خبرهای داغ:
مدیرکل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری خراسان جنوبی خبر داد:

آبرسانی به روستا‌های بالای 20 خانوار استان تا سال 1403

مدیرکل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری خراسان جنوبی گفت: براساس تفاهم‌نامه قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) تمام روستا‌های بالای 20 خانوار استان تا اوایل سال 1403 از نعمت آب سالم و بهداشتی برخوردار خواهند شد.
کد خبر: ۹۴۹۷۸۵۸
|
۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از  خراسان جنوبی؛ سید حسین هاشمی با بیان این مطلب در برنامه ذره‌بین رادیو خاوران، به دستور ویژه رئیس جمهور مبنی بر تشکیل قرارگاه محرومیت‌زدایی در آذرماه سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و اظهار داشت: طبق این دستور، توجه ویژه به مناطق روستایی و عشایری، تأمین زیرساخت‌های اساسی مورد نیاز روستائیان از جمله تأمین آب، راه آسفالت، فضا‌های آموزشی و درمانی و سایر زیرساخت‌ها در راستای تثبیت و ماندگاری جمعیت در روستا‌ها دنبال می‌شود.

وی تصریح کرد: در استان سه هزار و 556 آبادی و روستا وجود دارد که از این تعداد هزار و 776 آبادی با جمعیت 309 هزار نفر دارای سکنه هستند.

به گفته وی؛ در حال حاضر 967 روستای استان دارای دهیاری و 809 روستا نیز فاقد دهیاری می‌باشند.

هاشمی از وجود ۱3 روستای هدف گردشگری در استان خبرداد و گفت: هزار و 191 محله عشایری با جمعیت 72 هزار نفر در استان داریم.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری گفت: تعداد روستا‌های دارای شورای اسلامی استان 904 روستا با 2 هزار و 678 عضو شوراست که از این اعضا 80 نفر زن می‌باشند.

هاشمی عنوان کرد: برگزاری دوره آموزشی برای دهیاران، کارکنان دهیاری‌ها و شورای اسلامی روستاها، برگزاری طرح حکمرانی روستا، امضا و پیگیری تفاهم نامه با نهاد‌های انقلابی، پیگیری طرح بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر و پیگیری مصوبات سفر‌های شهرستانی استاندار و سفر‌های رئیس جمهور از اقداماتی است که در دفتر روستایی دنبال شده است.

وی از اختصاص پنج دستگاه حمل زباله سبک به دهیاری‌های استان خبرداد و گفت: با واگذاری این تعداد ماشین آلات، تعداد دستگاه‌های عمرانی و خدماتی دهیاری‌ها به 282 مورد رسیده است.

به گفته وی؛ مجوز تأسیس دهیاری برای 18 روستای بالای 20 خانوار دارای شورا و فاقد دهیاری نیز اخذ شد و به این ترتیب تعداد دهیاری‌های استان به 967 مورد رسید.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری از پیگیری استخدام دهیاران و کارکنان مشمول طرح جذب ایثارگران هم خبر داد و گفت: تعداد 16 نفر، مشمول این طرح شدند.

هاشمی اظهارداشت: تفاهم‌نامه همکاری با قرارگاه جهادی امام حسن مجتبی (ع) به منظور اجرای پروژه‌های روستایی در حوزه آبرسانی به روستاها، احیا و مرمت قنوات، طرح‌های آبخیزداری، راه‌های روستایی، امنیت غذایی، بازآفرینی محلات هدف شهری و مسکن محرومان به امضا رسیده و براساس این تفاهم‌نامه تمام روستا‌های بالای 20 خانوار استان تا اوایل سال 1403 از نعمت آب و سالم بهداشتی برخوردار خواهند شد.

هاشمی گفت: اقدام دیگر در حوزه توسعه روستایی انعقاد تفاهم‌نامه مشترک بین معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری، وزارت نیرو، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و بسیج سازندگی برای احداث 110 هزار نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس با اولویت مناطق محروم و دورافتاده است.

وی بیان کرد: سهم استان خراسان جنوبی در مرحله نخست چهار هزار واحد نیروگاهی است که براساس تقسیم بندی‌های صورت گرفته، 727 واحد با معرفی بخشداری‌ها و فرمانداری‌های استان اجرایی خواهد شد.

به گفته وی؛ مجری این طرح سازمان بسیج سازندگی است و شرکت توزیع نیروی برق استان نظارت کار را برعهده دارد.

مدیرکل دفتر روستایی از تشکیل ستاد خدمات سفر استان با ریاست استاندار گفت و متذکر شد: یکی از کمیته‌های ذیل این ستاد کمیته روستایی و عشایری با حضور 14 دستگاه است که تاکنون در این خصوص پنج جلسه برگزار کردیم.

هاشمی اظهار داشت: زیباسازی روستا‌های هدف گردشگری، برپایی سیاه چادر‌ها و بازارچه‌های صنایع دستی، برگزاری مسابقات بومی و محلی و برگزاری جشنواره‌های ورزشی در ایام نوروز برنامه‌ریزی شده است.

هاشمی خاطرنشان کرد: برای کاهش تصادفات و رفع خستگی مسافران با مشارکت دستگاه‌های تخصصی، ظرفیت‌های مردمی، دهیاران و شورای اسلامی در 18 نقطه حادثه خیز، ایستگاه‌های صنایع دستی، سیاه چادر و خانه‌های سلامت در قالب خانه‌های هلال برپا خواهد شد.

وی با بیان اینکه 115 میلیارد تومان از محل منابع مختلف اعتباری به حساب دهیاری‌های استان واریز شده که 40 درصد آن جاری و 60 درصد عمرانی است، اضافه کرد: 438 پروژه با اعتباری بالغ بر 92 میلیارد تومان توسط دهیاری‌های استان اجرا شده است.

انتهای پیام 

ارسال نظرات
پر بیننده ها