خبرهای داغ:
تحلیلی بر ریشه یابی مشکلات اقتصاد ایران و نامگذاری شعار سال

سیاست ترجمه ای و وارداتی و ایجاد چالش های اقتصادی در کشور/جنس سخن رهبر انقلاب، رفع ریشه ای مشکلات اقتصادی مبتنی بر شناخت نیازهای جامعه است

مسوول ناحیه بسیج دانشجویی استان قزوین گفت: سیاست ترجمه ای و وارداتی موجب ایجاد چالش های اقتصادی در کشور شده و امروز جنس سخن رهبر معظم انقلاب که به طور جدی بر این امر وارد شده، رفع ریشه ای مشکلات اقتصادی با ارائه راهکارهای مبتنی بر نیاز جامعه ایران است.
کد خبر: ۹۵۰۳۰۵۶
|
۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹

قزوین_ بسیج_ با نگاهی به موضوع شعار و راهبرد سال، که امسال بنام «مهار تورم، رشد تولید نامگذاری شد، می توان دریافت این شعار، یک کلیدواژه است و این کلید واژه یک محصول است. فرایند طولانی ای که رهبر معظم انقلاب، با نگاه مدبرانه بر روی آن هدف گذاری کرده و کاملا مشخص است که این نگاه در پی آشنایی کامل با یک فرایند ضمن در نظر گرفتن آسیب ها و مزایای آن است که در قالب یک شعار مطرح می شود و نیاز است تا این فرایند مهم از سوی همه، ریشه یابی شده و اجرا شود. اتفاقی که متاسفانه هنوز حادث نشده و لذا باید برای تحقق شعار سال یک چالش و زد و خورد جدی گفتمانی ایجاد نماییم و شعار سال، کاملا مستعد ایجاد چالش جدی گفتمانی است.

ارائه نظام اقتصاد اسلامی در مقابل کاپیتالیسم و سوسیالیسم

ابوذر محمدی، کارشناس مسائل سیاسی و مسوول ناحیه بسیج دانشجویی استان قزوین در این خصوص در گفتگو با خبرنگار بسیج در تحلیل شعار سال‌جاری، ضمن اشاره به ریشه یابی اقتصاد مدون غرب بیان کرد: ما در طول انقلاب در حوزه های مختلف در عرصه های گفتمانی جدی با غرب و شرق قرار داشته ایم. انقلاب اسلامی در مقابل سکولاریسم، حاکمیت دینی و در مقابل لیبرال دموکراسی، مردم سالاری دینی را ارائه می دهد. اینها نظام های فکری دنیا بود و همین نظام های دنیوی غربی و شرقی، دارای نظام های اقتصادی نیز بوده اند. کاپیتالیسم، نظام اقتصادی غرب، و سوسیالیسم، نظام اقتصادی شرق بوده که محصول فلسفه کمونیست بوده است. نظام اقتصاد اسلامی در مقابل کاپیتالیسم و سوسیالیسم ارائه شد و این نظام اقتصاد اسلامی با راهکاری جهاد اقتصادی مطرح می شود و در این مسیر جهاد اقتصادی، طی دو دهه گذشته   با تدابیر مقام معظم رهبری، تماما رنگ و بوی اقتصادی داشته است.

ارائه گام های اقتصادی در قالب شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب

وی گفت: رهبر معظم انقلاب طی دو دهه اخیر، برای تبیین شعار هر سال، گام های اقتصادی تعریف می نماید و اساسا ساختارهای اقتصادی و مظهر اجرایی این اقتصاد اسلامی را تبیین می نماید که ممکن است در کوتاه مدت اتفاقاتی بر اساس همین شعار سال ایجاد شود و یا ممکن است اجرا و بروز نتایج آن دهها سال به طول انجامد تا نوابغ و اندیشمندانی ظهور کنند که این شعارها را تبدیل به اقتصاد مدون اسلامی نمایند. همانند چیزی که شهید صدر انجام داد و یا مبانی اقتصاد اسلامی که امثال شهید مطهری مطرح کردند تا به یک اقتصاد مدون دست یابیم. این سخن زمانی مفهوم می یابد که اقتصاد مدون غرب تشریح شود.

شناخت مفهوم اقتصاد، نیازمند آشنایی با تمدن غرب و اتفاقات حوزه اندیشه ای و اقتصادی غرب است

کارشناس مسائل سیاسی و امور بین الملل در ادامه اظهار کرد: شناخت مفهوم اقتصاد، نیازمند آشنایی با تمدن غرب و اتفاقات حوزه اندیشه ای و حوزه اقتصادی غرب است که لازم است آن را با اتفاقات اندیشه ای و اقتصادی ایران مقایسه کنیم و نیز تفاوت های جایگاه غرب و ایران را در حوزه های اندیشه ای و اقتصادی مورد بررسی قرار دهیم. در بررسی تاریخ تمدن غرب، این تاریخ به ۵ عصر مهم تقسیم می شود که شامل؛ دوره باستان و ماقبل آن، دوره قرون وسطی و عصر تاریکی غرب، دوره رنسانس و عصر دگرگونی و ژرف اندیشی، دوره مدرنیته و دوره پست مدرن می باشد و آن چیزی که در حوزه اقتصاد اتفاق افتاد بعد از دوره رنسانس و ژرف اندیشی در حوزه های فکری و فرهنگی، نظامی، امنیتی، دفاعی و اقتصادی بوده است و سپس در دوران مدرنیته، اقتصاد غرب شکوفا می شود و تئوری اندیشه اقتصادی غرب مدون می شود.

اقتصاد حاکم بر دنیا، محصول اندیشه مدرنیته است

محمدی یادآور شد: امروز اقتصادی که در دنیا سیطره دارد محصول اندیشه مدرنیته است که بر جهان و حتی بر حکومت اسلامی حاکم است و لذا بر همین اساس است که مقام معظم رهبری بر امر اقتصاد بسیار تاکید دارند و هرسال گام های اقتصادی را بعنوان شعار سال معرفی می نمایند چون عرصه مبارزه را در این حوزه، یک خط مقدم می داند. در غرب مدرن، تحولات اجتماعی و فرهنگی آغاز شد و بر اساس این تحولات، نیازهای خود را پیدا کرد و بر همین مبنا و نیازها، شروع به ساختارسازی کرده و یک سیستم اداری تشکیل دادند.

اشکالات اداری و ساختاری در سیستم بودجه ریزی ایران

وی افزود: یک گروه آمریکایی در سال ۱۳۳۴ وارد ایران شدند و تحقیقاتی بر روی بودجه ریزی ایران آغاز کردند که حدود هفت سال به طول انجامید که محصول این مدت تحقیق، شامل یک گزارش چند صفحه ای بود و سال ۱۳۴۱ این گزارش را ارائه دادند. مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۵ یک گزارش اقتصادی را تدوین کرد و طی این امر، گزارش سال ۱۳۴۱ که توسط همان گروه آمریکایی تهیه شده بود را تائید کرد که طی آن اشکالات بودجه ریزی ایران را تایید می کرد. اصلی ترین اشکالی که بر بودجه ریزی ا
یران وارد شد این بود که سیستم بودجه ریزی ایران دچار اشکالات اداری و ساختاری است.

مسوول ناحیه بسیج دانشجویی تصریح کرد: یعنی غرب مدرن پس از احصا نیازهای جامعه خود، بر اساس نیازها، ساختارهایی را برای نیازهای اجتماعی و فرهنگی خود تعریف کرد و تا زمانی که آن نیاز وجود داشت، ساختار تعریف شده نیز وجود داشت و با از بین رفتن آن نیاز، ساختار تعریف شده نیز از بین می رفت. یعنی شکوفایی که در غرب اتفاق افتاد محصول تحول اجتماعی بود اما این اتفاق و تحولات اجتماعی و فرهنگی در همان بازه زمانی، برای جامعه ما ایجاد نشده بود و ما از دور شاهد این امر بودیم که دنیای غرب، جامعه ای ایجاد کرده که دارای سازمان هایی است و ما با همین نگاه آن سازمان ها را به صورت وارداتی در کشور ایجاد کردیم در حالی که این سازمان ها در غرب، محصول نیازهای اجتماعی جامعه بوده و هیچ ارتباطی با تحولات اجتماعی جامعه ایرانی ندارد.

رکود فرهنگی و اجتماعی مانع شکوفایی جامعه

محمدی اضافه کرد: اساسا اگر ما شکوفایی نداشتیم به این دلیل بود که جامعه ما رکود فرهنگی و اجتماعی داشت و این تحولات جامعه غرب به صورت شرکت سهامی در جامعه ایران شروع به کار کرد در حالی که اساسا کشور ما یک بافت قبیله ای داشت و برهمین مبنا، روسای قبایل بعنوان روسای سازمان ها و وزارتخانه ها انتخاب شدند و بودجه ای که برای اداره کشور در نظر گرفته می شد، این روسا، بین خود تقسیم می کردند در حالی که امور در حال انجام بود و این بودجه ها هیچ ارتباطی به نیازها و تحولات اجتماعی ما نداشت و این شروع کار اقتصادی ما و اشکالات وارد بر آن از همین مقطع بود. کورسوهای امیدی در این میان وجود داشت همچون امیرکبیر که کارهای اقتصادی انجام داد اما مفید فایده نشد چرا که اساسا امیر کبیر محصول تحولات اجتماعی نبود و در واقع یک کار فردی انجام می داد و لذا با مرگ وی تمام اصلاحات وی نیز از بین رفت چرا که این ساختار با تحولات اجتماعی ارتباطی نداشت.

وی عنوان کرد: با بررسی تمدن غرب، درمی‌یابیم که غرب یک سبقه اندیشه ای و تئوری مدون اقتصادی دارد که این تئوری اجرایی شده یعنی بر اساس نظریه آدام اسمیت، فریدمن، ریکاردو و غیره، تئوری های اقتصاد کلاسیک را ارائه می دهند که سال های متمادی بر اساس این تئوری مدون اقتصادی جامعه را اداره می کنند. با شروع جنگ جهانی اول و تحولات حاکم بر جهان، جان کینز نظریه جدید اقتصادی تحت عنوان نظریه «دولت رفاهی» را با ادغام لیبرالیسم و سوسیالیسم، تقدم برابری بر آزادی ارائه می دهد و مشکلات اقتصادی غرب در بحران اقتصادی جنگ جهانی اول حل می کند. اما طی سال ها و حدود جنگ جهانی دوم، اشکالاتی در اجرای این نظریه بوجود می آید و از دل تفکر او که دولت، تسلط زیادی در اقتصاد می یابد، توتالیتاریسم ایجاد شده و استبداد تشکیل می شود و شخصیت هایی همچون هیتلر در آلمان، بنیتو موسولینی در ایتالیا، آتاتورک در ترکیه، رضا خان در ایران محصول این دوره و اندیشه هستند.

ما فقط وارد کننده نظریه ها و تئوری های اقتصادی بودیم

کارشناس مسایل سیاسی در ادامه بیان کرد: این اندیشه با جنگ جهانی دوم از بین می رود و شخصیتی بنام فریدریش فون هایک نظریه جدید اقتصادی بنام نظریه «نولیبرالیستی» را ارائه می دهد که بر اساس این نظریه، شخصیت هایی همچون مارگارت تاچر و رونالد ریگان ظهور کرده و اقتصاد کشورهایشان را بر اساس این نظریه، اصلاح ساختاری می کنند. علت نامگذاری مارگارت تاچر بنام «بانوی اهنین» بر همین اساس است که تمام اتحادیه ها، سندیکاها و مجامع کارگری را از بین برد و خصوصی سازی اجرا شده و پس از آن هر زمان که نظریه ای با مشکل مواجه شد، نظریه های دیگر ارائه و اجرا می شود. اندیشمندان تئوری های مدون اقتصادی را ارائه می دهند و دولت ها بر اساس این نظریه ها، اقتصاد خود را اجرا می کردند و این اتفاقی است که در جامعه ما ایجاد نشد و ما فقط وارد کننده این نظریه ها و تئوری های اقتصادی بودیم.

انقلاب اسلامی، آغاز مواجهه با غرب در عرصه اندیشه در حوزه های مختلف

محمدی اظهار کرد: پس از بنیانگذاری انقلاب اسلامی، ما با غرب در عرصه های مختلف مواجهه داشتیم که یک بخش آن عرصه سیاست و حکومت بوده اما عرصه دیگر عرصه اندیشه در حوزه های مختلف بوده و یکی از این حوزه ها، حوزه اقتصادی است. ما در حوزه اقتصادی یک مواجهه با غرب و یک مواجهه با خودمان داریم. ما باید یک تئوری اقتصادی داشته باشیم اما یک ضعف اندیشه ای جدی در حوزه اقتصادی داریم و لذا اقتصاد کشور دچار اشکالات اساسی است. ما یک ملغمه اقتصادی داریم که نگاه مشخص در آن وجود ندارد و آنجایی که رهبر معظم انقلاب می فرماید؛ جنبش نرم افزاری، این جنبش در حوزه اندیشه است. منظور از این جنبش این است که ذرات بنیادین علوم را بیابیم و براساس نیاز بومی آن را ایجاد کنیم و راهکار متناسب با نیاز دیگران را برای رفع نیازهایمان وارد نکنیم. متاسفانه سیاست ترجمه ای و وارداتی موجب ایجاد چالش های اقتصادی در کشور شده و امروز جنس سخن رهبر معظم انقلاب که به طور جدی بر این امر وارد شده، رفع ریشه ای مشکلات اقتصادی با ارائه راهکارهای مبتنی بر نیاز جامعه ایران است.

وی افزود: میتینگ های ضد استکباری ما معطوف به یک شناخت شناسی درست نیست. متاسفانه برخلاف مطالعات بسیار گسترده دنیای غرب در مورد ما مسلمانان، ما هیچ گونه مطالعاتی از دنیای غرب نداشتیم و همین امر موجب فروپاشی نظام عثمانی شد که این فروپاشی نه تنها در جنگ نظامی بلکه از درون نظام بود چرا که هیچ شناختی از تمدن و اندیشه غرب نداشتند و به غرب بعنوان یک کافر حربی پرداخته می شد. در صورتی که در همان دوره در ژاپن هزاران عنوان کتاب راجع به شناخت غرب در کتابخانه ها وجود داشت و امروز در دنیای غرب در زمینه شناخت مسلمانان میلیون ها عنوان و موضوع کتاب را تألیف شده است.

ادامه دارد...

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار