مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری استان یزد:

با 96 درصد استعلامات معادن استان یزد مخالف هستیم/قانون به نفع معادن است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری استان یزد گفت: با بیش از 96 درصد استعلامات معادن مخالف هستیم اما ما در کمیته 7 نفره فقط یک رای داریم.
کد خبر: ۹۴۹۶۷۸۰
|
۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۶

به گزارش خبرگزرای بسیج از یزد، کمال کریمی که به مناسبت شروع هفته منابع طبیعی در جمع اصحاب رسانه استان حاضر شده بود با اشاره به آغاز پویش کاشت یک میلیارد نهال در کشور اظهار کرد: در هفته منابع طبیعی برنامه‌های متعددی در نظر گرفته شده که عملا این برنامه‌ها در استان یزد با دیدار با نماینده، ولی فقیه در استان و استفاده از رهنمود‌های ایشان آغاز شد.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های جالب که در این هفته انجام شده است کاشت نهال در گود زباله ده بالا است از این لحاظ که محوطه‌ای که قبلا تخریب شده بود با کاشت نهال مجددا احیا خواهد شد همچنین با همراهی و همکاری چندین هیات مذهبی در یزد پویش کاشت نهال به یاد رفیق شهیدم نیز در هفته منابع طبیعی آغاز شده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان یزد با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های برنامه ریزی شده در این هفته دیدار با مدیرکل هلال احمر استان بوده است تصریح کرد: هلال احمر از پویش کاشت یک میلیارد نهال حدود ۴۰۰ هزار را تقبل کرده اند که تفاهم نامه این کار در استان منعقد شد.

وی با بیان اینکه از ۱۵ اسفند تا پایان سال هر شهروند یزدی که برای اهدای خون به سازمان انتقال مراجعه کند یک نهال نیز دریافت خواهد کرد ابراز کرد: این برنامه با همراهی سازمان انتقال خون استان برگزار خواهد شد و همچنین با محوریت امام زمان (عج) مسابقه کاشت نهال برگزار خواهد شد که تمام این برنامه‌ها برای جامعه هدف خاص برنامه ریزی شده است.

وی عنوان کرد: فردا (۱۴ اسفند) در میدان بزرگی در منطقه کاریزبوم و با حضور مسئولان استانی برنامه کاشت نهال را خواهیم داشت و در خلال این برنامه نهال کاری جاده سلامت نیز آغاز خواهد شد.

کریمی با تاکید براینکه از ۱۵ درصد حقوق مالکانه معادن که به خزانه واریز می‌شود باید ۱۲.۵ درصد آن به منابع طبیعی اختصاص تا در منطقه‌ای که منابع طبیعی دچار آُیب شده هزینه شود تصریح کرد: متاسفانه علیرغم جلسات متعددی که در این زمینه برگزار شده مبلغ ناچیزی به استان برگشته است.

مدیرکل منابع طبیعی استان یزد با تاکید در بیش از ۹۶ درصد استعلامات معادن، منابع طبیعی مخالف است اظهار کرد: استعلامات در کمیته تعاملی مطرح و در صورت عدم توافق اعضا موضوع به کمیته ماده ۲۴ ارجاع می‌شود ودر آنجا ما و محیط زیست هرکدام یک رای داریم، ولی این کمیته از ۷ نفر عضو تشکیل شده است و نظر اکثریت تصویب می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه قانون به نفع معادن است به طور مثال اگر جواب استعلامات معادن را یک کارمند منابع طبیعی به هر دلیلی نتواند ظرف مدت دوماه جواب دهد، جواب به صورت خودکار مثبت تلقی می‌شود.

کریمی با تاکید بر اینکه بسیاری از کارمندان اداره کل منابع طبیعی حاضر به فعالیت در کمیته حفاظت و حمایت این اداره کل نیستند ابراز کرد: پرونده‌های سنگین با بهانه‌ها و اتهامات عجیبی برای کارمندان این اداره تشکیل و حتی پس از بازنشستگی نیز باید جوابگوی استعلامات خود باشند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد عنوان کرد: امسال ۲۵۷ مورد استعلام از سازمان صمت استان برای واگذاری سطح ۴۵۸ هزار هکتار به منابع طبیعی استان ارجاع شده که تنها با ۳۵ مورد آن‌ها موافقت گردیده است.

کریمی در ادامه با تاکید بر اینکه از سالیان گذشته اختلافات مرزی در زمینه چرا با برخی استان‌های همسایه وجود داشته اظهار کرد: این موضوع و اختلافات مرزی در مورد چرای دام با استان شیراز حل و برطرف شد و برعکس مرز‌های سیاسی، مرز‌های مراتع اینگونه تعیین می‌شود که اگر ۵۰ درصد مراتع در استانی باشد تمام آن مراتع به ان استان اختصاص می‌یابد و با این قانون اختلاف مرزی با شیراز به صورت کامل برطرف شد.

وی با بیان اینکه تعهد استان از کاشت یک میلیارد نهال؛ کاشت ۱۵ میلیون نهال است تصریح کرد: این تعهد باید در طول ۴ سال محقق شود که در سال اول تعهد استان ۳.۵۰۰ میلیون نهال است.

کریمی با اشاره به اینکه در ۱۱ ماه امسال تعداد ۲۷۵ فقره پرونده در رابطه با زمینه زمین خواری در استان تشکیل شده تصریح کرد: در همین مدت نیز افزون بر ۵۷۷ هکتار از اراضی تصرف شده خلع ید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش حدود ۲ تا ۳ درصدی را شاهدیم.

در ادامه این نشست محسن احمد بیگی مسئول امور ممیزی و حدنگاری استان نیز با بیان اینکه مانبع طبیعی از دهه ۴۰ متولی صدور سند برای اراضی ملی است خاطرنشان کرد: اجرای طرح کاداستر اراضی منابع طبیعی استان به وسعت ۷.۴ میلیون هکتار انجام شده و تاکنون ۵۱۴ مورد سند برای منابع طبیعی استان صادر شده که ۴۸۲ سند برای اراضی ملی و ۲۸ مورد سند نیز برای اراضی موات بوده است.

دهقان رئیس اداره استعدادیابی و بهره برداری این اداره کل نیز گفت: امسال ۳۱۹ مورد درخواست تخصیص زمین از مدیریت امور اراضی ارائه شده که با ۱۶۰ مورد آن‌ها موافقت شده است و به جز حدود ۵۰ مورد که در دست بررسی است با مابقی مخالفت شده است.

این مسئول یادآور شد: در راستای تامین زمین برای اجرای طرح ملی جهش تولید مسکن نیز تاکنون چهار پلاک به مساحت ۱۴۲هکتار از اراضی منابع طبیعی در شهرستان‌های اشکذر، بافق، میبد و زارچ به راه و شهرسازی تحویل شده است.

علی باقری معاون آبخیز داری در ادامه این نشست با اشاره به خسارت‌هایی که سیل اخیر به منابع طبیعی استان وارد کرد اظهار کرد: ۲۹ حوزه آبخیز استان داریم در یک و نیم ویلیون هکتار حدود ۵۰ درصد کار اان شروع شده و با توجه به کمبود اعتبارات هرساله در حال تخصیص است و در حال انجام است و

وی ادادمه داد: مهمترین مشکل در زمینه تغییر کاربری است که در حال ایجاد مشکلاتی برای جامعه است که باید مدیریت شده باشد و نسبت به سیل و خشکسالی آن تدابیر لازم اندیشیده شود.

باقری با تاکید بر اینکه توجه به پروژه‌ای ابخیز داری نیاز به توجه خاص مسئولین دارد اظهار داشت: امسال حود ۸۰ میلیارد تومان باید اعتبار تخصیص داده می‌شد که تنها ۴۰ درصد آن تماین شده.

وی ادامه داد: در یک سال گذشته بیشترین پروژه‌ها در حوزه سیل و آبخیز بوده است که بتوانیم توجه ویژه به مسئولیت اجتماعی معادن و سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان اعتبار داشتیم و پروژه‌های متعدی داشتیم.

در حوزه مدیریت ۲۲ میلایارد تومان اعتبار داشتیم که ۵۰ درصد آن تامین شده است.

ارسال نظرات