولیدی خود را به بازار کشورهای حاشیه دریای خزر و به ویژه روسیه صادر کنند.

توشه اظهار داشت: شش حوزه ژئوپلتیکی در اطراف ایران وجود دارد که سه حوزه دریای خزر، آسیای مرکزی و قفقاز آناتولی در شمال ایران واقع شده که می توان از آنها جهت توسعه کشور بهره برد.

وی استفاده بهینه ایران از حوزه های ژئوپلتیکی فوق را مهم دانست و در خصوص راهکارهای افزایش بهره گیری از ظرفیت های ژئوپلتیک دریای خزر گفت: بعد از اتصال ایران به شبکه ریلی ترکمنستان و قزاقستان در شرق دریای خزر، اتصال شبکه ریلی ایران به روسیه و دریای خزر علاوه بر فعال سازی مسیر ترانزیتی شمال جنوب می تواند زمینه ساز کسب میلیاردها دلار درآمد ارزی برای ایران اسلامی شود.

مسئول سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن به اهمیت اتصال خط ریلی ایران-آذربایجان به جنوب کشور، بندرعباس و چابهار در راستای توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی اشاره و تأکید کرد: توسعه صادرات و واردات کالا و ایجاد تسهیلات لازم برای گردشگران کشورهای حوزه دریای خزر و همچنین کاهش تعرفه های گمرکی در جهت نیل به افزایش درآمدهای ارزی کشور با تکیه بر ظرفیت های ژئوپلتیک ایران، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

توشه با اشاره به حذف روادید ایران با جمهوری آذربایجان و تعمیم این مهم با سایر کشورهای حاشیه دریای خزر و یا تسهیل در ارائه روادید در داخل مرزهای کشور، افزود: تراکم جمعیتی کشورهای حاشیه دریای خزر و حضور ۵ میلیون گردشگر روس در ترکیه، خبر از ظرفیت های موجود گردشگری در ارتباط با این کشورها است که در صورت جذب ۱۰درصد از گردشگران روسیه به کشورمان، تحول عظیمی در بخش گردشگری شکل می گیرد.

وی با اشاره به اهمیت اتصال راه آهن افغانستان به ایران در راستای انتقال کالاهای چین از شرق کشور تأکید کرد: با توجه به انجام ۸۰درصد حمل و نقل جهانی به صورت دریایی و ریلی، اتصال به راه آهن هرات در افغانستان، مدت زمان انتقال کالا از چین را یک هفته کاهش می دهد.

توشه سوآپ نفت و گاز کشورهای حاشیه خزر از طریق ایران را حائز اهمیت ارزیابی کرد و با اشاره به اینکه برخوردار اعلام کردن استان های شمال کشور نادرست است و خاطرنشان کرد: گیلان، نیاز به کمک دولت و تخصیص بودجه مناسب دارد و اتصال خطوط ریلی به بندرانزلی باید هرچه سریعتر انجام شود تا از ظرفیت های ژئوپلتیک دریای خزر به نفع منافع ایران اسلامی بهره برداری نمود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات