ساری-دشمنان با استفاده از پیاده نظام رسانه ای خود در داخل کشور، با انتشار شایعه و اخبار جعلی در تلاش هستند تا نگاه افکار عمومی را در مسیر غلط و نادرست هدایت کنند.
کد خبر: ۹۴۹۷۱۸۰
|
۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از مازندران،علی ابراهیمی گتابی- از آذرماه امسال که خبر مسمومیت دانش آموزان در قم  در رسانه ها منتشر و میدانی برای خوراک دهی رسانه های ضد ایرانی شد، برخی از رسانه های داخلی هم برای جا نماندن از قافله تشویش افکار عمومی، به جای آنکه به رسالت اصلی خود یعنی اطلاع رسانی درست، آگاهی بخشی و بازوی توانمند مسئولان برای مدیریت درست و بررسی دقیق این مسئله بپردازند، بیشتر آب به آسیاب رسانه های معاند ریختند، به طوری که مشاهده شده ،برخی رسانه های داخلی با دمین آتش دلهره و نگرانی در دل خانواده ها، قبل از آنکه خبری از حال دانش آموزان به والدین برسد، آنها را قبلا با اخبار دلهره آور مسموم کردند.

با توجه به فضای آرام کشور در هفته های پایانی سال و با توجه به اینکه شرایط اقتصادی هنوز بر گرده خانواده ها سنگینی می کند،خبرهای برهم زننده آرامش و امنیت روانی جامعه به ویژه خانواده،تهدید کننده سلامت روانی جامعه است که در چند ماه اخیر و حتی الان که نگارنده در حال نوشتن این یادداشت است، شدت یافته تا بدانجا که صحت و سقم اخبار درست هم محل تردید شده است.

وقتی طبق گفته کارشناسان و بررسی های رسانه ای صورت گرفته در حوادث اخیر ، بدخواهان مردم ایران با بهره گیری از ظرفیت  رسانه در هر هشت دقیقه یک محتوا برعلیه آرامش و امنیت مردم تولید و منتشر کردند، آیا نباید در تولید اخبار و تنویر افکار عمومی که مرتبط با سلامت روانی جامعه  است، درست روایت کردن را به کار برد؟ 

یکی از ضعف های رسانه ای در اغتشاشات اخیر  «روایت اول» بود که اگر این اتفاق صورت میگرفت بدون شک شاهد تبعات اجتماعی کمتری بودیم و طبیعتا فضای رسانه ای کشور بر حوادث غالب می شد. حال که این مسئله برای رسانه های داخلی و حتی مسئولان از اهمیت بالایی برخودار شده و امروزه با وقوع حادثه ای، رسانه ها در تلاش هستند تا روایت اولی باشند اما مع الاسف برخی از رسانه ها، روایت اولی را به صورت درست و اصولی رعایت نکرده و بیشتر آنکه آگاهی درست به افکار عمومی بدهند، آتش بیاران معرکه می شوند! جامعه همیشه پذیرای اخبار درست و اطلاع رسانی به هنگام است اما از اخبار دروغ برنمی تابد.
 
شاید یکی از برکات اغتشاشات اخیر همین مسئله باشد و به قولی عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد که برهمگان روشن شده و جامعه ایرانی به  این امر پی بردند که بدخواهان و دشمنان مردم ایران با شبهه و دروغ پردازی علیه ملت و کشور اقدام می کنند و وقتی هم دروغ های پی در پی رسانه های معاند، رو می شود، با تکنیک مهم جنگ رسانه ای « کار خودشونه» سعی می کنند ورق را برگرداند اما آنقدر این تکنیک بین مردم و جامعه ایرانی مضحک و خنده دار است که به جوکی برای به سخره گرفتن دروغ های رسانه های معاندین و ضد انقلاب در آمده است .
 
جنگ نرم فقط یک پایان نامه و مقالات دانشگاهی نیست، بلکه یک به معنای واقعی جنگی است که بدخواهان و دشمنان ایران علیه مردم به کار گرفتند. یک میدان واقعی که مهم ترین تاکتیک های آن شایعه ،توسل به ترس و ایجاد رعب و دروغ و .. است . از پای درآوردن اندیشه و تفکر مردم جامعه که بیش از چهار دهه است استقلال و عزت خود را حفظ کردند، در این جنگ برنامه ریزی شده و بمباران های خبری و تبلیغاتی رسانه های دشمن در راستای همین هدف کار می کنند.
 
دشمنان ایران به یقین رسیدند که با جنگ سخت نمی توانند قدرت ایران و  نظام جمهوری اسلامی را مهار کنند برای همین با مکانیسم‌های جنگ نرم و به کارگیری تکنیک‌های عملیات روانی با استفاده از سه راهبرد  نبرد رسانه ای، دکترین مهار،و سامان‌دهی و پشتیبانی از اعتراضات و نافرمانی های مدنی در تلاش هستند تا به ایران ضربه بزنند.بدون تردید دشمنان با استفاده از پیاده نظام رسانه ای خود در داخل کشور، با انتشار شایعه و اخبار جعلی در تلاش هستند تا نگاه افکار عمومی را در مسیر غلط و نادرست هدایت کنند و امروزه وقتی به این نتیجه رسیدند که با دروغ نمی توانند راه به جایی ببرند با اخبار رعب آور میخواهند توی دل مردم را خالی کنند.از دیدگاه روان شناسان وقتی در جامعه ای ترس و اضطراب غالب شود مثل بدنی که بر آن ترس غالب شده سیستم و قدرت ایمنی مختل و بدن ضعیف می‌شود و در  برابر مهاجمان خارجی مانند باکتری‌ها،  ویروس‌ها و  عفونت و... قدرت مقابله ندارد.
 
در مسئله اخیر که برای دانش آموزان اتفاق افتاده  و در حال بررسی است و رهبر معظم انقلاب در حاشیه مراسم درختکاری به آن اشاره و تاکید صریح داشتند که «این موضوع یک جنایت بزرگ و غیرقابل اغماض است و اگر کسانی در این ماجرا دست داشته باشند، هیچ عفوی در مورد آنها نخواهد بود» مسئله بسیار مهمی که قابل تامل است آنکه ماجرای دانش آموزان هم به زودی روشن و دست عوامل این جنایت رو خواهد شد ، اما شما بگویید با رسانه هایی که با پخش اخبار شایعه و جعلی و التهاب آور  افکار عمومی را مسموم می کنند، چه باید کرد؟! آیا دانش  سواد رسانه ای تنها راه مقابله با این رسانه ها است؟!در مقابل رسانه هایی که با بمباران اخبار مسموم که هرکدامشان بخش قابل توجهی از سلامت روانی جامعه را تخریب می کند، چرا ،همان آذرماه یعنی چهارماه پیش که خبر دانش آموزان خوراک رسانه های ضدایرانی شد،جهاد تبیین دیده و یا به طور درست به آن پرداخته نشد؟ 
 
انتهای پیام/
 
ارسال نظرات
پر بیننده ها