خبرهای داغ:

ضرورت استخراج سند راهبردی قرآنی درباره زنان برای الگوبرداری جهانیان

شهناز عزیزی، استاد و پژوهشگر دانشگاه با تأکید بر استخراج سند راهبردی از قرآن درباره زنان بیان کرد: این سند صرفاً دینی نیست؛ بلکه سندی بین‌المللی است که جهانیان می‌توانند از آن الگوبرداری کنند؛ زیرا قرآن کتابی جهانی است.
کد خبر: ۹۵۰۳۵۳۲
|
۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۶
 

 

 

 

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان خبرگزاری بسیج-نشست «نقش بانوان در توسعه فعالیت‌های علمی بین‌المللی قرآنی» شامگاه دوشنبه، ۲۱ فروردین‌ماه در بخش بین‌الملل سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مصلای تهران برگزار شد و شهناز عزیزی؛ استاد و پژوهشگر دانشگاه و مدیر پژوهش کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، مژگان خان بابا؛ مشاور بانوان معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نسرین و افروز باوفا، نمایندگان شرکت هنرهای خلاق رسانه‌ای «صور» و استودیو «هبه» در این دوره از نمایشگاه در آن سخنرانی کردند.

شهناز عزیزی، نخستین سخنران مراسم با تأکید بر اینکه زنان در طراز بین‌المللی باید جایگاه خود را به طور عام و خاص بشناسند، اظهار کرد: هنوز نگاه زنان در درون جامعه زنان به‌درستی تبیین نشده است و برای دیده‌شدن باید نگاه قرآن به نقش و جایگاه زنان تبیین شود.

الگوبرداری از زنان مؤمنه؛ شاخصه اسلام

وی افزود: ده‌ها آیه درباره نگاه قرآن به جایگاه زنان داریم و در سوره تحریم، زن فرعون و حضرت مریم(س)، الگویی برای مؤمنین هستند و حضرت مریم(س) در قرآن برای تمام زنان عالم الگوست و چندین زن دیگر در قرآن الگو، رهبر و زنان پیشرو و الگو برای زنان و مردان هستند و این نوع الگو تنها در اسلام دیده می‌شود.

عزیزی تصریح کرد: حضرت فاطمه(س)، لقبی دارند و آن این است که حجت خدا بر دیگر معصومین(ع) و الگوی امامان معصوم(ع) است، زنان الگو در قرآن، ویژگی‌های دارند که اگر هر زنی این ویژگی‌ها را داشته باشد، می‌تواند رهبر و الگو برای جامعه جهانی باشد.

مدیر پژوهش کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علاوه بر آیاتی درباره زنان، سوره‌هایی به نام زنان مانند نساء و مریم نیز داریم که نشان می‌دهد نگاه قرآن به زنان مترقی و متعالی است.

وی با تأکید بر استخراج سند راهبردی قرآنی(مانیفست قرآنی) از آیات و سوره‌های قرآن درباره زنان بیان کرد: این سند تنها یک سند دینی نیست؛ بلکه سندی بین‌المللی است که جهانیان می‌توانند از آن الگوبرداری کنند، زیرا قرآن کتابی جهانی است و فقط مربوط به مسلمانان نیست، هر سندی از قرآن اتخاذ شود، الگویی بین‌المللی است.

عزیزی درباره راهکارهای تقویت فعالیت بین‌المللی بانوان ایرانی گفت: راهکار این است که زیرساخت‌ها و زمینه‌ها فراهم شود، هر چند تا حدودی انجام شده است، اما باید جلوتر رفت و پژوهشکده‌ها و بنیادها با حضور حداکثری زنان تشکیل و زیرساخت‌ها برای حضور حداکثری زنان فراهم شود.

خطابات قرآن عام و فارغ از جنسیت است

مژگان خان‌بابا دیگر سخنران نشست نیز اظهار کرد: دلایل و قرائن قرآنی و سنت و سیره مسلمانان نشان می‌دهد از صدر اسلام تاکنون، بانوان فعالیت قرآنی داشته‌اند و شواهد تاریخی نیز بیانگر مشارکت زنان در گسترش و توسعه قرآن است.

وی گفت: تمام خطابات قرآن عام و فارغ از جنسیت است و در خطابات قرآن و حدیث، هر دو جنس مذکر و مؤنث، مد نظر قرآن است و ما در محیطی هستیم که نباید نسبت به این خطابات و معارف قرآنی  بی انگیزه و بی توجه باشیم.

خان‌بابا با بیان اینکه ما در برابر آموزه‌های قرآن و سنت پیامبر(ص) مسئول هستیم، ادامه داد: دختر پیامبر(ص) و همسران او در زمان حیات و پس از رحلت آن حضرت، مرجع مسائل دینی و فقهی بودند و خانه هر یک از آنان به منزله مدرسه‌ای بود که طالبان دانش و حدیث در آن اجتماع می‌کردند.

مشاور امور بانوان معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: بزرگان صحابه، بسیاری از مسائل دقیق و مهم را از زنان پیامبر(ص) می‌پرسیدند و در مدینه یک زن به نام «رُقیقع» نخستین دارالقراء مدینه را اداره می‌کرد که این مسئله جایگاه زنان در ترویج علوم قرآن و نشر آیات وحی را نشان می‌دهد.

وی از دو کشور برحسته در علوم و فعالیت‌های قرآنی نام برد و گفت: مالزی و مصر در فعالیت‌های قرآنی پیشرو هستند، «حکیمه محمد یوسف»، مدیر مؤسسه جاکیم مدیریت مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی را بر عهده دارد و تمام فعالیت‌های قرآنی در مالزی با نظارت این مؤسسه انجام می‌شود.  در ماه مارس ۲۰۲۲، حکیمه محمد یوسف با انتخاب به عنوان نخستین مدیر زن جاکیم تاریخ ساز شد.

خان‌بابا همچنین یادآور شد: هاجر سعدالدین نخستین زن مصری که به مقام ریاست رادیو قرآن قاهره رسید و در سال ۱۹۹۶ از سوی سازمان ملل به عنوان سفیر صلح این سازمان انتخاب شد.

وی گفت: این مسئله نشان می‌دهد اگر در داخل کشور فعالیت‌های قرآنی بانوان چشمگیر باشد، نگاه بین‌الملل به سوی جامعه قرآنی زنان معطوف خواهد شد.

ضرورت استخراج سند راهبردی قرآنی درباره زنان برای الگوبرداری جهانی

هنر؛ زبانی بین‌المللی برای معرفی مضامین قرآنی

در ادامه نشست نسرین و افروز باوفا، نمایندگان شرکت هنرهای خلاق رسانه‌ای «صور» و استودیو «هبه» در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در سخنانی از فعالیت‌های خود در عرصه بین‌الملل گفتند و نسرین باوفا اظهار کرد: مسلمانان نباید تنها به قرائت و خواندن قرآن بپردازند، بلکه باید با زبان هنر مأنوس شده و در عرصه بین‌الملل با ابزار هنر، فعالیت قرآنی داشته باشند؛ زیرا هنر زبانی بین‌المللی است.

این هنرمند کالی‌گرافی اسلامی افزود: نگارش مضامین قرآنی با زبان هنر، ثواب زیادی دارد و مایه برکت در زندگی است و کارهای قرآنی در زندگی من برکت داشته است.

وی همچنین تأکید کرد: بیشتر کارهای ما بین‌المللی است و پیروان ادیان مختلفی این آثار و فعالیت‌ها را در خارج از کشور می‌بینند و فعالیت‌های ما با استقبال مواجه می‌شود.

استقبال غیر مسلمانان از هنر اسلامی

افروز باوفا نیز اظهار کرد: فعالیت ما بر تبلیغ اسلام، قرآن و اهل بیت(ع) به غیر مسلمانان متمرکز است و غرفه ما در بخش نوآوری‌های قرآنی نمایشگاه دایر است و اگر آثار ما موردپسندتان شد، می‌توانید سفیر ما شوید.

این بانوی هنرمند افزود: فعالیت‌های ما در بخش هنرهای تجسمی با اعتقاد قلبی به قرآن خلق شده و برای غیر مسلمانان جذاب است و در میان آثار غیر قرآنی در خارج از کشور مورد توجه قرار گرفته و برگزیده شده است.

وی تصریح کرد: تولید ویدئوهای کوتاه برای غیر مسلمانان، فعالیت رسانه‌ای درباره نامه‌های رهبری به جوانان اروپا و آمریکا و تولید انیمیشن‌های سینمایی از دیگر فعالیت‌های ما در حوزه بین‌الملل است که با علاقه و استقبال شرکت‌های خارجی مواجه شده است.

افروز باوفا همچنین گفت: ما فیلم سینمایی «خاطرات جبرائیل» را با موضوع معراج پیامبر(ص) تولید کرده‌ایم و دنبال سرمایه‌گذاران جهان برای این کار هستیم و سعی داریم سرمایه‌گذاران مسلمان را برای سرمایه‌گذاری در این گونه فعالیت‌ها ترغیب کنیم.

وی در پایان تأکید کرد: واجب است برای معرفی اسلام و قرآن، به طور جدی وارد بحث رسانه‌ای شویم و اسلام، قرآن و اهل بیت(ع) را به زبان بین‌الملل و با فعالیت‌های رسانه‌ای تبیین کنیم.

ارسال نظرات