زنجان _ محسن مهدوی نژاد ایثارگر دوران دفاع مقدس می‌گوید: روزهاى آغاز اسارت با فرا رسيدن ماه مبارک رمضان همزمان بود و اسرا با وجود شکنجه های بازجویی خود را برای استقبال از ماه مبارک رمضان آماده می کردند تا بتوانند از برکات این ماه مبارک بهره مند شوند.
کد خبر: ۹۵۰۲۲۱۰
|
۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج زنجان؛ ملت ایران مدیون ایثارگری دلیرمردان غیوری هستند که با ایستادگی و مقاومت در برابر رژیم بعث استقلال و آزادی را به مردم ایران هدیه دادند.

از روزه داری تا شکنجه اسرا در شب های قدر

دوران دفاع مقدس، سرشار از اتفاق‌ها و رویداد‌هایی است که ثبت و ضبط آن‌ها نیازمند اراده استوار بویژه در ایام ماه مبارک رمضان است که آزادگان با وجود تمام مشکلات و شکنجه‌ها از عبادت خود دست نمی‌کشیدند و برای هرچه بهتر برگزار کردن مراسم عزاداری و احیا در مقابل رژیم بعث ایستادگی و مقاومت می‌کردند.

محسن مهدوی نژاد از رزمندگان و جانبازان دوران دفاع مقدس که پس از اتمام دوران دبیرستان و اخذ دیپلم در سال ۵۹ راهی جبهه شد و در روز هفتم اسفند ۱۳۶۲ در عملیات خیبر مجروح و اسیر شد در ادامه از خاطرات اسارت خود می‌گوید:

عملیات خیبر یکی از مهمترین عملیات‌های جنگ ۸ ساله بود که در اسفند ماه ۱۳۶۲ انجام شد و ایران بیشترین اسیر را در عملیات خیبر داد و من نیز در این عملیات مجروح و اسیر شدم.

تابستان سال ۶۳ ایام سخت بازجویی مصادف با ماه مبارک رمضان بود رژیم بعث که ادعای دیانت داشت نتوانست مانع از روزه داری اسرا شود، اما تا جایی که می‌توانستند شرایط را برای اسرا سخت و طاقت فرسا می‌کردند.

در طول ماه مبارک رمضان، اسرا با همان خرما و پنیر و تکه نانی که روزانه مى‌گرفتند روزه‌هایشان را مى‌گشودند.

پس از افطار عراقی‌ها بلافاصله سوت خاموشی را می‌زدند و اسرا تا سحر دیگر اجازه بیدار شدن حتی برای خوردن یک لیوان آب را هم نداشتند و عراقی‌ها کل شب اسرا را از بیرون پنجره زیر نظر می‌گرفتند تا هنگام سحر که دوباره بلافاصله سوت خاموشی می‌زدند و به اسرا اجازه خواندن قرآن و نماز نمی‌دادند.

عراقی‌ها پس از سرشماری همه اسرا را مجبور می‌کردند به حیاط اسارتگاه بروند و برای اذیت و شکنجه اسرا در‌های آسایشگاه را می‌بستند تا اسرا در زیر آفتاب سوزان و داغ بمانند.

کم‌کم به شب‌های قدر رسیدیم عراقی‌ها اجازه بیدار ماندن را به ما دادند و گفتند حق تجمع و عزاداری ندارید و هرکس به صورت فردی می‌توانست عزاداری کند.

اسرا که از این وضعیت ناراضی بودند تصمیم گرفتند که به دور از چشم نگهبانان در شب‌های قدر عزاداری و شب زنده داری کنند که متاسفانه عراقی‌ها متوجه این موضوع شدند و بی‌رحمانه وارد آسایشگاه شدند و شروع به کتک زدن اسرا کردند تا آنجا که شلاق به صورت یکی از اسرا به نام محمد علی کاظمی اهل زنجان اصابت کرد و بینایی خود را از دست داد.

در پایان میتوان گفت با وجود چنین شرایطی روزه داری برای اسرا بسیار سخت و طاقت فرسا بوده، اما توکل به خداوند متعال و ایمان راسخ آن‌ها زمینه ساز صبر و استقامت این غیورمردان شده و به یقین اجر روزه داریشان در رمضان‌های اسارت چندین برابر بود. 

ارسال نظرات