خبرهای داغ:
مهدوی با اشاره به شکل‌گیری گروه‌های جمعیت و خانواده" با محوریت پایگاه‌های بسیج در ایلام، از خدمت رسانی بسیجی وار پزشکان این استان برای حل مشکلات ناباروری سخن گفت.
کد خبر: ۹۵۱۲۱۸۴
|
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹

پزشکانی که بسیجی‌وار در محلات کم‌برخوردار خدمت رسانی می‌کنند/ ۵۰۰ سری جهیزیه سال ۱۴۰۲ بین نیازمندان توزیع می‌شود/ تشکیل گروه‌های جمعیت و خانواده

به گزارش خبرگزاری بسیج، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بخاطر پس لرزه‌های بحران جمعیتی در کشور، یک فوریت حساب می شود و اجرا و تحقق آن یک الزام است.

رهبر انقلاب درباره اهمیت این مهم، فرمودند:« مسئله‌ی فرزندآوری و مسئله‌ی نسل بسیار مهم است؛ این موضوعی است که بنده بارها در این چند سال اخیر تکیه کرده‌ام و تأکید کرده‌ام، [ولی] متأسّفانه حالا که انسان نتایج را نگاه میکند، معلوم میشود که خیلی این تأکیدها تأثیر زیادی نداشته. اینها احتیاج دارد به قانون، احتیاج دارد به دنبال‌گیری جدّی دستگاه‌های اجرائی و بایستی بِجِدْ مسئله‌ی فرزندآوری را مهم دانست و از پیری جمعیّت ترسید. حالا خارجی‌ها را کار نداریم؛ دشمن، دشمن است؛ امّا بعضی کج‌سلیقگی‌ها را متأسّفانه آدم در داخل مشاهده میکند -یک جایی خواندم- که میگویند «آقا! پیری جمعیّت اشکالی ندارد»! چطور اشکالی ندارد؟ یکی از پُرفایده‌ترین ثروتهای یک کشور، جمعیّت جوان در یک کشور است که ما بحمدالله از اوایل انقلاب تا امروز برخوردار بوده‌ایم و اگر بنا باشد بعداً برخوردار نباشیم، یقیناً عقب خواهیم ماند.(۱۳۹۹/۰۴/۲۲)»

وزارت‌خانه‌ها، ارگان‌ها و نهادهای مختلف باید با حضوری پر رنگ در سنگر "محور حمایتی" در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نقش مهمی دارند. 

 وزیر بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی به عنوان رئیس قرارگاه عملیاتی حمایت از سلامت خانواده و جوانی فرمان مقام معظم رهبری را از اولویت‌های مهم این وزارت‌خانه برشمرد و بر تأثیرگذاری بحران جمعیت بر امنیت، اقتصاد، فرهنگ و سیاست به مراتب بیشتر از سایر مقوله ها تأکید کرد.

در راستای اهمیت جوانی جمعیت در ترسیم نقش بسیج در تحقق فرمان حضرت امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) با ابوالحسن مهدوی معاون اجتماعی سپاه امیرالمؤمنین(ع) استان ایلام در تشریح اقدامات این معاونت در حوزه جمعیت، به گفتگو نشستیم.

 

شکل‌گیری گروه‌های "جمعیت و خانواده" با محوریت پایگاه‌های سبیج

خبرگزاری بسیج: در آغاز گفتگو برای مخاطبین زیرساخت اقداماتتان  در حوزه جمعیت را در استان ایلام با محوریت بسیج تشریح کنید.

مهدوی: جوانی جمعیت در کشور از اهمیت ویژه برخوردار است و حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مورد تأکید رهبر انقلاب است، برای تحقق فرامین رهبر انقلاب، شبکه مردمی را در بحث جمعیت و سبک زندگی در سال‌های اخیر ایجاد کردیم. این شبکه از مردم، افراد دغدغه‌مند و فعالان حوزه اجتماعی در یک قالب منسجم تشکیل شده است.

پایگاه‌های مقاومت در سطح کشور به عنوان سرپنجه‌های سازمان بسیج مستضعفین هستند

گروه‌های "جمعیت و خانواده" با محوریت پایگاه‌های سبیج در ایلام شکل گرفته است و پایگاه‌های مقاومت که در سطح کشور به عنوان سرپنجه‌های سازمان بسیج مستضعفین هستند را در کنار برنامه‌هایی مانند: آموزش، اهداف مدنظر فرمانده معظم کل قوا و سند اعتلای ۱۰ ساله بسیج در حوزه سبک زندگی اسلامی و جمعیت بکارگیری کردیم و این مأموریت را بر عهده این گروه‌ها قرار دادیم.

 

تشکیل گروه‌های صیانت از خانواده در مسیر صلح و سازش

 در حوزه ازدواج که یکی از ستون‌های مهم در جوانی جمعیت در کشور است، چه اقداماتی را انجام داده اید؟

مهدوی: از ظرفیت مردم و خیرین در حوزه ازدواج استفاده و با ادارات و نهادهای مربوطه  جهت حمایت از جوانان ارتباط برقرار کردیم. مهم‌ترین نکته در این راستا مشاوره‌های قبل از ازدواج، بعد از ازدواج تا حتی پنج سال از زندگی مشترک بوده است.

مشاوره قبل ازدواج را با تمرکز بروی محلات و استفاده از ظرفیت بسیج دانش آموزی و دانشجویی از طریق تفاهم‌نامه با دادگستری‌های مناطق با قشر هدف خانواده‌هایی که در بحث ازدواج مشکل داشتند، ارائه کردیم. جهت حمایت از این خانواده‌ها، گروه‌های صیانت از خانواده را تشکیل دادیم و در مسیر صلح و سازش فعالیت کردیم و در خیلی از شهرستان‌ها عملکرد تاثیرگذاری را شاهد بودیم.

 

در بحث تأمین جهیزیه به عنوان یکی از مؤلفه‌های تأثیرگذار در نمودار ازدواج، چه اقداماتی را انجام دادید؟

مهدوی: با استفاده از ظرفیت خیرین به ویژه در تأمین هزینه جهیزیه برای خانواده‌های نیازمند با محوریت خرید کالای ایرانی در سال ۱۴۰۱، ۶۰۰ سری جهیزیه با تأمین ۱۲ قلم اساسی بین خانواده‌های نیازمند توزیع کردیم.

یکی از برنامه‌های مهم ما در سال ۱۴۰۲، ۵۰۰ سری جهیزیه از طریق تفاهم‌نامه با محوریت کمک قرارگاه محرومیت‌زدایی است که باید پس از  تأمین کردن این جهیزیه ها آنها را بین خانواده‌های نیازمند توزیع کنیم. ناظرین ما شناسایی خانواده‌های نیازمند، بررسی و نظارت میدانی را انجام می‌دهند.

 حمایت از زوجین نابارور به عنوان یکی از اضلاع مهم بسترسازی برای خروج کشور از بحران پیری جمعیت است. لطفا برایمان بفرمائید که در این زمینه چه راهبردی را دنبال کرده اید؟

مهدوی: خیلی از زوجین نابارور توان پرداخت هرینه‌های فرزندآوری را ندارند، طی مکاتباتی با بنیاد برکت و  استفاده از ظرفیت خیرین با اقداماتی نظیر بیمه تکمیلی زوجین به همت بنیاد تعاون بسیج، این خانواده‌ها را در بحث فرزندآوری به مراکز مربوطه برای حمایت و تحت پوشش قرار گرفتن معرفی کردیم.

 

تأسیس مراکز مهر خانواده در ایلام

 از سایر فعالیت‌هایتان در حوزه جمعیت و سبک زندگی اسلامی توضیحاتی می‌فرمایید؟

مهدوی: خیلی از خانواده ها مشکل تحصیل فرزندان خود را دارند و به همین منظور از طرفیت مراکز مشاوره با تأسیس پنج مرکز مهر خانواده دراستان ایلام تحت سازمان نظام روانشناسی خدماتی در رابطه با پیشگیری از اعتیاد، طلاق، ازدواج، تربیت دینی کودکان، مشاوره مذهبی، زناشویی و تحکیم خانواده استفاده کردیم و خدمات ارائه می‌دهند.

تربیت فرزندان و کودکان و حضور روانشانسان در محلات یکی از نکات بارز مسئله جمعیت از سوی مراکز مشاوره خانواده مهر است و نیاز است این موضوع بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. هزینه های مشاوره و روانشناسی آزاد است و  این خدمات تحت پوشش بیمه نیست و مردم در محلات محروم و آسیب‌پذیر شناخت خوبی نسبت به بحث مشاوره و روانشناسی ندارند.

مراکز مشاوره در حوزه مسائل اجتماعی برای حاشیه نشینان حلقه گمشده ای است. ما در این راستا با ایجاد مراکز مشاوره در برخی مناطق اقدامات خوبی انجام دادیم، این مراکز حلقه واسط بین معاونت اجتماعی محلات و اقشار آسیب پذیر هستند و در محلات کارگاه‌هایی می گذارند و مشاوره ویژه رایگان ارائه می دهند و چند ماهی است در محلات کم برخوردار این اقدامات صورت گرفته است. مشاورین در این مراکز دکتر و متخصص هستند و به شکل جهادی و بسیجی‌وار در محلات حضور پیدا کرده و خدمت‌رسانی می‌کنند.

کلام آخر؟

مهدوی: رهبر انقلاب بر دغدغه‌مندی در انجام امور اجتماعی تاکید دارند. کار در حوزه مسائل اجتماعی یک فرصتی است که خداوند متعال به انسان می‌دهد، تا قدمی در حل مشکلات مردم بردارد و با ارزش‌ترین کارها رسیدگی به امور نیازمندان است، انسانی که در معرض سقوط  در بحث خانوادگی و مشکلات اجتماعی قرار دارد، با یک جمله و لبخند مشاورین مسیر زندگیش عوض می‌شود، مهارت ارتباط با مردم بخشی از نیازهای مردم را مرتفع می‌کند.

 

ت/2623

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها