مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان گفت: شب قدر بسیار با شرافت و منزلت و دارای عظمت است که در این شب با عظمت و با شرافت و با منزلت خاص خودش، تقدیر، قضا و قدر بندگان خدا مقدر و مکتوب می‌شود.
کد خبر: ۹۵۰۴۶۸۱
|
۲۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱

حجت‌الاسلام والمسلمین موسی پولادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان،افزود: شب قدر تقدیر ، قضا و قدر. البته اینها با هم متضاد نیستند و می‌شود شبی که شب تقدیرات و قضا و قدر بندگان خدا هست همان شب صاحب شرف، منزلت و عظمت باشد که واقعا همین‌طور است.
وی اظهار کرد: امام صادق علیه السلام از شب‌های قدر به عنوان قلب ماه رمضان معرفی کرده است، همچنین مفسران قرآن از جمله علامه جوادی آملی روی این حدیث و این کلام نورانی بسیار مفصل صحبت دارند.
مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان افزود: ما همه با عنوان شب قدر آشنا هستیم، از بدو تولد، همه پسران و دختران و همه زنان و مردان ایران زمین و جهان اسلام با این شب مأنوس هستند چه زمانی که در آغوش والدین هستند و چه بعدها که خودشان مستقل می شوند شبهای قدر را درک کردند و در برنامه های شب های قدر حضور داشته‌اند.
وی با بیان اینکه هر آن چیزی که در رابطه با شب قدر صحبت شد و مطالعه کردیم و یا از پای منبر شنیدیم باز هم آن جایگاه و عظمت شب قدر قابل توصیف با زبان بشر نیست، تصریح کرد: آنچه ما تلاش می‌کنیم به عنوان بندگان خدا، برای درک و فهم در سطح بشر و خودمان است، لذا کلماتی که پیرامون شب قدر عرض می‌کنم در حد و اندازه فهم و درک خودمان پیرامون آن است، اما برای اینکه ایران شب‌های قدر صحبت بکنیم اول باید معنای قدر را یک نگاهی داشته باشیم.
وی تصریح کرد:تمام مفسرین در جهان اسلام قدر را به دو معنا نگاه کردند؛ معنای اول، شرف، منزلت و عظمت و معنای دوم؛ شب تقدیر ، قضا و قدر. البته اینها با هم متضاد نیستند و می‌شود شبی که شب تقدیرات و قضا و قدر بندگان خدا هست همان شب صاحب شرف، منزلت و عظمت باشد که واقعا همین‌طور است.
حجت‌الاسلام والمسلمین پولادی اذعان داشت: واقعیت شب قدر و درک آن هم برای هیچ بنده‌ای از بندگان خدا امکان‌پذیر نیست مگر اینکه جایگاه و مقام امامت را درک کند، اگر بنده از بندگان خدا، قدر و جایگاه امام معصوم را درک کرد می‌تواند مدعی باشد که شب قدر را درک کرده است در غیر این‌ صورت، محال ممکن است امروز در زمان امام معصوم حال حاضر حجت خدا امام دوازدهم که در پشت غیبت هست کسی مدعی شود و بگوید شب قدر را درک کردم ولی ایشان امام زمان و امام زمانش را نفهمیده باشند .
مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان تاکید کرد: خداوند نعمت‌هایی را به ما عطا کرده که همگی از الطاف الهی و لطف خدا به مخلوقات به ویژه به بندگان خودش هست، شب قدر شبی است که قرآن بر پیغمبر(ص) نازل شده است، ملائکه و روح هر شب قدر هر سال نازل می‌شوند، این که قرآن نازل شده، از اول تا انتهای قرآن یک بخش توحید است که خدا خودش را به عنوان خالق عالم هستی، تمام کائنات و بشریت معرفی می کند.
وی یادآور شد: در سایر آیات قرآن نیز راه و روش زندگی برای کامیابی، سعادت و عاقبت بخیری انسان آمده است، لذا شب قدر شبی است که قرآن را نازل کرده است و از یک طرف شبی است که ملائکه و روح بر حجت خدا نازل می‌شود، زمان پیغمبر بر پیغمبر و امام معصوم علیهم السلام نازل می‌شود.
وی گفت: سوره قدر و همچنین شب قدر دلیل و برهان کافی برای اثبات امامت و ولایت هست اگر سوال مطرح کنیم که این سوره قرآن است و کسانی که مدعی هستند عنوان می‌کنند که ظاهر قرآن هر چیزی گفت ما باید به همان بپردازیم، ظاهر قرآن خیلی صریح در سوره قدر ، خداوند ابتدا شب قدر را معرفی می کند و سپس می‌فرماید در چنین شبی ملائکه و روح نازل می شوند ، سوال پیش می‌آید که ملائکه بر چه کسی نازل می‌شود ؟ پاسخ این است که در شب قدر، زمان حیات پیامبر (ص) بر ایشان نازل می‌شد، این آیه قرآن به صراحت است که این برای زمان گذشته نبوده و همه ساله هر شب قدر داریم و هیچ کس منکر وجود شب قدر نیست.
پولادی ادامه داد: در چنین شرایطی، از کسانی که منکر وجود مهدی موعود (عج) هستند سوال می‌شود پس این ملائکه بر چه کسی نازل می‌شود ؟! لذا سوره قدر دلیل اثبات وجود امام زمان (عج) است، در شب قدر، ملائکه و روح بر حجت خدا نازل می‌شوند و و مقدرات امت در این شب به دست حجت خدا در حضور ایشان مشخص می‌شود لذا عظمت شب قدر قابل قیاس با هیچ مطلبی نیست.
مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان بیان کرد: در بحث معجزات الهی وقتی داستان انبیاء و پیامبران الهی را مطالعه و به قرآن نگاه می‌کنیم درمی‌یابیم که هر پیامبری ، صاحب معجزه‌ای هست. معجزه حضرت سلیمان فرشی بود که همراه با اصحابش، صبحگاه یا غروب آفتاب ، راهی را که افراد عادی یک ماه باید پیاده طی می‌کردند را در یک چشم بر هم زدن می‌پیمودند ، اما سوال این جاست که خداوند غیر از کتاب قرآن که به پیغمبر (ص) داده است و جهان اسلام از آن بهره می‌برد، به امت اسلامی چه معجزه‌ای عطا کرده است؟ اگر حضرت سلیمان با استفاده از معجزه خداوند ، مسیر یک ماهه را
وی اضافه کرد: سراسر شب قدر برکت است، ما باز هم این را از دیدگاه خودمان و آن مطالبی که ما بندگان خدا و امت اسلام بهره‌برداری می‌کنیم به شب قدر می‌نگریم، افراد وقتی به یک اقیانوس می‌رسند هرکس به اندازه خودش بهره‌برداری می‌کند، لذا شب قدر یک اقیانوس بی انتهایی از رحمت واسعه الهی است. هروقت از رحمت، بخشش و مغفرت خدا می‌خواهیم صحبت بکنیم حد و انتهای صحبت ما عدد و ارقامی است اگر هم پیامبران الهی از ارقام به کار بردند برای اینکه است که من و شما بتوانیم آن اعداد و ارقام را بفهمیم و درک کنیم. مثلا اینکه خدا به حضرت موسی نبی علیه السلام می فرماید به عزت و جلالم قسم ۷۰ بار بیش از یک مادری که فرزندش را دوست دارد من بنده‌ام را دوست دارم این عدد برای فهم و درک ما است، والا رحمت و محبت خدا نسبت به بندگانش بی انتهاست.

حجت‌الاسلام والمسلمین پولادی گفت: در این شب قدر، درب‌های رحمت خدا باز است بندگان خدا با توبه، انابه و بخشش، به سرشت انسان که همان پاکی است بازمی‌گردند. انسان وقتی از مادر متولد می‌شود پاک است، شب پایانی ماه مبارک رمضان، شب عید است، کلمه عید از عود به معنای بازگشت گرفته شده است ، عید یعنی بازگشت انسان به سرشت پاک خودش، این بدین معناست که خداوند در ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر بندگانش را بخشیده است که شب عید فطر ، شب بازگشت انسان به سرشت انسان یعنی آن لحظه که از مادر متولد می‌شود بازمی‌گردد.

وی در ادامه افزود: بنابراین شب‌ قدر، شب توبه است، شبی که انسان از خطا، گناه و معصیت برگرده و از خدا درخواست بخشش و رحمت کند، وقتی از رحمت و مغفرت الهی سخن به میان می‌آید برخی‌ها فکر می‌کنند مگر می‌شود خطاها و گناهان بزرگ بخشیده شود؟! این همان وسوسه‌های شیطان است که نمی‌خواهد انسان به سمت خدا بازگردد، وگرنه خداوند در سوره زمر فرموده است «قُلۡ يَٰعِبَادِيَ ٱلَّذِينَ أَسۡرَفُواْ عَلَىٰٓ أَنفُسِهِمۡ لَا تَقۡنَطُواْ مِن رَّحۡمَةِ ٱللَّهِۚ إِنَّ ٱللَّهَ يَغۡفِرُ ٱلذُّنُوبَ جَمِيعًاۚ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلۡغَفُورُ ٱلرَّحِيمُ» «از قول من به بندگانم] بگو: اى بندگان من كه بر خويشتن زياده روى (ستم) كرده ايد، از رحمت خداوند نوميد مباشيد، كه خداوند همۀ گناهان را [با توبه و بازگشت واقعى به او] مى آمرزد، كه اوست كه آمرزگار و مهربان است»، روی صحبت خداوند در این آیه، پیغمبر (ص)، افراد نماز شب خوان، شهید یا متدین مومن نیست بلکه با کسانی است که اهل گناه و معصیت هستند، لذا خدا به پیغمبر (ص) خطاب کرده به «بندگان من بگو از رحمت خدا نا امید نشوند»، این اوج عشقبازی خداوند با بندگانش است. لذا اولین و اصلی‌ترین برکات و فضائل شب‌های قدر، جلب رحمت الهی برای ما بندگان خدا است که در شب عید به سرشت حقیقی خودمان برگردیم.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام سجاد (ع) استان هرمزگان به تشریح پیام‌های شب قدر برای مومنان پرداخت و گفت: پیام شب قدر، رحمت واسعه الهی است، پیام این شب‌ها در دو مطلب خلاصه می‌شود ، یکی عمومی و مطلب دیگری تخصصی است ، عمومی همان امید بندگان خدا به رحمت الهی می‌باشد، یعنی خداوند به بندگانش می‌فرماید «ای بنده من، تو عباد و بنده من هستی، شب قدر جای دیگری نرو ، بیا پیش خودم» لذا مطلب تخصصی پیام شب قدر این است که خداوند یک حجت و امام معصومی بر ما دارد که در شب قدر، میزبان ملائکه و روح است لذا اگر می‌خواهیم به خدا برسیم باید به شناخت کامل از امام زمان عجل الله برسیم، پیامی که شب قدر برای مومنان دارد این است که اگر کسی می‌خواهد به قرب الهی دست یابد باید بداند که این قرب الهی تابع قرب امام معصوم علیهم السلام است لذا ابتدا باید به قرب امام معصوم برسد و در صورت تقرب به قرب امام معصوم، به خدا وصل خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پولادی تاکید کرد: در شب‌های قدر، باید بیش از این که بخواهیم آنچه بر این شب وارد شده‌ را انجام دهیم باید ببینیم چه کاری را نباید انجام دهیم، البته نه در شب‌های قدر ، بلکه در طول سال باید مراقبت کنیم که گرفتار گناه و معصیت نشویم، لحظاتی از شب قدر را برای خلوت با خدای متعال اختصاص دهیم چرا که تنهایی با خداوند، نیاز ضروری برای انسان است. در این لحظات، رفتار و کردار خود را محاسبه کنیم. سپس به همراه خانواده در مساجد و در جمع مومنان روزه‌دار ، در مراسم احیای شب‌های قدر حضور یابیم.

ارسال نظرات