رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخه گفت:بیش 15هزار اصله نهال غیرمثمر رایگان به مناسبت هفته منابع طبیعی در شهرستان سرخه توزیع شد.
کد خبر: ۹۴۹۸۲۵۷
|
۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از سمنان، مرتضی شیرعلی در نشست خبری با جمعی از اصحاب رسانه و مطبوعات در شهرستان سرخه به مناسبت هفته منابع طبیعی ضمن اشاره به نقش و جایگاه خبرنگاران اظهار داشت: اصحاب رسانه نقش بسیار حائز اهمیتی در ارتقا و فرهنگ سازی منابع طبیعی و حفظ آن دارند و به همین منظور بر خود لازم دانستیم روزی را در هفته منابع طبیعی امسال به روز رسانه و منابع طبیعی اختصاص دهیم و از شأن این قشر اثرگذار قدردانی کنیم.

وی در ادامه به ارائه گزارش عملکردی از اقدامات انجام شده از سوی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخه طی یک سال گذشته پرداخت و افزود: این شهرستان بیش از 900 هزار هکتار اراضی ملی دارد که حدود 355 هزار هکتار آن مراتع و حدود 18 هزار هکتار آن را نیز جنگل های بیابانی تشکیل می دهند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخه بیان کرد: از 18 هزار هکتار جنگل های بیابانی شهرستان سرخه 18 هزار هکتار جنگل بیابانی و سه هزار و 800 هکتار نیز جنگل غرس است.

شیرعلی با اشاره به اینکه بیش از 82 هزار هکتار در شهرستان سرخه عرصه های بیابانی است بیان کرد: نسبت به کاشت تاغ در بیش از 7 هزار هکتار از عرصه های بیابانی سرخه اقدام شده است.

وی یکی از مهمترین اقدامات منابع طبیعی و آبخیزداری را احیا و اصلاح مراتع عنوان کرد و گفت: کشور ما با فقر مرتع مواجه است و به همین منظور اجرای طرح مرتع داری در دستور کار قرار داده ایم و دامداران را به اجرای این طرح موظف کرده ایم و کشت گیاهان دارویی و عملیات بذرکاری را به منظور باروسازی مراتع در اولویت برنامه های خود قرار گرفته است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخه در ادامه خاطرنشان کرد: عملیات بذرپاشی در مراتع یکی از اقدامات مهم در راستای تثبیت شن و مقابله با ریزگردهاست.

شیرعلی با اشاره به سیلابی که سال گذشته در امامزاده عبدالله و جوین از توابع شهرستان سرخه بر اثر وقوع بارندگی های شدید رخ داد گفت: در حال حاضر در یک هزارو 583 ههزار مترمعکب در حوزه آبگرم و 230 مترمعکب در اروانه عملیات سنگ و ملات انجام شده شده است که انجام اینگونه طرح ها علاوه بر اینکه مانع از فرسایش خاک می شود منجر به افزایش پوشش گیاهی و بارور شدن سفره های آب زیرزمینی نیز می شود.

وی با اشاره به اجرای طرح سنددار کردن اراضی ملی گفت: در حال حاضر بیش از 230 هزار هکتار از اراضی ملی شهرستان سرخه سنددار شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخه به در دستور کار قرار گرفتن مقوله آموزش و ترویج نیز اشاره کرد و گفت: آموزش و ترویج در راستای پیشبرد اهداف منابع طبیعی یکی از موضوعات و مباحث مهم است و بر این اساس اداره منابع طبیعی سرخه نسبت به برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه بهره برداران و جوامع محلی اقدام کرده است که منجر به افزایش مشارکت مردمی و جذب همیاران طبیعت شده است.

شیرعلی عنوان کرد: باید گفت هزینه کردن برای ترویج فرهنگ منابع طبیعی سرمایه گذاری در این امر مهم و حیاتی است و بهترین راهکار برای حفاظت و حراست از سرمایه های ملی توجه به موضوع آموزش اقشار مختلف مردم به ویژه دانش آموزان است که این مهم همه ساله و در طول سال به ویژه در هفته منابع طبیعی مورد توجه ویژه قرار می گیرد.

وی با اشاره به شعار امسال هفته منابع طبیعی با عنوان همه با هم درخت بکاریم برای ایرانی سبز ایرانی قوی گفت: بر اساس ابلاغ صورت گرفته سهم استان سمنان طی 4 سال آینده کاشت 10 میلیون درخت است که این موضوعی بسیار مهم و حائز اهمیت است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخه اظهار داشت: امسال در سطح شهرستان سرخه به مناسبت هفته منابع طبیعی 15 هزار اصله نهال شامل زبان گنجشک، اقاقیا، زیتون تلخ کاج مشهد، سرو شیراز، سرو خمره ای و سنجد و ... به صورت رایگان توزیع شده است.

شیرعلی خاطرنشان کرد: مشارکت مردم در اجرای هر چه بهتر برنامه های منابع طبیعی بسیار نقش مهمی در پیشبرد اهداف این سازمان دارد و از عموم مردم خواهشمندیم در صورت مشاهده هر گونه تخلف، تصرف، آتش سوزی و قاچاق چوب و ... مراتب امر را بلافاصله با شماره تماس های 139 و 1504 اعلام کنند تا همکاران ما در منابع طبیعی و آبخیزداری به سرعت وارد عمل شوند.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها