شریف اسلامی خبرداد:

استقبال حوزه هنری استان از هفته هنر انقلاب اسلامی با اجرای ۱۶ برنامه شاخص

رئیس حوزه هنری کهگیلویه وبویراحمد به تشریح برنامه های پیش بینی شده در هفته هنر انقلاب پرداخت و از اجرای 16 عنوان برنامه با محوریت سند زیست بوم در این هفته خبر داد.
کد خبر: ۹۵۰۳۴۰۵
|
۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، شریف اسلامی رئیس حوزه هنری کهگیلویه بویراحمد با تبریک عید نوروز و گرامیداشت ماه مبارک رمضان گفت: 20 فروردین ماه که سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم، شهید سید مرتضی آوینی است به عنوان روز هنر انقلاب اسلامی و به تبع آن 20 تا 27 فروردین ماه هفته هنر انقلاب نامگذاری شده است.
وی افزود: شهید آوینی زندگی خود را در مسیر پیوند زدن ارزش های اسلامی با هنر وقف کرد و از این گذرگاه است که می بینیم اندیشه، حکت و عرفان دینی را با هنر پیوند می دهد و به خلق آثاری همچون روایت فتح دست می زند که هنوز در اذهان مردم ایران ماندگار است.
اسلامی با اشاره به این جمله شهید آوینی که " هنرمند باید اهل درد باشد و این درد نه تنها سرچشمه زیبایی و صفای هنری، بلکه معیار انسانیت است." تصریح کرد: شناسایی، جذب و پرورش استعدادهای هنری جوان به منظور تولید آثار فاخر در منظومه معرفتی دین به عنوان یکی از اهدف مهم حوزه‌هنری انقلاب اسلامی است که در ادامه آن یک جریان سازی هنری و فرهنگی شکل بگیرد.
وی با اشاره به برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی در کهگیلویه وبویراحمد بیان کرد: در سال جاری برنامه‌های گوناگونی برای بزرگداشت این هفته پیش بینی شده است که از جمله این برنامه ها می توان به دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، ، دیدار با خانواده شهدای هنرمند، غبارروبی و عطر افشانی شهدای گمنام در تپه نورالشهدا شهر یاسوج و رونمایی از کتاب " کلمات این کتاب درد می کشند" اشاره کرد.
رئیس حوزه هنری کهگیلویه وبویراحمد با بیان شناسایی و تجلیل از هنرمندانی که سال گذشته در جشنواره های ملی و بین المللی حائز کسب رتبه شدند، گفت: جشن هنر انقلاب، تجلیل از چهره‌های برتر هنر انقلاب استان و معرفی و تجلیل چهره هنری سال استان در کهگیلویه وبویراحمد از دیگر برنامه های این هفته خواهد بود.
وی با اشاره به تولیدات تصویری حوزه هنری استان افزود: سال گذشته حوزه هنری توانست هشت فیلم کوتاه 100 ثانیه ای تولید کند که فیلم کوتاه "بستنی" توانست به جشنواره فیلم 100 راه یابد وهمچنین تولید فیلم های مستند "یک روز با زن عشایر"با اشاره به سبک زندگی عشایر ، فیلم " آوای ماندگار عشایر" با محوریت بررسی زندگی اسطوره گمنام آواز عشایر، زنده یاد احمد احمدی و فیلم مستند " ایل بانو" با محوریت بررسی مشکلات زنان محروم استان از سال گذشته شروع شده که در سال پیش رو به مرحله اکران خواهند رسید و و مستند "خین بس" که سال گذشته توانست به بخش رقابتی اصلی جشنواره بین المللی امید راه یابد.
اسلامی با بیان تولیدات واحد موسیقی حوزه هنری گفت: سال گذشته سه قطعه موسیقی "دی" ، " بازی اشکنک"،"عشایر زاده" ،"شهدای شاهچراغ" و " همسی دنا" تولید شد که کار تدوین نماهنگ " دی" و " همسی دنا" به پایان رسیده که در هفته هنر انقلاب رونمایی خواهد شد.
وی با اشاره به برگزاری کارگاه های آموزشی ادبیات و تولیدات مکتوب در دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری استان گفت: تدوین و گردآوری 16 عنوان کتاب را از سال گذشته با محوریت زیست بوم حوزه هنری استان شروع کرده ایم که کتاب "جنگ جلیل" آماده چاپ است و کتاب " کلمات این کتاب درد می کشند" بزودی رونمایی خواهد شد.
رئیس حوزه هنری کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به باشگاه رشد فیلم حوزه هنری گفت: سال گذشته در هفته هنر انقلاب، افتتاحیه باشگاه رشد عکاسان حوزه هنری را داشتیم که توانست مراحل جذب، شناسایی و آموزش استعدادهای جوان در حوزه عکاسی را پیش ببرد و امسال افتتاحیه باشگاه فیلم سوره را با هدف تربیت هنرمندان متعهد در حوزه فیلم خواهیم داشت و همچنین کارگاه آموزشی قصه گویی در مستند را با نگاهی به اندیشه شهید سید مرتضی آوینی در سینمای دفاع مقدس را برگزار خواهیم کرد.
وی به عرصه تئاتر حوزه هنری گریزی زد و گفت: سال گذشته در بخش تئاتر دفتر تئاتر مردمی بچه های مسجد راه اندازی شد که در طول سال توانستند 11 نمایش را برای مخاطب مسجد به اجرا درآورند و همچنین نمایش "وارث" تولید واحد نمایش حوزه هنری استان توانست ۶ جایزه جشنواره ملی ایثار را کسب نماید و نمایش " مادرم زی سر زار رفت" توانست به چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه یابد.

اسلامی با بیان عملکرد واحد تجسمی حوزه هنری استان تصریح کرد: در واحد تجسمی ورکشاپ ها و نمایشگاه های گوناگون در سطح استان برگزار شد که از شاخص ترین این برنامه ها می توان به ورکشاپ "بلوط و باروت" با محوریت به تصویر کشیدن جنایت پهلوی در میان عشایر بویراحمد اشاره کرد که این هفته نمایشگاه آثار تولیده شده این ورکشاپ در مساجد و دانشگاه های استان برپا خواهد شد.
وی افزود: برپایی نشست های نقد و بررسی آثار پوستر هنرمندان هم استانی و برگزاری جشنواره ملی مشق مادر از دیگر برنامه های این واحد بوده است که زهرا حمیده نسب خوشنویس کهگیلویه وبویراحمدی توانست برگزیده جشنواره ملی " مشق مادر" شود و در سوگواره هنر عاشورایی عبدالرسول شریفی هنرمند هم استانی توانست مقام دوم بخش نقاشی را کسب کند.
رئیس حوزه هنری کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به جشنواره های برگزار شده گفت: در بخش رسانه جشنواره "زناره" در قالب های خبر، گزارش، کلیپ خبری و عکس خبری و در بخش موسیقی جشنواره "شاهنامه خوانی" با دریافت 330 اثر برگزار شدند که برگزیدگان این دو جشنواره در هفته هنر انقلاب مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.
وی با در بخش آموزش به فرهنگ و هویت عشایری توجه ویژه ای شد تصریح کرد: نشست تخصصی " چیستی فرهنگ و هویت عشایری" جرقه کنکاش در هویت فرهنگ عشایری بود که با حضور فعالان و پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر عشایری برگزار شد. همچنین کتاب "رویکردی به کارآفرین هنر" نیز که از تولیدات حوزه هنری استان بود سال گذشته رونمایی شد.
رئیس حوزه هنری اضافه کرد: در همین راستا اردوی "روایت پیشرفت" را برای دانش آموزان نخبگان عشایری پیش بینی کرده ایم.

 

ارسال نظرات