هنرمند بسیجی تولیدکننده زیوآلات سنتی در گفت‌وگو با بسیج:

تولید زیورآلات سنتی، چاه نفتی بی‌پایان برای ایران است/ درآمد ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومانی در ماه، از راه انگشترسازی

سید محمدرضا یوسفی هنرمند بسیجی تولیدکننده زیوآلات سنتی گفت: از درآمدمان راضی هستیم و این صنعت، صنعت خوبی برای درآمدزایی است و افراد با داشتن ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان سرمایه و با حدود ۴ ساعت کار در روز، می‌توانند بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان در ماه، کسب درآمد کنند.
کد خبر: ۹۴۹۵۹۹۷
|
۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

تولید زیورآلات سنتی، چاه نفتی بی پایان برای ایران است/ معادن سنگ‌های قیمتی را دریابید

سیدمحمدرضا یوسفی هنرمند بسیجی تولیدکننده زیوآلات سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج، با اشاره به ابعاد حرفه خود اظهار کرد: هم‌اکنون در ایران سنگ‌های عقیقی داریم که از عقیق یمن هم بهتر است، اما به علت نبود سرمایه گذاری لازم برای تولید و فراوری آن، هم اکنون استفاده لازم از ان نمی‌شود و اگر سنگ‌های جواهری و عقیق خود را فراوری کنیم به مراتب با کیفیت‌تر از سنگ‌های دیگر کشورهاست.

وی افزود: نام استان قم به نام شهر ملی انگشتر، به ثبت رسیده است. ما نشان جغرافیائی برای انگشتر گرفته‌ایم و برای مصولاتی که تولید می‌کنیم، شناسنامه کیفیت صادر و مشخصات کالا را در آن قید می‌کنیم و با یک بسته‌بندی جذاب برای مشتریان ارسال می‌شود و هم‌اکنون بیش از ۱۲۰۰ نفر انگشترساز زیورآلات سنتی، در استان مشغول کار هستند.

یوسفی گفت: استان قم در تولید انگشتر و زیورآلات دست‌ساز، در کشور پیشتاز است و هم‌اکنون هم در طراحی جواهرات پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و دیگر شهر‌ها در ساخت زیورآلات سنتی مثل انگشتر از ما الگو می‌گیرند، اما مشهد در بخش ماشینی(صنعتی) تولید زیورالات سنتی، پیشرو است. 

وی درباره تفاوت دو بخش زیورآلات دست‌ساز و صنعتی، تصریح کرد: در روش دست‌ساز، نقره خام را در خاک و ماسه، عیار و پس از آن، قالب‌گیری و ریخته‌گری می‌کنند و آن را جوش می‌دهند و هر مدلی بخواهند در آن، طراحی می‌کنند اما در روش صنعتی، پایه کار ماشینی است و پس از ریخته‌گری، تولید سری کاری و به تعداد بالا انجام می‌شود.

تولید زیورآلات سنتی، چاه نفتی بی پایان برای ایران است/ معادن سنگ‌های قیمتی را دریابید
هنرمند تولیدکننده زیورآلات سنتی، گفت: در پایگاه اینترنتی تخصصی چهارسو، حدود ۱۷۰ مدل انگشتر دست‌ساز ثبت شده است و بیش از ۲۰۰ نفر انگشترساز قمی، در آن غرفه دارند و این پایگاه، بسیار بهتر از اینستاگرام ظاهر شده و جدیدا سفارشات داخلی هم خیلی زیاد شده است.

وی اضافه کرد: زیورآلات سنتی شامل انگشتر، گردنی، گوشواره، پا بند و دست بند نقره است که هر کدام سازنده‌های خاص خود را دارد.

یوسفی درباره میزان صادرات زیورآلات سنتی هم گفت: صادرات ما چمدانی است و به کشور‌هایی مثل اسپانیا انگلیس فرانسه سوئد کانادا برزیل عراق بحرین امارات و عمان انجام می‌شود.

وی افزود: ماهانه بین ۱۰ تا ۱۵ کیلو انگشتر نقره صادرات داریم که با احتساب هر کیلو نقره حدود ۳۵ میلیون تومان، بیش از ۳۵۰ میلیون تومان می‌شود که با ارزش افزوده آن، این مقدار حدود ۲ برابر می‌شود که در نهایت به عدد یک میلیارد تومان می‌رسد.

هنرمند بسیجی تصریح کرد: از درآمدمان راضی هستیم و این صنعت، صنعت خوبی برای درآمدزایی است و افراد با داشتن ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان سرمایه و با حدود ۴ ساعت کار در روز، می‌توانند بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان در ماه، کسب درآمد کنند.

وی افزود: افرادی داریم با بیش از ۸ ساعت کار در روز بین ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان در ماه درآمد داشته‌اند اما کار زیاد در حرفه ما می‌تواند موجب درد آرتروز و دیسک کمر و گردن شود.

یوسفی با بیان اینکه از ورود افراد جدید به این حرفه استقبال می‌کنیم گفت: جوانان با داشتن هوش معمولی می‌توانند در مدت ۳ ماه این حرفه را بیاموزند و بعضا داشیم افرادی که در مدت ۴۵ روز هم توانسته‌اند این رشته را فرابگیرند.

هنرمند تولیدکننده زیوآلات سنتی گفت: تمام مواد تولید زیورآلات سنتی در داخل تولید می‌شود، اما یک بخشی از ابزارالات تخصصی آن مثل سوهان و اره‌های مخصوص از کشورهایی مانند سوئد آلمان هند و چین وارد می‌شود و نگین‌ها هم بیشتر از تایلند پاکستان هند و افغانستان وارد می‌شود.

وی افزود: در استان قم، بیش از ۵ معدن عقیق خوب داریم که به علت نبود سرمایه‌گذار، از آن‌ها استفاده نمی‌شود و چون یک نفر آن را قبلا ثبت کرده، دیگر کسی نمی‌تواند روی آن‌ها دست بگذارد و احیا کند.

تولید زیورآلات سنتی، چاه نفتی بی پایان برای ایران است/ معادن سنگ‌های قیمتی را دریابید
هنرمند بسیجی گفت: از کشور‌های افغانستان آفریقای جنوبی برزیل و روسیه سنگ‌های قیمتی به هند و تایلند صادر و پس از برش و فراوری ان، مجدد به این کشور‌ها از جمله کشور ما صادر می‌شود و شهری به نام جیپور در هند وجود دارد که به شهر زیورالات معروف است و در آن هر نوع سنگی وجود دارد. 

یوسفی گفت: حتی این دو کشور با فناوری خاصی، پودر‌های سنگ را با استفاده از دما و فشار، رشد بلور می‌دهند و مجدد از آن، سنگ تولید می‌کنند که کشورما هم به علت قرار گرفتن در شاهراه مهم بین‌المللی می‌تواند با سرمایه‌گذاری در این حرفه، درآمد بالایی از آن، کسب کند.

وی تصریح کرد: ترکیه از چند سال قبل سالانه حدود ۷۰۰ تن طلا وارد می‌کرد و پس از فراوری و تبدیل آن به زیورالات، آن را صادر می‌کرد و پس از گردشگری به درآمد‌های خوبی هم از این طریق می‌رسید.

یوسفی افزود: موضوع لزوم سرمایه‌گذاری در این حرفه را با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در میان گذاشته‌ایم اما تاکنون به سرانجام نرسیده است و جا دارد اهتمامی برای آن شود، چون ورود سرمایه‌گذار خارجی هم مفید نیست چون منفعت و سود این کار را از کشور خارج می‌کند.

وی درباره قیمت انگشتر‌ها گفت: حداقل قیمت یک انگشتر عقیق دست‌ساز نقره با رکابی ساده، حدود یک میلیون تومان و حداکثر قیمت آن، بیش از ۱۰ میلیون تومان است.

هنرمند تولیدکننده زیورآلات سنتی افزود: در صنف ما اضافه نقره و به اصطلاح نقره‌های ساییده‌شده، آخر هر سال جمع‌آوری و پس از قال‌کاری(فراوری نقره) از خاک جدا می‌شود و از آن نقره خالص به دست می‌آید.

یوسفی همچنین از مسئولان خواست تا علاوه بر توجه به موضوع سرمایه‌گذاری، موضوع بیمه‌کردن هنرمندان این رشته و پیداکردن بازار در دیگر کشور‌ها را در دستور کار قرار دهند.

هنرمند بسیجی تاکید کرد: دلار‌های نفتی ناشی از استخراج و فروش نفت، روزی تمام می‌شود اما صنعت زیورآلات سنتی، با وجود معادن غنی سنگ‌های قیمتی در ایران، می‌تواند جایگزین مناسبی برای درآمد‌های نفتی شود که پایانی هم ندارد.

تولید زیورآلات سنتی، چاه نفتی بی پایان برای ایران است/ معادن سنگ‌های قیمتی را دریابید
گفت‌وگو از محمد جعفرآبادی فرد

ت-۸۹۹۱ 

انتهای  پیام/

ارسال نظرات