شجاعی گفت: هدف اصلی از اجرای خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار تامین خوراک برای صنایع فولاد و پتروشیمی در حال اجرای در منطقه سواحل مکران است که با افتتاح صنایع مذکور و اشتغال زیاد بخش بزرگی از نگرانی‌های ایجاد شده در زمینه بیکاری جوانان استان در حوزه جنوب مرتفع خواهد شد.
کد خبر: ۹۵۰۲۱۵۴
|
۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۲

به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان‌ و بلوچستان گفت: از نظر شبکه توزیع گاز شهری از مجموع ۶۰ شهر استان، ۶ شهر زاهدان، ایرانشهر، زابل، بمپور، بزمان و محمدان گاز دار، ۱۳ شهر عملیات گازرسانی در حال انجام و ۴۱ شهر باقی‌مانده در مرحله طراحی و پیمان سپاری است.

مجتبی شجاعی افزود: متعاقب افتتاح خط انتقال گاز از زاهدان به زابل، تزریق گاز به کارخانه سیمان زابل در مهرماه سال ۱۴۰۱ انجام شده و این کارخانه پس از رفع نواقص فنی به شبکه گاز طبیعی متصل شده است.

وی تصریح کرد: با اتصال کارخانه سیمان سیستان به شبکه گاز، بیش‌از هشت میلیون لیتر در هر ماه صرفه جویی در مصرف سوخت مازوت حاصل شده ضمن اینکه با جایگزینی گاز طبیعی به جای سوخت مازوت، بار ترافیکی بالای ناوگان حمل فرآورده در مسیر انتقال فرآورده به کارخانه مزبور حذف شده است.

شجاعی ادامه داد: همچنین بدنبال افتتاح خط انتقال گاز ایرانشهر- پاییزان- خاش، خط انتقال گاز طبیعی به کارخانه سیمان خاش احداث شده و با اتصال این کارخانه به شبکه گاز که در آستانه بهره‌برداری هست بیش‌از هفت میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف سوخت مازوت از محل جایگزینی انرژی گاز طبیعی حاصل خواهدشد.

وی افزود: در دهه مبارک فجر سال ۱۴۰۱، گازرسانی به شهر اسماعیل آباد در حوزه خاش با هدف بهره مندی ۱۲۰۰ خانوار از گازشهری و ۹۳ روستای حومه این شهرستان انجام شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: یکی دیگر از خطول انتقال گاز مهم در حال اجرای سیستان و بلوچستان خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار بوده که هم‌اینک این طرح بطول ۲۹۰ کیلومتر با هزینه ۴۱۰ میلیون دلار(۲۰ هزار میلیارد تومان)آماده افتتاح است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان‌ و بلوچستان گفت: هدف اصلی از اجرای خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار تامین خوراک برای صنایع فولاد و پتروشیمی در حال اجرای در منطقه سواحل مکران است که با افتتاح صنایع مذکور و اشتغال زیاد بخش بزرگی از نگرانی‌های ایجاد شده در زمینه بیکاری جوانان استان در حوزه جنوب مرتفع خواهد شد.

وی بیان کرد: در شهر زاهدان ۱۴۰۰ کیلومتر شبکه توزیع گاز مورد نیاز است که ۱۴۰۰ کیلومتر بطور کامل در این شهر اجرا شده است.

شجاعی ادامه داد: به عبارتی ۱۰۰ درصد شبکه توزیع گاز شهر زاهدان به عنوان مرکز استان به اتمام رسیده و هم‌اینک این شهر با داشتن بیش‌از ۱۰۰ هزار مشترک گاز، ۷۱ درصد جمعیت آن دارای اشتراک گاز هستند.

وی افزود: برآورد کل مشترکان گاز زاهدان حدود ۱۴۰ هزار مشترک است و در دهه مبارک فجر پارسال تزریق گاز به شهرک صنعتی کامبوزیا و شهرک کارگاهی این شهر انجام شده است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان‌ و بلوچستان گفت: در شهر ایرانشهر، ۴۴۰ کیلومتر شبکه توزیع گاز مورد نیاز است که ۴۴۰ کیلومتر بطور کامل اجرا شده به عبارتی ۱۰۰ درصد شبکه توزیع این شهر انجام شده و هم‌اینک بیش‌از ۱۵ هزار مشترک خانگی دارد.

وی تاکید کرد: در شهر خاش ۳۹۱ کیلومتر شبکه توزیع مورد نیاز هست که ۳۹۱ کیلومتر بطور کامل اجرا شده به عبارتی ۱۰۰ درصد شبکه توزیع آن انجام شده است.

شجاعی، تکمیل شبکه توزیع شهر زابل از مهمترین برنامه‌های شرکت گاز سیستان و بلوچستان در سال ۱۴۰۲ هست و هم‌اینک از مجموع ۵۰۰ کیلومتر شبکه مورد نیاز ۴۶۶ کیلومتر اجرا شده که ۲۵۰ کیلومتر آن گازدار است.

وی ادامه داد: در شهر زابل۲۰ هزار علمک مورد نیاز هست که نصب علمک ها شروع شده و در حال تکمیل است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان‌ و بلوچستان گفت: شبکه توزیع شهرهای ادیمی(مرکز نیمروز)، دوست محمد(مرکزهیرمند)، زهک(مرکز زهک)، محمدآباد(مرکز هامون) به میزان حدود ۲۸۰ کیلومتر بطور کامل اجرا شده و مراحل نهایی اجرای خطوط تغذیه بین شهرها باقی مانده است.

ارسال نظرات