گزارشی از روز سوم دومین دوره از اردوی راهیان پیشرفت نورانی که در آن دانش آموزان دختر سمپادی مهمان قایق های تندروی نیروی دریایی سپاه پاسداران بودند و در آخر جشن تولدی از جنس معنویت شهدا را تجربه کردند.
کد خبر: ۹۴۹۴۱۹۱
|
۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بسیج به اردوی راهیان پیشرفت نورانی،  "جهاد تبیین" و تبیین معارف و دستاورد های انقلاب برای نسل گام دومی انقلاب یکی از وظایف همه ی اقشار بسیج به خصوص بسیج دانش آموزی است. سازمان بسیج دانش آموزی در جهت عمل به وظیفه خود در راستای تبیین مبانی انقلاب اسلامی و همچنین تبیین دستاورد های حماسه ۴۴ساله ملت ایران، اردو های راهیان پیشرفت نورانی را برگزار کرده است. به گفته امیر وجدانی جانشین سازمان بسیج دانش آموزی، دو دوره از این اردوها تا کنون برگزار شده و آغاز کار این اردو ها با دانش آموزان استعداد درخشان مدارس سمپاد بوده است. 

به گفته وجدانی نیا در این اردو ها دانش آموزان قرار است که در کنار اشنایی با فضایی دفاع مقدسی و شهدایی استان های خوزستان و هرمزگان با دستاوردها و پیشرفت های انقلاب اسلامی نظیر فناوری های هوافضا، پیشرفت سد سازی ایران، قدرت نیروی دریایی سپاه پاسداران و تکنولوژی های ایران اسلامی در زمینه تولید انرژی آشنا شوند.

دانش آموزان سمپادی در روز سوم از اردوی راهیان پیشرفت نورانی عازم ماجرایی از جنس اقتدار و غیرت ایرانی شدند. به دانش آموزان وعده‌ی قایق سواری روی آب‌های نیلگون خلیج فارس داده شده بود و دختران سمپادی منتظر ماجراجویی خیال انگیز خود در خلیج فارس بودند.

با رسیدن به مقصد تعجب در چهره‌ی دانش آموزان موج می‌زد وعده درست بود، اما همه‌ی ماجرا برای آن‌ها تعریف نشده بود. مقر سوم نیروی دریایی خوزستان جایی بود که دانش آموزان فهمیدند که ماجراجویی آن‌ها هیجان انگیز‌تر است. "سمپادی ها" با استقبال فرمانده مقر نیروی دریایی مواجه شدند و تصاویر و فیلم‌هایی از تسلیم شدند دریاداران متجاوز آمریکایی مقابل دلاورمردان غیور نیروی دریایی سپاه پاسداران نشان داده شد. همچنین آن‌ها در غالب نماهنگ دیدند که چگونه ناو‌های آمریکایی اسیر بازوان قدرتمند قایق‌های تندروی نیروی دریایی سپاه پاسداران می‌شوند و برخی از ناو‌های بیگانه با چه عجله‌ای و واهمه‌ای از قدرت ایران می‌هراسند. راوی این روایت‌ها سرهنگ امید آقاجری فرمانده مقر سوم نیروی دریایی بندر ماهشهر بود و پس از آنکه او روایتش را خاتمه داد، به دانش آموزان اطلاع داد که قرار است مانووری افتخاری با فرماندهی خودش و با همراهی دانش آموزان انجام شود.


بالاخره وقت آن رسیده بود که دانش آموزان سوار قایق‌ها شوند و "سمپادی ها" سوار بر قایق‌های تندروی آذرخش و ذوالفقار راهی ماجراجویی جدید و بازدید از اقتدار ایران بر روی دریا‌ها شدند. تجربه‌ای عجیب و هیجان انگیز مهمان خاطره‌ی دانش آموزان سمپادی شده بود و آن‌ها پر از اشتیاق مشغول عکس یادگاری گرفتن شدند. چند دقیقه‌ای نگذشته بود که سوالات آن‌ها از قایق رانان شروع شد برخی از آن‌ها حتی می‌خواستند که خودشان قایق را برانند و هر کس به سبک خودش از این تجربه جدید استقبال میکرد. و، اما نکته‌ی عجیب این بود که دریاداران ایرانی که کابوس ناو‌های آمریکایی هستند، با صبر و حوصله به سوالات دانش آموزان پاسخ می‌دادند و حتی در برخی از قایق‌ها با نظارات قایق رانان، دانش آموزان توانستند چند ثانیه‌ای سکان دار قایق‌ها باشند.


حال و هوای عجیبی بود ناوچه‌های نظامی در نزدیکی اسکله با بلندگو‌های دریایی خود سرود "سلام فرمانده" را پخش می‌کردند و دانش آموزان در قایق‌ها "سلام فرمانده" را زمزمه می‌کردند. این تصویر غرور و اقتدار نسل تمدن ساز ایرانی بود که حتی روی دریا هم با ولایت خود عهد "پیشرفت می‌بستند.

پس از آنکه مانور دریایی مشترک نیروی دریایی سپاه پاسداران و "سمپادی ها" تمام شد. دانش آموزان راهی روایت دیگر از سفرشان شدند. روایت عشق و ایثار چند کیلومتر دور‌تر از بندر ماهشهر در نزدیکی نهر خین انتظار دانش آموزان را می‌کشید.

نهر خین محور شهید حاج ابراهیم همت برای آزادسازی خرمشهر بود نهر خین همان مقتل شهدای عملیات کربلای ۴ بود نهر خین دقیقا همان جایی بود که هر تمدنی باید داستان مظلومیت و ایثار شهدای آن را می‌شنید. شهدایی که روزگاری در کنار این نهر به دور از خانواده و در مظلومانه‌ترین حالت ممکن به شهادت می‌رسیدند. مقتل همان شهدای غواص که داستان مظلومیتشان دل هر انسانی را به لرزه در می‌آورد.



دمادم غروب بود و سکوت خین با سر و صدای دانش آموزان دختر سمپادی شکسته شده بود. همه چیز آماده‌ی روایت عشق و ایثار بود که از زبان حاج حسین یکتا جانباز دفاع مقدس و غواصی که در همین خین در عملیات‌های مختلف شرکت کرده بود، به گوش دانش آموزان برسد. از دل خونین خین گفته شد از جوانان بی نام از جراحت‌های جنگ بر پیکر مردانی از جنس خدا، انگار که دانش آموزان تازه فهمیده بودند که در وجودشان محبتی از جنس شهدا متجلی شده فضا فضای نوارنیت راهیان پیشرفت نورانی به خوبی به هر مخاطبی نشان می‌داد و پس از روایت حاج حسین یکتا دانش آموزان چند دقیقه‌ای با نهر پر از ایثار خین خلوت کردند.



هنوز شب نشده بود که به دانش آموزان گفتند که به جشن تولد دعوت شدند! مکان جشن تولد یادمان شهدای شلمچه بود و دختران سمپادی پس از تجمع در یادمان شهدای شلمچه چند روایت از راویان دفاع مقدس شنیدند و وقتش بود که مسئولین اردو بار دیگر مهمانان خود را سورپرایز کنند. قضیه واقعا ساده بود برای دانش آموزانی که روز تولدشان در سه روز اخیر بود، تولد گرفته شد و حتی کیک تولد و شمع نیز مهیا شده بود و بعد ها که با مسئولین اردو صحبت کردم به من گفتند که هدف از این کار رساندن این پیام بود که " پس از بازدید دانش آموزان از پیشرفت های کشور در عرصه های مختلف، اندیشه ای جدید در ذهن دانش آموزان متولد شده است" و این گفته را در همان شب از زبان چند نفر از دانش آموزان در طول مصاحبه شان شنیدم.

گزارشی از مازیار شیری 

ت-9606
انتهای پیام/
ارسال نظرات