شهرستان بدره یکی از شهرستان‌های استان ایلام که با طبیعت منحصر به فرد خود آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی است.
کد خبر: ۹۴۹۹۹۸۵
|
۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۵


به گزارش خبرگزاری بسیج، شهرستان بدره در ۸۵ کیلومتری مرکز ایلام قرار دارد، این شهرستان یکی از مهمترین مناطق توریستی استان به شمار می‌رود که به تازگی سد سیمره بر زیبایی‌های این شهرستان افزوده است.

طبیعت گردی به عنوان یک مزیت مهم در شهرستان بدره بخصوص در ایام نوروز می‌تواند بسیاری از گردشگران را به خود جذب کند چرا که ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار زیادی در بخش گردشگری دارد که برای هر گردشگری لذت بخش است.

منطقه دربند

منطقه دربند با داشتن کوه‌های مرتفع، درختان بلوط، آب کبیرکوه، آبشار و منطقه تاریخی یکی از مناطق جذاب استان ایلام برای گردشگران در فصل بهار است و دیدن این آثار و جاذبه‌های گردشگری به خصوص کوه‌های بلند در کنار سرسبزی و بکری چشم هر گردشگری را خیره می‌کند.

در کنار این جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبا و در کنار صخره‌های بلند و مرتفع مجموع آثار تاریخی مربوط به دوران ساسانی، اسلامی یا احتمالاً هخامنشی وجود دارد که زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است.

طول این مسیر فرعی به چهار کیلومتر می‌رسد که در کنار آن لوله‌های انتقال آب از تصفیه خانه دربند جهت استفاده شرب اهالی منطقه کشیده شده است و در دو طرف تنگه و در دامنه‌های کوه، آثار تاریخی و بقایای یک شهر بسیار قدیمی و بزرگ نمایان است.

منطقه دربند شهرستان بدره یکی از مناطق گردشگری نمونه استان ایلام است که با طبیعت و آثار تاریخی خود صحنه‌هایی بسیار زیبا در گردشگری استان خلق کرده است.

روستای کلم

یکی از شاهکار‌های طبیعت در استان ایلام وجود روستا‌های سرسبز در تمام فصول است که علاوه بر زیبایی استان به جذب گردشگران و مسافران بخصوص در فصل بهار کمک می‌کند، روستای کلم از توابع شهرستان بدره در فاصله ۳۰ کیلومتری شمال غربی این شهر و ۱۲۰ کیلومتری جنوب شرقی ایلام قرار گرفته است.

«بدره» در انتظار گردشگران نوروزی/۵منطقه دیدنی شهرستان که باید دید
چشمه و باغات سرسبز، مناظر و چشم‌انداز‌های بسیار کم نظیری در این روستا وجود دارد ضمن اینکه رودخانه پرآب و خروشان کلم که از ارتفاعات شمالی کبیرکوه سرچشمه می‌گیرد پس از مشروب نمودن باغات و اراضی پایین دست به رودخانه سیمره می‌ریزد.

تنگه کافرین

تنگه کافرین یکی از بهترین و زیباترین مقاصد گردشگری ایلام است، شکل گیری تنگ‌های متعدد و زیبا در اطراف این کوه دیده می‌شود. تنگه‌ای که علاوه بر جاذبه ذاتی طبیعی خود، در برخی از آن‌ها یادگار‌هایی از تاریخ و پیشینیان ما به چشم می‌خورد.

«بدره» در انتظار گردشگران نوروزی/۵منطقه دیدنی شهرستان که باید دید
تنگه کافرین در هشت کیلومتری شمال شهرستان بدره در جاده ایلام به بدره واقع شده است. رودخانه در این تنگه جریان دارد که پس از عبور از آن در شمال تنگه به رودخانه سیمره می‌ریزد.

تنگه کافرین امروزه به یک مکان کاملاً توریستی تبدیل شده واز همه اقصی نقاط استان به این منطقه سفر می‌کنند، بسیاری از جوانان در این منطقه قایق‌هایی برای مسافران و گردشگران تهیه کرده‌اند و لذت تفریح در کافرین را دوچندان کرده است.

علاوه بر قایق سواری در رودخانه سیمره می‌توان با ماهیگیری از رودخانه بر تفریح و نشاط خود افزود، البته صحنه‌های چشم نواز عبور رودخانه بین تنگه چشم هر گردشگری را خیره می‌کند.

آثاری از معماری صخره‌ای دوران پیش از تاریخ در این تنگه به چشم می‌خورد که نشان از قدمت و اهمیت آن دارد، جنگل‌های وسیع بلوط و گونه‌های جانوری مانند سنجاب ایرانی جذابیت‌های دیگریست که در این منطقه قابل مشاهده است. طول تنگه در حدود دو کیلومتر و ارتفاع آن از سطح دریا در حدود ۷۰۰ متر است. در یک کیلومتری مدخل ورودی تنگه برکه آب زمزم قرار گرفته است.

چشم انداز‌های سیمره ایلام

رودخانه سیمره در شهرستان بدره از تلاقی رودخانه‌های قره سو و گاماسیاب شکل گرفته و در مرز ایلام و لرستان جریان دارد و تا انتهای حوزه کرخه ۶۵۰ کیلومتر طول دارد.

رودخانه سیمره نامی بزرگ در استان ایلام محسوب می‌شود چرا که سیمره جزئی از تاریخ استان است و شهر تاریخی به همین نام در شهرستان دره شهر محل سد سیمره وجود دارد.

«بدره» در انتظار گردشگران نوروزی/۵منطقه دیدنی شهرستان که باید دید
به دلیل وجود این رود بزرگ، سدی در روستای چشمه شیرین از توابع بدره ساخته شده که باعث ایجاد جاذبه‌های گردشگری متنوعی شده است.

تنگه رازیانه

اگر اهل سفر‌های ماجراجویانه و طبیعت گردی هستید، پیشنهاد می‌کنیم همین روز‌ها سری به تنگه رازیانه در ایلام بزنید تا بتوانید یکی از جالب‌ترین پدیده‌های زمین شناسی را از نزدیک ببینید. دره باریک و عمیقی که در منطقه‌ای سرسبز قرار گرفته و در دل آن رودی جاری شده است.

تنگه رازیانه که ظاهراً به دلیل رویش رازیانه‌های وحشی در نزدیکی آن به این نام معروف شده، در ۵۰ کیلومتری جاده ایلام- دره‌شهر قرار دارد. جایی در نزدیکی روستای کوهستانی چنارباشی که تا شهر ایلام حدود ۴۵ کیلومتر فاصله دارد.

طبیعت منطقه تنگه رازیانه آنقدر غنی و دیدنی است که سال‌های گذشته ۷۵ هکتار از اراضی این تنگه به عنوان اثری طبیعی- ملی معرفی و به فهرست میراث طبیعی کشور اضافه شد. بعد از آن بود که تنگه رازیانه، مورد توجه زمین شناسان و پژوهشگران هیدرولوژی و محیط زیست قرار گرفت تا شاید در آینده‌ای نزدیک به زیستگاهی امن و پربار برای حیات وحش غرب کشور تبدیل شود.

«بدره» در انتظار گردشگران نوروزی/۵منطقه دیدنی شهرستان که باید دید
برای رسیدن به این منطقه، باید راه باستانی «بدره- آبهر» به روستای «پشته ارشت» و «بردبال چنارباشی» را در پیش بگیرید و در میان راه از کوهپایه‌ها عبور کرده و بعد از عبور از روستای کلم به تنگه رازیانه برسید.

با این حال اگر هنوز در فکر کشف مناطق بکر و دیدنی دیگر استان ایلام هستید، می‌توانید با ادامه این مسیر به روستای گنجه و بعد، به روستای پاکل گراب و منطقه چنارباشی برسید. در میانه راه، آثار متعددی از دوران‌های مختلف تاریخی به چشمتان خواهد خورد که سفر ماجراجویانه شما را رنگ و بوی تاریخی تری می‌دهند.

ارسال نظرات