خبرهای داغ:
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین؛

تبدیل به احسن یکجای پلاک های موقوفه در دستور کار اوقاف استان قرار دارد/ برپایی ۲۶ محفل قرآنی در ماه مبارک رمضان

حجت الاسلام مجیدی عنوان کرد: تبدیل به احسن یکجای پلاک های موقوفه به ویژه در بافت های مسکونی در دستور کار اوقاف استان قرار دارد و این امر در شهرهای خاکعلی و بیدستان در حال اجراست.
کد خبر: ۹۴۹۹۶۴۲
|
۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲

قزوین_ به گزارش خبرنگار بسیج، جلسه هم اندیشی اوقاف و امور خیریه استان با رسانه به مدیریت حجت الاسلام سیدمصطفی مجیدی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین و با حضور رسانه های فعال در حوزه وقف، صبح امروز در سالن جلسات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین برگزار شد.

حجت الاسلام سید مصطفی مجیدی در این جلسه ضمن تبریک پیشاپیش سال جدید و تقارن ام با ماه مبارک رمضان بیان کرد: ماه مبارک رمضان امسال که توام با عید نوروز ماست که به فرموده امام صادق(ع) هر روز که در آن گناه نباشد عید است و امیدواریم این توامان شدن دو مناسبت، برای همه مردم و میهن اسلامی پر برکت باشد.

رسالت و تکلیف سازمان اوقاف و امور خیریه جدا در راستای رسالت نظام جمهوری اسلامی است

وی گفت: رسالت و تکلیف سازمان اوقاف و امور خیریه جدا از رسالت نظام جمهوری اسلامی نیست و نهاد وقف و بقاع متبرکه بعنوان یک ساختار در اختیار ولی فقیه در جامعه با این نگاه قدم برمی‌دارد با برحذر بودن از نگاه های باندی و جریانی خود را سرباز نطام ولی فقیه و امام جامعه دانسته و خود را مکلف می داند در اصطلاح رابطه امامت امت آنچه را که تکلیف دارد به نحو احسن اجرا کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین اظهار کرد: سازمان اوقاف خود را مکلف می داند در راستای تبیین بیانات مقام معظم رهبری در راستای امیدآفرینی و خوش بینی جامعه به نظام اسلامی قدم برداریم و در راستای تمیز دادن بین کارآمدی نظام اسلامی با کارآمدی مسوولان نظام سخن برانیم. آنچه که متاسفانه دچار آسیب در جامعه ماست این است که مردم به دلیل عدم اطلاع رسانی درست که متولیان امر در این زمینه کوتاهی کرده اند تصورشان عجین شدن آموزه های نظام اسلامی و نظام دینی با عملکرد مدیران ناکارآمد است که موجب آسیب به جامعه شده است.

اجرای طرح آرامش بهاری و ضیافت الهی در ۹۰ بقعه شاخص استان قزوین

حجت الاسلام مجیدی عنوان کرد: آنچه رهبر معظم انقلاب در سال ۹۶ در آستانه سال جدید در حرم امام رضا(ع) به آن اشاره فرمودند، آن را تکلیف همگان دانستند که همه یک نقش مشترک دارند و آن تمیز دادن کارآمدی نظام اسلامی و کارآمدی مسوولان نظام اسلامی است.

وی با اشاره به طرح آرامش بهاری افزود: این طرح هر ساله در ایام نوروز و در ایام ماه مبارک رمضان طرح ضیافت الهی برگزار می شد و امسال آرامش بهاری و ضیافت الهی باهم متقارن شده که از ۲۵ اسفند آغاز شده و تا دوم اردیبهشت سال جدید ادامه خواهد داشت که یکی از کار ویژه های سازمان اوقاف و امور خیریه است که ۹۰ بقعه در استان قزوین میزبان طرح آرامش بهاری و ضیافت الهی خواهند بود.

اعزام ۳۰ مبلغ به بقاع متبرکه استان قزوین همزمان با آغاز سال نو و ماه مبارک رمضان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین تصریح کرد: این طرح شامل برنامه ویژه سال تحویل در بقاع شاخص و روستایی، برگزاری نمازهای جماعت یومیه، خیمه های معرفت، مشاوره، ویژه برنامه های شب های قدر، جشن میلاد کریم اهل بیت، برگزاری محفل ویژه استانی در میلاد امام حسن(ع)،جزءخوانی روزانه قرآن کریم در بقاع چهارانبیا، امامزاده حسین، آمنه خاتون قزوین به صورت رسمی، محافل انس با قرآن کریم، کرسی های تفسیر با حضور اساتید برتر، ویژه برنامه سحر در تلویزیون استانی، مناجات خوانی امامزاده آمنه خاتون و افطاری های ساده در بقاع متبرکه در راستای ترویج افزاری های ساده، اعزام ۳۰ مبلغ در بقاع متبرکه از جمله برنامه های طرح آرامش بهاری است.

برپایی ۱۲ غرفه کارآفرینی در طرح شمیم خدمت در صحن امامزاده حسین(ع) قزوین

حجت الاسلام مجیدی عنوان کرد: همچنین برپایی غرفه های شمیم خدمت با حضور بانوان خانه دار در راستای حمایت از کارآفرینی و اشتغالزایی که در همین راستا ۱۲ غرفه در امامزاده حسین از ۱۵ تا ۲۵ اسفندماه برگزار شد و ۱۲ بانوی کارآفرین برای فروش تولیدات خود در این غرفه ها حضور داشتند. سازمان اوقاف و امور خیریه آمادگی دارد بعنوان بازارهای روزانه در کل استان به صورت چرخشی در بقاع متب که بازارهای هفتگی را جهت حمایت از کارآفرینی برپا نماید. هر چه بتوانیم کسب و کار مردم را با بقاع متبرکه با نگاه خدمت رایگان اماکن مذهبی به کسب و کارها، قطعا امتیازی برای امنای ما محسوب می شود و امیدواریم بتوانیم این بازارها را راه اندازی نماییم.

وی اضافه کرد: بزرگداشت روز جمهوری اسلامی و روز طبیعت نیز در بقاع متبرکه با اجرای برنامه در خیمه های معرفت اجرا می شود و درب بقاع به روی زائرین عزیز باز است.

حجت الاسلام مجیدی با اشاره به عملکرد فرهنگی اجتماعی یکساله این اداره کل بیان کرد: در بحث اجرای نیت یکساله در شش حوزه اجتماعی، مذهبی، مساجد، بقاع متبرکه و‌ حوزه های علمیه فعالیت داشتیم. در این شش محور کارویژه های بصیرت عاشورایی، نشاط معنوی، دهه کرامت، دهه ولایت، سوگواره یاس نبی، شمیم حسینی، شمیم خدمت، کلاس های سبک زندگی اسلامی، اعزام مبلغ، کرسی گفتمان انقلاب اسلامی، کاروان های شادی، تجهیز کتابخانه، قرار دوازدهم، موکب حاج قاسم در استان کرمان، زلزله زدگان خوی و سوریه، مواکب اربعین، کارویژه مهر تحصیلی، کمک های مومنانه، پیوند آسمانی، موکب غدیر، موکب هفته وحدت، مهر تندرستی، آزادی زندانیان جرایم غیر عمد، اعزام زیارت اولی ها به مشهد مقدس، اعزام زائر اولی ها به عتبات عالیات که جمعا سی و پنج میلیارد تومان در یکساله جاری از محل موقوفات متصرفی و با حمایت متولیان غیرمتصرفی اجرا شده، یعنی این اعتبار شامل آنچه با حمایت اوقاف و حمایت موقوفات غیرمتصرفی استان باهم انجام شده است.

تحقق ۱۱۶ درصدی تعهد اوقاف در بحث درآمد موقوفات 

وی افزود: جمعا درآمد استان نسبت به تعهد سال ۱۴۰۱ حدود ۱۱۶ درصد محقق شده و این موضوع نسبت به سال گذشته ۱۲۰ درصد رشد داشته است. در حوزه کمک به تعمیر و بازسازی مساجد و بقاع متبرکه از منابع دولتی رشد بسیار خوبی وجود داشته و ۲۰ میلیارد تومان بابت تعمیر و بازسازی ۲۰۰ بقعه و مسجد پرداخت کردیم و برای سال ۱۴۰۲ زیرساخت‌ها جهت تعمیر و بازسازی ۲۵۰ بقعه و مسجد آماده است و اعتبار ۲۵ میلیارد تومان برای این امر فراهم شده است.

تجهیز و تکمیل آمفی تئاتر دارالقرآن اوقاف در قزوین 

حجت الاسلام مجیدی یادآور شد: پروژه دولتی تجهیز و تکمیل آمفی تئاتر که از زیباترین آمفی تئاترها خواهد بود که در دارالقرآن مجتمع ادارات نواب احداث می شود و سه میلیارد تا کنون هزینه شده و دو و نیم میلیارد تومان نیز جذب کردیم که امیدواریم تا سه ماه آینده آماده بهره برداری شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین زمین ورزشی و آکادمی فوتبال که زمین چمن آن افتتاح شده و بزودی مجموعه آکادمی نیز در مجموعه اداره کل به بهره برداری می رسد که ویژه آموزش نوجوانان زیر ۱۶ سال می باشد. 

برپایی ۲۶ محفل قرآنی در ماه رمضان در استان قزوین

وی با اشاره به محافل انس با قرآن کریم اظهار کرد: ۲۶ محفل انس با قرآن کریم در ماه مبارک رمضان برگزار می شود که به صورت کاروان در ۲۶ نقطه در روستاها و شهرهای استان قزوین به اجرا در می آید و آمایش سرزمین از سوی اداره کل اوقاف استان جهت برگزاری برنامه های ویژه فرهنگی و اجتماعی به خوبی صورت می گیرد. این محافل با حضور سه قاری برتر جمهوری اسلامی (سید مصطفی حسینی، قاسم مقدمی و حمیدشاکرنژاد) و قاریان برتر استانی برگزار خواهد شد. 

دستاوردهای اوقاف در حوزه اخذ سند اراضی موقوفه استان قزوین

حجت الاسلام مجیدی عنوان کرد: در حوزه اوقافی ثبتی، دستاوردهای بسیار خوبی داشته ایم که از ابتدای شکل گیری سازمان ثبت کشور، در استان قزوین تا سال ۱۳۹۹، از ۸۱۴ موقوفه، ۱۲۲ موقوفه استان قزوین صاحب سند شدند. در سال ۱۴۰۰، ۴۲ موقوفه به این تعداد اضافه شد. در سال‌جاری ۵۸ موقوفه دیگر سند دار شدند. ۷۸۵ سند، شامل سند اولیه بوده و ۱۱۶ سند برای اسناد گذشته سند تک برگی صادر شده و استان قزوین در زمینه سنددار کردن اراضی موقوفه جزو استان های برتر کشور بوده و تا چند سال آینده همه اراضی و اینا. در سامانه کاداستر به ثبت خواهد رسید. در تعداد سند ما دومین استان، در مساحت که بالغ بر ۲۲ هزار هکتار می باشد، سومین استان هستیم این در حالی است که استان قزوین فقط یک درصد مساحت کشور را داراست. این اسناد ۱۲۷۶ رقبه را سنددار کرده است.

اخذ ۷۹۰ شناسه ملی برای موقوفات استان قزوین

وی یادآور شد: پیگیری شناسه ملی موقوفات از وظایف ماست که برای ۷۹۰ مورد شناسه ملی اخذ شد و در حوزه دعاوی ملی ۵۶ پرونده در سال‌جاری آغاز و یا ختم شد. یکی از وظایف اوقاف تمکین مقررات اوقافی توسط مردم است که در سال گذشته ۳۸ مورد سند اولیه اجازه با متصرفین وقف تنظیم شد امسال این تعداد به ۳۷۶ مورد رسید. 

تبدیل به احسن یکجای پلاک های موقوفه در دستور کار اوقاف استان قرار دارد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در ادامه با اشاره به اهمیت کارویزه اوقاف در بحث تبدیل به احسن یکجای اراضی موقوفه در استان قزوین تصریح کرد: با توجه به اینکه بیست درصد مستثنیات استان قزوین وقف است و متاسفانه مردم به این امر تمکین نمی کنند تبدیل به احسن یکجای پلاک های موقوفه به ویژه در بافت های مسکونی را انجام می دهیم که اگر این امر اتفاق بیفتد دیگر درگیری بین مردم و موقوفات ایجاد نمی شود و هم ما در احیای موقوفه و اجرای نیت واقف فراخ بال می شویم و هم اشتغال و تولید در استان توسعه می یابد و در جریان این اهداف خوش بینی به نظام و امیدآفرینی در جامعه گسترش می یابد. 

وی گفت: در همین راستا شهر بیدستان و شهر خاکعلی در دستور کار قرار گرفت‌ که در شهر خاکعلی مراحل کارشناسی به اتمام رسیده و به محض اخذ مجوز از سازمان با کمترین مبلغ اراضی شهر خاکعلی تبدیل به احسن می شود. وظیفه ما ایجاد تسهیل در مسیر رفع مشکلات مردم است و این همراهی از سوی اوقاف تا به امروز به خوبی ایجاد شده است. شهر بیدستان نیز ششدانگ وقف در حال انجام است.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها