در گفتگو با بسیج مطرح شد؛

طراحی کم نظیر «معرق کاشی» توسط هنرمنده نقده ای/آرزو دارم در عتبات عالیات، کاشی‌های آجری نصب کنم

یک هنرمند و کار آفرین بسیجی در حوزه "کاشی معرق" گفت: طرحی دارم به عنوان " کاشی آجری" که با درج نام امامان معصوم (ع) در آن، مزین شده است و آرزو دارم بتوانم آن را در عتبات عالیات نصب کنم.
کد خبر: ۹۴۹۴۳۱۰
|
۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۱

طراحی کم نظیر «معرق کاشی» توسط هنرمنده نقده ای/آرزو دارم در عتبات عالیات، کاشی‌های آجری نصب کنم
رسول علیزاده هنرمند شهرستان نقده در آذربایجان غربی در گفتگو با خبرگزاری بسیج در خصوص فعالیت‌های هنری و کسب و کارش گفت:  از حدود ۶ سال قبل در رشته کاشی سازی، نوعی کاشی به نام "معرق کاشی" را طراحی و ساخته ام که در نوع خود، در کشور بی نظیر یا کم نظیر است.

این هنرمند بسیجی  درباره جزئیات این طرح گفت: در تولید کاشی معرق، با طرح شمسه که نام " الله " نیز در وسط آن درج شده است با قلمو و لعاب و رنگ سنتی، کاشی را ۳ بار رنگ می‌زنم ابتدا رنگ زمینه، سپس رنگ تیره‌تر و قبل از خشک شدن، رنگ سوم را می‌زنم که پس از اتمام کار، احساس می‌شود ۳ رنگ داخل هم شده است و در نهایت کاری زیبا به دست می‌آید و، چون این کار حساست بالایی دارد حدود ۵ روز برای ساخت یک متر مربع آن زمان نیاز است.

علیزاده افزود: بیشتر سفارش تهیه این کاشی برای مکان‌هایی مثل بوم گردیها، مکان‌های سنتی و غذاخوری‌ها است اما، کاشی‌های معمولی به نام کاشی هفت رنگ، بیشتر در مساجد، مصلی‌ها و حسینیه‌ها کاربرد دارد.

این هنرمند ۵۲ ساله درباره کیفیت کاشی‌ها هم تصریح کرد: کیفیت کار بستگی به میزان دما و لعاب آن دارد و اگر کاشی، خوب تهیه شود و همچنین از آن محافظت مناسبی صورت گیرد، در داخل ساختمان‌ها بیش از ۵۰۰ سال و در بیرون آن‌ها بیش از ۱۰۰ سال عمر می‌کند.

وی درباره قیمت این کاشی‌ها هم افزود: قیمت هر مترمکعب معرق کاشی، حدود ۵ میلیون تومان، اما قیمت کاشی‌های هفت رنگ حدود یک میلیون تومان است و برای کاشی کاری یک محراب مسجد با اندازه ۵ متردر ۳ متر مربع، از مرحله زیرساخت تا تهیه و نصب کاشی که با فعالیت حدود ۱۰ ساعت در روز، حدود ۱۵ روز هم به طول می‌انجامد به حدود ۷۰ میلیون تومان پول نیاز است.

این عضو بسیج هنرمندان شهرستان نقده درباره میزان فعالیت کاری خود نیز گفت: روزی بین ۲ تا ۳ متر مربع و در سال حدود۳۰۰ تا ۴۰۰ مترمربع کاشی نصب می‌کنم و خوشبختانه وضع کارم خیلی خوب است و با اینکه تبلیغاتی درباره کارم ندارم، دائم از جا‌های مختلف سفارش کار دارم  و هم اکنون هم در استان آذربایجان غربی هیچ رقیبی ندارم و عمده همکاران و رقیبان من در استان اصفهان هستند که در بیش از ۴۰۰ کارگاه کاشی سازی فعالیت می‌کنند.

وی می‌گوید در نمایشگاه‌های مختلف، گردشگران خارجی کار‌های تولیدی مرا به عنوان سوغاتی و صنایع دستی خریداری می‌کنند و با خود می‌برند.

این هنرمند نقده‌ای با اشاره به اینکه شرط ورود به این حرفه، داشتن علاقه و پشتکار است، افزود: از بچگی، چون عاشق نقاشی، خطاطی و طراحی بودم این کار برایم لذت بخش است و عاشق آن هستم و بعضا برخی شب‌ها تا ساعت ۲ بامداد مشغول کار و فعالیت هستم.

وی گفت: در بخش معرق کاشی، سالی ۳ تا ۴ بار برای معلمان هنر، کلاس آموزشی دارم و، چون در رشته تذهیب و گرافیک هم فعال هستم تعدادی هنرآموز در رشته تذهیب نیز دارم.

رسول علیزاده می‌گوید: هم اکنون طرحی دارم به عنوان " کاشی آجری" که با درج نام امامان معصوم (ع) در آن، مزین شده است و آرزو دارم بتوانم آن را در عتبات عالیات نصب کنم و طرح‌های دیگری نیز در بخش کاشی در سر دارم که امیدوارم بتوانم در آینده، اگر فراغتی حاصل شد آن را آغاز کنم.

تصاویر زیر نمونه هایی از طرح های تولیدی این هنرمند بسیجی هستند:



ت-۸۹۹۱

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار