معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشوربا بیان اینکه منابع طبیعی بدون مردم حفظ نمی شود، گفت: طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران از اسفند ماه جاری با هدف کاهش گازهای گلخانه‌ای و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی به اجرا در آمده است.
کد خبر: ۹۴۹۹۸۱۵
|
۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴

به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان، نقی شعبانیان شامگاه شنبه در آیین تودیع و معارفه مدیر کل منابع طبیعی استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: ایران با داشتن هفت تا هفت و نیم درصد پوشش جنگلی به عنوان یکی از کشورها فقیر در عرصه جنگلی با خطرات محیط زیستی جدی مواجه است.

وی ادامه داد: همچنین واقع شدن کشور در کمربند خشک و نیمه‌خشک اکوسیستم آن را بسیار حساس‌ کرده است که این موضوع وظیفه ما را در حفظ جنگل‌ها سنگین‌تر می‌کند.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: یکی از اقدامات ارزنده در دنیا اجرای طرح جهانی کاشت یک تریلیون درخت تا سال ۲۰۳۰ است که با توجه به محدودیت منابع جنگلی در ایران این طرح در کشور با کاشت یک میلیارد درخت در بازده زمانی چهار ساله مورد توجه قرار گرفته است.

شعبانیان افزود: اجرای این طرح می‌تواند از به‌روز و ظهور معضلات و مشکلات زیست‌محیطی مانند ریزگردها، افزایش گازهای گلخانه‌ای، آلودگی آب و خاک با فلزات سنگین و فرسایش خاک جلوگیری کند.

وی با بیان این که طرح کاشت یک میلیارد درخت دارای چهار بخش است، اظهار داشت: بخش نخست احیا و غنی‌سازی جنگل‌های طبیعی، بخش دوم زراعت چوب، بخش سوم جلوگیری از گسترش بیابان‌ها و ریزگردها و بخش چهارم ارتقای سرانه فضای سبز در اطراف شهرها است.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: سهم استان سیستان و بلوچستان در اجرای این طرح کاشت ۱۴ میلیون اصله درخت در چهار سال است که با توجه به وضعیت اقلیمی خشک و نیمه خشک این منطقه اجرای این طرح می تواند اقدام مطلوب در جبران کمبودها در این بخش باشد.

شعبانیان تصریح کرد: استان سیستان و بلوچستان از نظر منابع طبیعی دارای اقلیم شکننده، تنوع اقلیمی ایرنی- تورانی و رویشگاه‌های عمانی است و تنوع گونه ای و عرصه گسترده آن این استان را از نظر منابع طبیعی ارزشمند کرده است.

ارسال نظرات