رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و خانواده مجلس:

۱۵۰ سال طول می کشد تا کشور از بحران پیری جمعیت خارج شود / ۹۰ درصد هزینه درمان ناباروری در بخش های دولتی را بیمه تقبل می‌کند/ آمارهای سقط جنین ۱۰ برابر کشته های کرونا است

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و خانواده مجلس شورای اسلامی، بحران پیری جمعیت را بزرگترین ابر بحران تاریخ کشور خواند و گفت: بحران پیری جمعیت سیاهچاله ای است که اگر کشور دچار شود تا ۱۵۰ سال نمی‌تواند از این سیاهچاله بیرون بیاید.
کد خبر: ۹۵۱۲۴۰۲
|
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷

امیرحسین بانکی پور فرد در آئین افتتاح رسمی شبکه تلویزیونی «ایرانِ جوان» و تشریح اقدامات و برنامه‌های بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان امام؛ در جمع خبرنگاران با قدردانی از اقدامات و  فعالیت‌های بنیاد ۱۵ خرداد در خصوص طرح جوانی جمعیت و فرزند آوری خاطرنشان کرد: جمعیت جوان در هر کشور یک نعمت است. اگر قدر جوان‌ها را ندانیم و از این نعمت بزرگ بهره برداری نکنیم در  سال های آینده از این نعمت محروم می شویم و به بحران پیری جمعیت دچار می شویم.

  بانکی پور فرد افزود: در بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و غیره درکشور، این بحران حداکثر در مدت ۳۰سال به حالت عادی باز می گردد اما وقتی کشور دچار بحران پیری جمعیت  شود  حداقل۱۵۰ سال طول می کشد تا از این سیاهچاله بیرون بیاید و طولانی شدن این بحران می‌تواند خطرات زیادی در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه برای پیشگیری از این بحران فقط پنج سال فرصت داریم اضافه کرد: برای افزایش جمعیت در وهله نخست باید الگوی ازدواج و فرزندآوری تغییر کند. در همین رابطه قانون ۲۱ مانع جوانی جمعیت را شناسایی و برای هرکدام راه حلی ارائه کرده است.نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه به بیان اقداماتی که جهت فرهنگ‌سازی لازم است انجام شود پرداخت و اظهار کرد: مادرانی که صاحب فرزند می‌شوند باید از حقوق خود مطلع شوند و بدانند که در قانون جوانی جمعیت، حقوق چهل‌گانه برایشان در نظر گرفته شده است. وی با بیان اینکه در هر جامعه‌ای که ارزش‌های خانوادگی کمرنگ شود؛ سقط جنین افزایش می‌یابدوی با اشاره  به آمار سقط جنین در ایران   گفت: روزانه بین یک‌هزار تا ۲ هزار سقط جنین در ایران اتفاق می‌افتد که ۹۳ درصد داخل خانواده و ۷ درصد خارج از نهاد خانواده است و طبق آمارهای رسمی این تعداد ۱۰ برابر بیشتر از کشته های کرونا است. بانکی پور فرد با اشاره به این که حل مشکلات اقتصادی تنها راه حل افزایش جمعیت نیست از اقدامات مجلس و دولت در این زمینه سخن گفت و خاطرنشان کرد: مبلغ وام ازدواج ۷ برابر شده، در سال گذشته ۸۲۰ هزار نفر تسهیلات فرزندآوری گرفته‌اند، نیمی از سهمیه ثبت نام خودرو به مادران اختصاص یافته، به والدینی که فرزند سوم‌شان متولد شود ۲۰۰ مترمریع زمین اهدا می‌شود و برای درمان زوج‌های نابارور نیز در بخش های دولتی ۹۰ درصد و در بخش خصوصی ۵۰ درصد از هزینه‌ها را بیمه تقبل می‌کند.

 

 

 

ارسال نظرات