پوریامین در گفتگو با خبرگزاری بسیج مطرح کرد؛

نیاز خانواده‌ها به سینمای ارزشی/ رسوخ تولیدات فرهنگی بیگانه در اذهان جوانان

یک منققد ادبی گفت: شاهد رسوخ تولیدات فرهنگی بیگانه را در اذهان جوانان هستیم.
کد خبر: ۹۴۹۴۱۰۰
|
۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، سینما را به عنوان «کارآمدترین روایتگرِ واقعیت و حقیقت» معرفی می‌کنند و می فرمایند «هنر سینما بلاشک یک هنر برتر است؛ یک روایتگر کاملاً مسلط - که هیچ روایتگری تاکنون در بین این شیوه‌های هنرىِ روایت یک واقعیت و یک حقیقت، تا امروز به این کارآمدی نیامده - و یک هنر پیچیده و پیشرفته و متعالی.

همچنین؛ مقام معظم رهبری سینما را کلید پیشرفت می داند و می فرمایند:«من می‌گویم الان کلید دست شما [سینماگران] ست. من شأن سینما را این می‌دانم. من می‌گویم امروز کلید پیشرفت این کشور، به میزان زیادی دست شماست.»

با نگاه به سخنان مقام معظم رهبری سینما هنر برتر، تاثیر گذار و کلید پیشرفت جامعه است.  با توجه به جایگاه هنر در نگاه آیت الله خامنه ای این پرسش در ذهن تداعی می شود که تا چه میزان به این نگاه  از سوی فیلم سازان جامعه عمل پوشانیده شده است؟ هنر سینما تا چه میزان توانسته تاثیرگذار و کلید پیشرفت کشور باشد؟

در این باره با مریم پوریامین منققد ادبی، نویسند و عضو سابق شبکه خانگی به گفتگو پرداخته‌ایم. او اولین بانویی است که به مدت هشت سال عضو شورای سیاست‌گذاری نمایش خانگی بوده است و تمام تلاش خود را کرده است تا جریان سالم درحوزه زنان و خانواده در فیلم‌ها به نمایش در آید. متن صحبت‌های مریم پوریامین را در زیر می‌خوانید:

مقام معظم رهبری سینما را هنر برتر و تاثیرگذار می‌دانند، حوزه‌ی فیلم و سینمای ما در حال حاضر این تاثیرگذاری را دارد؟

یکی از مهمترین ابزار‌های دیپلماسی فرهنگی و رسانه‌ای در دوران معاصر فرهنگ و سینما است. دولت ها و جوامع از این دو رکن برای پیشبرد مسیر نفوذ دیپلماسی خود بهره زیادی می‌برند. دو رکنی که به شدت در هم تنیده و از ملزومات به هم وابسته هستند.

اگر نگاهی به آمارهای تولید و عرضه هشدار دهنده فیلم‌های غربی با حجم انبوه نظر بندازیم، رسوخ تولیدات فرهنگی بیگانه را در اذهان جوانان آینده ساز کشور خواهیم دید.

این نشان دهنده آسیب‌پذیری کشور ما از لحاظ فرهنگی در دوران حال حاضر است.  با توجه به سابقه تمدنی بلند و فرهنگ متعالی تاریخی ایران این موضوع در شان کشور نیست. 

از همین رو؛ اهمیت توجه خاص به مسایل سینما همانطور که مقام معظم رهبری فرموده اند آشکار می شود.

اتفاقات چند سال گذشته نشان می‌دهد که قشر نوجوان ما در معرض آسیب‌های جدی است. آیا حوزه فیلم‌سازی تولیدات مناسبی برای این قشر دارد؟ (دلیل_پیشنهاد)

انباشته شدن ذهن فرزندان ما از محتوای سینما غرب که بر پایه فرهنگ بیگانه طراحی و ساخته شده است و با هویت ملی و فرهنگ عمومی ما بسیار فاصله دارد یکی از مشکلاتی است که در جامعه تربیتی کشور با آن مواجه شده‌ایم.

این درحالی است که در سطح خانواده ها نیاز شدیدی برای دسترسی به سینمای ارزشی ایران وجود دارد.

به نظر می‌رسد شناسایی فیلم‌های موفق و استفاده از تجربه و درک نگاه عمیق‌تر به فیلم‌های موفق با بهره‌گیری از ساختارهای جدید تولید و نوآوری رایج در بازار جهانی راهی امن به عرصه‌ی پر انتفاع از دنیای هنر  و فیلم‌سازی در حوزه‌ی کودک و نوجوان پیدا شود، این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

نیاز جامعه امروز ما تولید چه محتوای فیلمی است؟

فیلم‌های سینمایی به عنوان گروهی از محصولات مهم  فرهنگی جهان شناخته می‌شود و مضامین داستان‌ها یا ویژگی شخصیت‌ها برآمده ازاختصاصات فرهنگی جامعه مبدا یا جامعه هدف آن فیلم است. شیوه بازنمایی شخصیت‌ها در سینما یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌ها حکومت‌ها و جوامع است.  سینما به عنوان جهانی‌ترین رسانه نقش بزرگی در آداب و رسوم فرهنگ و ارزش‌های یک کشور در میان سایر کشورها را ایفا می‌کند.به همین سبب چگونگی بازنمایی شخصیت قهرمان از کلیدی‌ترین نکات شایان توجه در نقد و بررسی یک فیلم به شمار می‌رود.

کشور ما با توجه به شرایطی  که حال حاضر در جهان اسلام و دنیای معاصر وجود دارد نیاز دارد تا به شخصیت‌های قهرمانی که در کشور ایفای نقش می‌کنند بپردازد. باید به موضوع مردان قهرمانی که هشت سال در دفاع مقدس جنگیدند و زنان صبوری که در کنار مردان، برادران و پسران خویش ایثار و فداکاری کرده‌اند  بیشتر پرداخته شود و این امر نیاز به بازنمایی دارد.

هنوز فیلم‌سازان ما دغدغه‌ی جدی برای به صحنه کشیدن این شخصیت‌ها را نداشته‌اند و اکثر فیلم‌سازان با نگاه گذشته به فیلم‌ها می‌نگرند و شخصیت‌ها را بازنمایی می‌کنند. البته بوده‌اند کسانی که دغدغه مسائل انقلابی و وطن را درحوزه فیلمسازی داشته‌اند و به خوبی مردان و زنان پس از انقلاب را به تصویر کشیده‌اند.

 

ارسال نظرات