خبرهای داغ:
جاذبه های گردشگری گلستان؛

رخ نمایی بهار در نگین سبز گلستان/جادوی آبشارهای بدیع افسون می کند

مینودشت- روستاهای گردشگری ساسنگ و قلعه قافه، آبشارهای دلنواز، پوشینه های ابریشمی و همزیستی رنگین کمانی از اقوام ایرانی بخشی از جاذبه های دشت بهشتی مینودشت برای گردشگران نوروزی است.
کد خبر: ۹۵۰۱۱۱۲
|
۱۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴

رخ نمایی بهار در نگین سبز گلستان/جادوی آبشارهای بدیع افسون می کند

به گزارش خبرگزاری بسیج از گلستان؛ همه شهرهای گلستان دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی و فرهنگی بوده و شهرستان مینودشت هم از این امر مستثنی نیست.

مینودشت با داشتن استعدادهای خدادادی و شرایط مساعد آب و هوایی و جغرافیایی، دارای جاذبه‌ها و اماکن دیدنی بسیاری است که در گذر فصول سال، گردشگران و مسافران در سایه سار درختان جنگلی آن استراحت کرده و با نوای آبشارهای آن روح خود را صفا می‌دهند و همچنین از جاذبه‌های تاریخی و صنایع دستی آن بهره مند می‌شوند.

مینودشت از یک پیشینه تاریخی برخوردار بوده و کاوش‌ها و پژوهش‌ها هم از فرهنگ و تمدن کهن این منطقه خبر می‌دهد.

شهرستان مینودشت در دنباله دامنه کوه‌های البرز شرقی واقع شده و به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی و خاک حاصلخیز و استعدادهای خدادادی، تفرجگاه‌های بدیع و زیبا داشته است که هر کدام از آن‌ها به تنهایی می‌تواند مقصد گردشگران باشد.

فاصله این شهرستان با گرگان ۱۱۶ کیلومتر بوده و از جنوب به استان‌های سمنان و خراسان و از شرق به استان خراسان، از غرب به شهرستان گنبدکاووس و از شمال به شهرستان کلاله محدود است.

در ادامه به معرفی برخی از جاذبه‌های این شهرستان سرسبز و دیدنی می‌پردازیم.

رخ نمایی بهار در نگین سبز گلستان/جادوی آبشارهای بدیع افسون می کند

پارک جنگلی باقرآباد

یکی از جاهای دیدنی و تفرجگاهی مینودشت، پارک جنگلی باقرآباد است، این پارک جنگلی، در فاصله ۱۲ کیلومتری مینودشت و نزدیکی روستای باقرآباد واقع شده است.

فضای این پارک هنوز بکر و دست‌نخورده باقی مانده است. پوشش انبوه درختان، مناظر زیبایی خلق کرده و اجازه ورود نور خورشید به داخل جنگل را نمی‌دهند. نور از لابه‌لای شاخ و برگ درختان به‌سختی عبور می‌کند و تصاویر وصف‌نشدنی را به وجود می‌آورد.

از میان این جنگل زیبا، رودخانه‌ای باصفا عبور کرده و آرامش کافی در این پارک مهیا است.

بوستان جنگلی چهل چای

بوستان جنگلی چهل چای که در فاصله هفت کیلومتری از شهر مینودشت قرار دارد با درختان بلند، انبوه و سرسبز خود در میان رشته کوه البرز شرقی برای مسافران و گردشگران دلربایی می‌کند.

پارک جنگلی چهل چای مینودشت که حدود ۶۰ هکتار وسعت دارد و در دامان رشته کوه البرز شرقی و در دره‌های واقع است، مجهز به امکاناتی از قبیل راه آسفالته، آلاچیق، سرویس بهداشتی، نمازخانه و فروشگاه است.

نشستن کنار رودخانه خروشان و با طراوت این جنگل و چشمه سارهای زیادی که با آبی گوارا در گوشه و کنار آن وجود دارد، نوشیدن استکان چای آتشی و خودرن چند سیخ کباب زعفرانی ساعاتی خوش در دفتر خاطرات مسافران نوروزی ثبت و ضبط خواهد کرد.

رخ نمایی بهار در نگین سبز گلستان/جادوی آبشارهای بدیع افسون می کند

ساسنگ

روستای ییلاقی ساسنگ در ۲۲ کیلومتری شهرستان مینودشت واقع شده است. بافت روستا سنتی بوده و هنوز پای بسیاری از امکانات و زندگی شهری به آن باز نشده است. همین نکته بسیار مهم، جذابی این روستا را برای شهرنشینان دوچندان کرده است.

ساسنگ در ارتفاع ۹۰۰ متری از سطح دریا قرار داشته و برخی به آن بهشت گمشده جنگل‌های هیرکانی لقب داده اند. در این روستا قامتگاه بوم‌گردی ساخته شده که در تمامی فصول سال پذیرای مهمانان است.

پوشش گیاهی جنگل‌های ساسنگ درختان پهن برگ انجیری بوده که در فصل پاییز به دلیل تنوع رنگی زیاد، زیباترین مناظر پاییزی را به نمایش می‌گذارند.

اطراف ساسنگ دو آبشار با ارتفاع ۱۵ متر وجود دارد که فاصله این آبشارها تا روستا حدود نیم ساعت پیاده‌روی است.

رخ نمایی بهار در نگین سبز گلستان/جادوی آبشارهای بدیع افسون می کند

قلعه قافه

روستای قلعه قافه یکی از روستاهای بکر و تاریخی گلستان و مینودشت است. در این روستا که در ۳۵ کیلومتری جنوب مینودشت قرار دارد، خبری از زندگی شلوغی شهری نیست. هوا پاک و آسمان آبی بوده و مردم به همزیستی مسالمت‌آمیز با طبیعت اطراف خود دست یافته اند.

اهالی روستا در خانه‌های سنتی با بافت قدیمی زندگی می‌کنند. آنها بیشتر، مایحتاج زندگی‌شان را خودشان تأمین می‌کنند. چند روز اقامت در این روستا می‌تواند روحیه هرکس را از تشویش و اضطراب تهی کند.

این روستای کوهستانی شامل سه بخش علیا، سفلا و ده نو بوده و در نزدیکی این روستا، آبشار خروشان، رود و چشمه‌های جوشان، جنگل‌های انبوه، زیارتگاه باصفای سکینه خاتون و مناظر طبیعی بی‌بدیل متعدد وجود دارد.

مردم این روستا به کشاورزی و باغداری مشغول بوده پس می‌توانید سری به باغات آن‌ها بزنید و مقداری میوه تازه ارگانیک هم خریداری کنید. ارتفاعات قلعه قافه می‌تواند گزینه مناسبی برای کوهنوردی باشد.

قلعه قافه روستای هدف گردشگری گلستان بوده و بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارد.

رخ نمایی بهار در نگین سبز گلستان/جادوی آبشارهای بدیع افسون می کند

سایت پروازی ترسه

سایت بین المللی پاراگلایدر ترسه مینودشت، منطقه‌ای بکر و بی‌نظیر بوده که توانسته به جذب گردشگر هم کمک کند.

سالانه چندین مسابقه در قالب فستیوال‌های بهاره و تابستانه، مسابقات کشوری، انتخابی تیم ملی و هدف زنی و ارتفاع در این سایت برگزار می‌شود.

سایت پروازی ترسه به گردشگران و ورزشکاران اجازه می‌دهد تا در ارتفاع حدود ۸۰۰ متری از سطح زمین، شاهد مناظر خیره‌کننده مینودشت باشند.

روستای ترسه از توابع بخش کوهسارات بوده و تا مرکز شهرستان ۳۰ کیلومتر فاصله دارد.

رخ نمایی بهار در نگین سبز گلستان/جادوی آبشارهای بدیع افسون می کند

چراغ تپه

یکی دیگر از جاهای دیدنی مینودشت که برای پرواز از آن استفاده می‌شود، «چراغ تپه» است. چراغ تپه در فاصله سه کیلومتری جنوب شرق مینودشت واقع شده و بافتی طبیعی و جنگلی دارد.

پیاده‌روی، کوهنوردی، صخره‌نوردی و البته پروازی با پاراگلایدر، جز ورزش‌های محبوبی هستند که می‌توانید در این منطقه تجربه کنید.

آبشار لولوم

در شهرستان مینودشت می‌توانیم شاهد چشمه‌های جوشان، رودهای جاری و آبشارهای خروشان باشیم. آبشار لولوم یکی از دیدنی‌ترین آبشارهای مینودشت است. این آبشار در نزدیکی روستایی با همین نام و در ۱۲ کیلومتری مینودشت قرار دارد.

رخ نمایی بهار در نگین سبز گلستان/جادوی آبشارهای بدیع افسون می کند

این آبشار در حاشیه جاده بین المللی تهران- مشهد واقع شده و دسترسی به آن دشوار نیست، با حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی می‌توانید خودتان را به آبشار لولوم برسانید.

لولوم از دو آبشار مختلف تشکیل شده است، آبشار اول ارتفاع بیشتری در مقایسه با آبشار اول دارد. البته برای دسترسی به آبشار دوم، باید کوهپیمایی در مسیر شیبدار را به جان بخرید.

آبشار حسینا

یکی از جاهای دیدنی مینودشت، آبشار حسینا است. این آبشار در نزدیکی روستایی با همین نام و در ۲۱ کیلومتری جنوب شرق مینودشت قرار دارد.

بلندی این آبشار به حدود ۲۵ متر می‌رسد و در نزدیکی آن، چند غار آهکی به چشم می‌خورد. در اطراف آبشار حسینا، مناظر طبیعی خیره‌کننده و تماشایی انتظار شما را می‌کشد.

رخ نمایی بهار در نگین سبز گلستان/جادوی آبشارهای بدیع افسون می کند

تپه بازگیر

تپه باستانی بازگیر در جنوب شرقی روستای بازگیر، در حاشیه ضلع غربی رودخانه ترکولو و در دو کیلومتری شمال شهر مینودشت، قرار دارد و از مهم‌ترین و ارزشمندترین آثار تاریخی- فرهنگی منطقه است.

این تپه باستانی در سال ۱۳۷۹، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. جالب است بدانید از حفاری‌های انجام‌شده در این تپه باستانی، بیش از ۷۰۰ شیء مسی متعلق به دوران مفرغ یافت شده، این یعنی قدمت این تپه حداقل به حدود سه هزار سال می‌رسد.

همچنین آثاری متعلق به دوران پس از اسلام هم در این تپه کشف شده و این شواهد نشان می‌دهد که حدود دو هزار سال در این منطقه تمدن وجود داشته است.

شهر تاریخی دشت حلقه

روستای دشت حلقه که برخی دیگر آن را با نام دشت قلعه هم می‌شناسند، یکی دیگر از جاهای دیدنی مینودشت است. دشت حلقه که در ۱۲ کیلومتری غرب شهر مینودشت قرار دارد، در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

رخ نمایی بهار در نگین سبز گلستان/جادوی آبشارهای بدیع افسون می کند

در این دشت، یک شهر تاریخی هشت ضلعی نامنظم به چشم می‌خورد، دو حصار بزرگ داخلی و خارجی، این شهر را محدود کرده است. در بین این دو حصار، خندقی به عمق ۵۳ متر وجود دارد که در برخی نقاط، عرض این خندق به حدود ۶۰ متر هم می‌رسد.

طی حفاری‌های انجام‌شده، سفالینه‌هایی قرمز رنگ در این منطقه یافت شده که متعلق به دوره تاریخی اشکانی است.

قلعه سلیمان بوقه

قلعه سلیمان بوقه یکی دیگر از جاهای دیدنی تاریخی مینودشت است. این قلعه در فاصله حدود سه کیلومتری شرق روستای ترسه قرار واقع شده است.

این قلعه، بر روی کوهستانی جنگلی قرار دارد که ارتفاع آن به حدود دو هزار متر از سطح دریا می‌رسد. نام این کوهستان، بوقوتو است و برای دسترسی به قلعه سلیمان بوقه، باید از میان این جنگل عبور کنید. این کوهستان، کوهستانی سنگی و صخره‌ای است و پرتگاه‌هایی بسیار بلند و عمیق دارد. به همین خاطر می‌توان گفت که دسترسی به این قلعه تاریخی اصلاً کار ساده‌ای نیست لذا توصیه می‌شود با راه بلد و با آمادگی جسمانی بالا عازم این سفر شوید.

رخ نمایی بهار در نگین سبز گلستان/جادوی آبشارهای بدیع افسون می کند

بر اساس نظر کارشناسان باستان‌شناسی، از این قلعه در دوران مختلف استفاده شده است. گویا این قلعه در دوران پس از اسلام، سلجوقیان و ایلخانیان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

امروزه فقط بخش شمالی این قلعه قابل بازدید است و بخش‌های دیگر آن آسیب فراوانی دیده‌اند.

در حفاری‌های انجام‌شده از محوطه قلعه، انواع قطعات سفال، شیشه، سنگ، فلز و البته استخوان‌های انسان به دست آمده است.

شایان ذکر است سرزمین مینودشت سرزمین تاریخ و طبیعت بوده و با داشتن مردمی خونگرم و هنرمند در تمام فصول سال از گردشگران زیادی پذیرایی می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها