معرفی ۸ مکان زیارتی خراسان رضوی/بعد از حرم امام رضا (ع) پُر بازدید ترین مکان زیارتی استان کجاست؟

خراسان رضوی به عنوان مهم ترین مقصد زائران و مسافران نوروزی علاوه بر جاذبه های گردشگری تاریخی، فرهنگی و تجاری، اماکن مذهبی زیادی دارد که همیشه مورد توجه است.
کد خبر: ۹۵۰۱۲۵۹
|
۱۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از مشهد،  همزمانی ماه مبارک رمضان، ماه عبادت و بندگی با تعطیلات نوروزی فرصت خوبی است تا شیفتگان ائمه اطهار پس از تشرف به بارگاه مطهر امام علی بن موسی الرضا (ع) از اماکن زیارتی در استان خراسان رضوی بازدید کنند و ضمن لذت تماشای بقعه های تاریخی به زیارت امام زادگان مطهر و شخصیت های مذهبی بروند. در ادامه این مطلب به معرفی ۸ مکان زیارتی مشهد مقدس و اطراف آن می پردازیم.

امام زادگان سید ناصر(ع) و سید یاسر(ع)

در منطقه زیبا و ییلاقی طرقبه، آرامگاه دو امام زاده به نام های سید ناصر(ع) و سید یاسر(ع) از نوادگان امام موسی کاظم (ع) دیده می شود. این امام زادگان همزمان با هجرت امام هشتم به خراسان به این منطقه وارد می شوند که در ابتدا گنبدی گلی و ساده داشتند و با همت برخی خیرین و مردم مقبره ایی زیبا برای این دو بزرگوار ساخته شد. این دو امامزاده بنا بر متون قدیمی و کهن اسلامی برادران بلاواسطه حضرت امام رضا می باشند.

آرامگاه خواجه اباصلت هروی

خواجه اباصلت از دانشمندان و متکلمین زمان خود بوده که در سفر امام رضا(ع) به مشهد از همراهان ایشان بوده است. این عالم بزرگ بعد از شهادت امام رضا کتابی در مورد نحوه به شهادت رساندن امام هشتم نوشت. آرامگاه خواجه اباصلت در ۵ کیلومتری مشهد به سمت جنوب شرقی جاده مشهد- فریمان قرار دارد. این آرامگاه که روی بلندی قراردارد محلی برای تفریح و اوقات فراغت خانواده هاست.

آرامگاه پیر پالان دوز

یکی دیگر از محبوب ترین اماکن زیارتی مشهد آرامگاه پیر پالاندوز است که به دلیل نزدیک بودن به حرم مورد توجه زائران قرار گرفته است. محمد عارف عباسی ملقب به پیر پالاندوز از عرفای قرن دهم هجری بوده است. آرامگاه وی در ضلع شرقی حرم مطهر رضوی و در دوران صفویه با بنایی مستطیل شکل و کاشیکاری به رنگ فیروزه ایی ساخته شده است. بنای آرامگاه پیر پالاندوز چهار ضلعی بوده و با داشتن گنبد پیازی شکل و ایوان آجری زیبا یکی از فضاهای بسیار دیدنی در نزدیکی حرم به شمار می آید.

آرامگاه خواجه ربیع

بعد از بارگاه امام هشتم و مسجد گوهرشاد آرامگاه خواجه ربیع یکی از پر بازدیدترین اماکن زیارتی مشهد مقدس می باشد. خواجه ربیع از یاران امام علی (ع) بوده که به توس مهاجرت می کند و در همین شهر هم رخت از جهان بر می بندد و بعد ها به دستور شیخ بهایی بنایی بر مزارش ساخته می شود. این بنای تاریخی در سال ۱۳۱۰ به ثبت ملی رسیده است آرامگاه خواجه ربیع از آثار ملی ایران محسوب می شود که در دوران صفویه ساخته شده است. در حال حاضر این آرامگاه از قبرستان های مهم شهر مشهد محسوب می ‌شود و قبر فتحعلی خان قاجار هم در زیر گنبد مقبره خواجه قرار گرفته است.

آرامگاه امام زاده یحیی (ع)

آرامگاه امام زاده یحیی (ع) یکی دیگر از اماکن زیارتی شهر مقدس مشهد می باشد که با فاصله ۵۰ کیلومتری از مرکز شهر واقع گردیده است، امام زاده یحیی (ع) فرزند زید بن علی بن حسین (ع) می باشد. ساخت این آرامگاه نیز به دوره صفویه تعلق دارد و در جوار آرامگاه چشمه زیبایی ست که زائران پس از زیارت از آب چشمه به عنوان تبرک می نوشند. این آرامگاه در روستای میام قرار دارد که به خاطر حضور زائران و گردشگران مورد توجه بوده است. امکانات رفاهی و فضای زیبای روستا باعصث شده تا فضای بیرونی آرامگاه برای گذران اوقات فراغت خانواده ها استفاده شود.

آرامگاه خواجه مراد

آرامگاه یکی دیگر از اصحاب امام رضا (ع) ابو حبیب هثمه بن اعین معروف به خواجه مراد در فاصله ای حدودا ۳ کیلومتری از مقبره ی خواجه اباصلت در ۱۵ کیلومتری شهر مشهد و در دامنه کوه زیبای بینالود قرار گرفته است. معماری آرامگاه خواجه مراد با تزیینات آینه کاری و کاشی های هفت رنگ و ایوان باشکوهی که مقابل آرامگاه قرار گرفته این بنا را به یکی از محبوب ترین اماکن زیارتی مشهد تبدیل کرده است. درسال های گذشته  امکانات رفاهی مانند زائرسرا، رستوران، فضای اداری، پارکینگ، بازارچه برای زائرین به این فضا اضافه شده است.

آرامگاه سید حسن مدرس

سید حسن مدرس از روحانیون مبارز دوره رضاشاه است که به دستور شاه، او را به شهر کاشمر تبعید کردند و در همان شهر او را به قتل رساندند. در اواخر دوره پهلوی اول مردم با خرید باغات اطراف محل دفن سید حسن، مقبره ای برای ایشان ساختند که امروزه جزء اماکن زیارتی تاریخی به حساب می آید.

امام زاده سید عبدالعزیز در دهسرخ

آستان مقدس امامزاده سیدعبدالعزیز در ۴۵ کیلومتری جاده مشهد، باغچه و در ۱۷ کیلومتری شهر ملک‌آباد و در روستای زیبا و تاریخی دهسرخ واقع شده است که البته از بنای قدیمی آن اطلاعاتی در دست نیست، اما سنگ بنای بقعه فعلی این آستان مقدس در دوران قاجار بنا شده است. فضای سرسبز اطراف باعث شده تا این آرامگاه، محلی برای تفریح خانواده ها باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها