مهریز مقصدی برای گردشگری است.
کد خبر: ۹۴۹۹۹۸۰
|
۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از مهریز، بنای اولیه مهریز را به مهرنگار دختر انوشیروان ساسانی نسبت داده‌اند و آب و هوای آن معتدل و بیابانی است و این منطقه با شرایط خاص جغرافیایی و موقعیت طبیعی در حاشیه کویر از گذشته برای کاروان‌های تجاری شاهراهی حیاتی ساخته است.

مهریز با قابلیت‌های تفریحی، گردشگری از جمله چشمه زیبای غربال بیز، منطقه تفریحی کوه‌ریگ و آثار باشکوه تاریخی خشتی و ... همواره پذیرای خیل کثیری از گردشگران داخلی و خارجی است و از مهمترین صنایع دستی آن می‌توان از قالی‌بافی، آهنگری، سریشم، گیوه‌بافی، سبدبافی و چاقوسازی نام برد.

وجود بنا‌های تاریخی که سیر تحول و دوره‌های معماری را در این شهر معرفی می‌کند همه دال بر غنای فرهنگی و پیشینه آباد تاریخی این منطقه دارد و از جمله آن‌ها می‌توان به بنا‌های باستانی محوطه غربال بیز در دوره اشکانی، قلعه خورمیز در دوره ساسانی، قلاع و کاروانسرا‌های مربوط به دوره‌های مختلف معماری اسلامی و وجود بنا‌های باشکوه اقتصادی و کاروانسرا‌ها و باغ‌ها اشاره کرد.
مهریز یکی از شهرستان‌های ۱۱ گانه استان یزد است که در ۳۰ کیلومتری جنوب مرکز استان و در کنار جاده بین‌المللی شمال به جنوب کشور (تهران، بندر عباس، یزد و کرمان) قرار دارد و از شمال به بخش مرکزی یزد، از شرق به بخش مرکزی بافق و بخش مرکزی شهرستان شهربابک استان کرمان، از سمت جنوب به شهرستان‌های خاتم و سیرجان و از سمت غرب به بخش نیر شهرستان تفت و نیز شهرستان‌های ابرکوه و تفت محدود است.

ادامه ارتفاعات شیرکوه در بخش غربی شهرستان موجب تشکیل سفره‌های غنی آب زیرزمینی و تعدیل هوای آن نسبت به دیگر نقاط استان یزد شده است و یک بخش مرکزی، پنج دهستان به نام‌های ارنان، بهادران، تنگ چنار، میانکوه و خورمیز و ۴۶۸ آبادی دارد و ۴۶ روستای بخش مرکزی آن دارای شورای اسلامی و دهیاری مصوب است.

این شهرستان با داشتن آب و هوای مناسب، شرایط بسیار خوبی را برای کشت انواع محصولات باغی و زراعی از قبیل پسته، گردو، بادام، انجیر، آلو، زردآلو، گندم و جو فراهم آورده و یکی از مهمترین مراکز کشت پسته با بیشترین میزان تولید در استان تلقی می‌شود.

ارسال نظرات