خبرهای داغ:
سرپرست بنیادنخبگان استان خراسان جنوبی در گفتگوی اختصاصی باخبرگزاری علم و فناوری:

تقویت لوایح مجلس با بررسی قبل از تصویب توسط نخبگان/ ​ارتقای فناوری منجر به رشد تولید و مهار تورم می شود

سرپرست بنیاد نخبگان خراسان جنوبی با بیان اینکه اثر گذاری نخبگان در ارتقای فناوری کشور منجربه رشد تولید و مهار تورم خواهدشد،گفت: ممکن است مجلس قوانینی را مصوب کند که دولت در اجرا دچار موانعی شودو اگر این موانع قبل از تصویب توسط نخبگان مورد بررسی قرار بگیرد موجب قوت و تقویت آن طرح یا لایحه می شود.
کد خبر: ۹۵۱۱۹۵۹
|
۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان‌جنوبی،  «محمدمهدی ایزدخواه» سرپرست بنیاد نخبگان استان با اشاره به فعالیت های بنیاد ملی نخبگان استان اظهارداشت: براساس سند راهبردی کشور در امورنخبگان که راهبردها کلان آن نه تنها برای بنیاد ملی نخبگان مشخص شده؛ بلکه برای همه سازمانها و نهادها با این هدف است که اجتماعات نخبگانی شکل بگیرد واز ظرفیت نخبگانی برای ارتقای علم،فرهنگ و هنر استفاده شود و این اجتماعات تبدیل به نظام نخبگانی برای حل مسائل کشور شود.

 

وی با بیان اینکه در بنیاد نخبگان شناسایی، هدایت و پشتیبانی های معنوی و مادی نخبگان در نظر گرفته شده است،گفت: رویکرد بنیاد نخبگان استان خراسان جنوبی هم حمایت های موثر از نخبگان و هم رفع دغدغه های نخبگان است یعنی استعداد برتر باید زمینه رشدشان در زمینه نخبگی فراهم شود.

برگزاری «طرح های شهاب،وزوایی،احمدی روشن،بهشتی و صیاد شیرازی » در بنیاد ملی نخبگان برای حمایت ازنخبگان علمی

 

ایزدخواه با اشاره به طرح ها و برنامه های مختلفی که را در بنیادنخبگان خراسان جنوبی برگزار می شود،گفت: «طرح شهاب» در حوزه دانش آموزی با هدف شناسایی دانش آموزان مستعد دنبال می شود، این طرح با هدف تجلیل از برگزیدگان طرح های دانش آموزی که زمینه رشد آنها فراهم و به مدارج عالی علمی دست پیدا کنند.

 

به گفته وی در حوزه دانشجویی و دانشگاهی «طرح شهید وزوایی» را در بنیاد ملی نخبگان داریم که دانشجویان استعداد های برتر می توانند از تسهیلات در نظرگرفته شده استفاده کنند.

 

حمایت از دانش آموختگان و دانشجویان مستعد پسر

ایزدخواه ادامه داد: در بحث دانش آموختگان و حمایت از دانشجویان مستعد پسر تسهیلات نظام وظیفه باعنوان «طرح شهید صیاد شیرازی» از این افراد حمایت می شود.

 

سرپرست بنیاد نخبگان خراسان جنوبی با بیان اینکه باید از ظرفیت نخبگانی برای اهداف نظام،استان و کشور استفاده شود،گفت: هیئت های علمی در دانشگاه ها جزء سرآمدان علمی در کشور هستند که در برنامه های بنیاد ملی نخبگان مشارکت دارند.

وی با اشاره به اینکه سه حوزه داریم که اعضای هیئت علمی دانشگاه ها فعالیت می کنند،بیان داشت: هسته های مسئله محورفناورانه و پژوهانه که عضو هیئت علمی به عنوان استاد راهبر درآن تعیین می شود و تعدادی ازدانشجویان در این هسته مسئله محوردرگیرمسائل واقعی می کند.

وی با اشاره به مزیت های هسته های مسئله محور افزود: مزیت هسته های مسئله محور این است که دانشجو آن مسئولیت علمی و اجتماعی خود را برای یک مسئله علمی و واقعی احساس می کند.

وی بیان داشت: دریک هسته مسئله محور فناورانه و پژوهانه که تحت عنوان «طرح شهید احمدی روشن» است دانشجویان یک مسئله از مسائل مختلف استان،منطقه و کشور احصاء شده را انتخاب و با راهنمایی های استاد راهبر پیش می برند و طی 9 ماه به نتایجی می رسند که در اینجا بنیاد ملی نخبگان و دستگاه بهره بردار از این هسته حمایت مورد نیاز را انجام می دهد.

ایزدخواه با بیان اینکه دو رویکرد اولویت محور و تقاضا محور درهسته های مسئله محور بنیاد ملی نخبگان دنبال می شود، عنوان کرد: هسته های مسئله محور هیئت علمی را در بنیادملی نخبگان  با عنوان «طرح شهید بهشتی» داریم که اعضای هیئت علمی در گیر مسائل هستند ودر این طرح اساتید دانشگاه با مرتبه دانشیاری و استاد تمام مسائل را شناسایی و به حل آن می پردازند وراهکارهای بدست آمده می تواند گره گشا و موثر برای استان باشد.

سرپرست بنیاد نخبگان خراسان جنوبی گفت: تفاهم نامه ایی فی مابین بنیاد ملی نخبگان و وزارت کشور منعقد شده است که هیئت های اندیشه ورز نخبگانی به عنوان بازوی اندیشه ورز و مشاور علمی در دستگاه های اجرایی به کار گرفته شوند و در موضوعات تخصصی فعالیت داشته باشند.

فرمان نامگذاری سال از سوی رهبر معظم انقلاب

وی با اشاره به شعار سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب، افزود: مقام معظم رهبری درابتدای سال؛ نامگذاری سال یا به نوعی فرمان را تحت عنوان «مهار تورم و رشد تولید» صادر کردند.

ایزد خواه مسئله اقتصادی کشورا را مسئله اول دانست و گفت: براساس بیانات رهبر معظم انقلاب در سالهای اخیرکه شعار های سال را اقتصادی تعیین می کنند،جایگاه اقتصاد اهمیت پیدا می کند.

وی با بیان اینکه یکی از مسائلی که رهبر معظم انقلاب به آن در سخنانشان اشاره داشتند بحث تحول آفرینی است،ادامه داد: تحول به معنای پیدا کردن اشکالات و نقاط ضعف و بر طرف کردن آن است که یکی از مواردتحول در قانون گذاری است.

به گفته وی بنیاد نخبگان خراسان جنوبی در اولین برنامه های سال جاری جلسه مشترکی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و با حضور نخبگان استان با موضوع اثر بخشی در تحول آفرینی بخش قانون گذاری برگزارکرد و پیشنهاداتی توسط نخبگان استان در این جلسه ارائه شد.

ایزد خواه ادامه داد: یکی از خلاء هایی که در قانون گذاری وجود دارد پشتوانه های علمی طرح ها و لوایح مجلس است که میتواند به آن توجه ویژه ای شود.

وی بیان داشت: طرح یا لایحه زمانی که در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار می گیرد اگر پیوست نخبگانی آن انجام و جمعی از نخبگان روی طرح ها اظهار نظر داشته باشندهم در مصوب شدن آن و هم در اجرا؛ موانع کمتری خواهد داشت.

استفاده از ظرفیت نخبگانی در بنیاد ملی نخبگان

وی ادامه داد: در کار گروه های مختلفی که در سطح استان سعی شده است که از مجموعه نخبگانی و ظرفیت آن استفاده شود.

 

وی به کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان اشاره کرد و افزود: شرکت های تولیدی که موثر در امر رشد تولید هستند و با مشکلاتی مواجع می شوند توسط این کارگروه که در استانداری تشکیل می شود موانع ومسیر تولید در استان برطرف شود.

 

برای مهار تورم و رشد تولید باید سرمایه گذاری در بخش تولید را افزایش دهیم

 

ایزد خواه حمایت از شرکت های تولیدی با در اختیار گذاشتن تسهیلات و همچنین رویکردی که بتوان نقدینگی جامعه را به سمت تولید هدایت کرد را در رشد تولید موثر دانست و ادامه داد: اگر بتوانیم سرمایه گذاری را در بخش تولید افزایش دهیم، در رشد تولید گام های موثری برداشته خواهد شد .

 

وی کارگروه اقتصاد،اشتغال و سرمایه گذاری یکی از کارگروه هایی دانست که ذیل شورای برنامه ریزی و توسعه استان تعریف شده و بنیاد ملی نخبگان در این کارگروه حضور دارد.

ایزدخواه با اشاره به مزیت های کشاورزی، معدن و صنعت در خراسان جنوبی بیان کرد: این مزیت ها موجب توسعه استان در همه جوانب است.

 

سرپرست بنیاد نخبگان خراسان جنوبی افزود: بنابراین تدوین الگوی زنجیره ارزش در بنیاد ملی نخبگان به یکی از هسته های اندیشه ورز سپرده شده است.

 

وجودبیش از 50 نوع ماده معدن در خراسان جنوبی

 

وی با بیان اینکه در ارزش مواد معدنی باید از خام فروشی مواد معدنی جلوگیری شود،گفت: استان خراسان جنوبی یک استان معدن خیز و بهشت معادن در کشور محسوب می شود که از بین 60 ماده معدنی در کشور بیش از50 ماده آن در استان خراسان جنوبی وجود دارد و باید بتوانیم فراوری مواد معدنی وارزش افزوده را در استان خراسان جنوبی داشته باشیم که این موضوع برای سرمایه در گردش استان موثر خواهد بود.

 

یکی از مولفه های علم اقتصاد ارتقاء رشد تولید است

 

وی ادامه داد: اگر تولید رشد پیدا کند در مهار تورم موفق خواهیم بود

 

لذا به لحاظ علم اقتصاد مهار تورم یک سری عوامل موثری دارد که یکی از آن ارتقاء و رشد تولید است که اگر شرکت های تولیدی حمایت شوند در مهار تورم نیز موفق خواهیم بود.

 

ایزد خواد افزود: ما در استان خراسان جنوبی نیاز داریم که شرکت های دانش بنیان افزایش توام با کیفیت داشته باشند و اگر ما بر روی شرکت های دانش بنیان نخبگانی و حمایت از آنها سرمایه گذاری کنیم نقش آفرینی فناوری در اشتغال و اقتصاد ارتقاء پیدا خواهد کرد.

 

وی ادامه داد: اگر فناوری ارتقاء پیدا کند قطعا مهار تورم نیز اتفاق خواهد افتاد.کشور های پیشرفته که قبلا دچار تورم اقتصادی بودند به سمت فناوری رفتند که این فناوری موجب پیشرفت های مختلفی در صنعت و اقتصاد آن کشور ها شده است.

 

بنیاد ملی نخبگان از طرح های مسئله محور حمایت می کند

 

وی تاکید کرد: بنیاد ملی نخبگان از طرح های مسئله محور حمایت می کندواگرحمایت های داخلی افزایش پیدا کند واز طرح های مسئله محور حمایت کنند نخبگان ما با انگیزه پای کار خواهند آمد و مشکلات بیشتری از استان حل خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها