روانشناس و مشاوره خانواده:

هدف از تشکیل خانواده سازندگی است / اخلاق مداری تاثیرگذارترین مسئله در زندگی فردی و اجتماعی است

زنجان _ روانشناس و مشاوره خانواده با بیان اینکه هدف از تشکیل خانواده سازندگی است، گفت:معاشرت نیکو، اخلاق مداری، محیط سالم تعیین کننده سبک زندگی فرزندان است.
کد خبر: ۹۵۱۲۴۵۸
|
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵

هدف از تشکیل خانواده سازندگی است / اخلاق مداری تاثیرگذارترین مسئله در زندگی فردی و اجتماعی است

دکتر الهه دلجویی در گفتگو با خبرنگار بسیج زنجان؛ ضمن گرامیداشت روز جهانی خانواده، با بیان اینکه خانواده اصلی‌ترین رکن جامعه است، اظهار داشت:خانواده متشکل از پدر و مادر و فرزندان است و این اجتماع کوچک هرکدام مسئولیت و وظیفه خاص خود را دارند و خانواده اصلی‌ترین نهاد اجتماعی، زیربنای جوامع و خاستگاه فرهنگ‌ها است.

وی با اشاره به اینکه در این اجتماع کوچک نقش والدین مهمتر و پررنگ‌تر است، گفت:امیر المومنین علی (ع) در حدیثی فرمودند: «والدین در ۱۴ سال اول زندگی کودک هرگونه رفتاری با او داشته باشند پس از ۱۴ سال فرزند نیز همان رفتار را با پدر و مادر خود خواهد داشت» و این نشان دهنده اهمیت تربیت فرزندان و مسئولیت والدین است که نیاز به آموزش و آگاه سازی دارد.

دلجویی در ادامه با بیان اینکه ژنتیک و محیط هر دو به طور مساوی در تربیت فرزندان تاثیر گذار است، عنوان کرد:در روایات بسیار آمده است که به فرزندان خود روزی حلال دهید و این مسئله و عوامل محیطی در تربیت فرزندان بسیار تاثیر گذار است.

اخلاق مداری در زندگی فردی و اجتماعی انسان از اهمیت بسزایی برخوردار است

این روانشناس و مشاوره خانواده با اشاره به اینکه سبک زندگی فرزندان را خانواده تعیین می‌کند، گفت:معاشرت نیکو، اخلاق مداری، محیط سالم از جمله موارد تعیین کننده سبک زندگی فرزندان است که می‌توان گفت اجتماع کوچک یعنی خانواده تعیین کننده سبک زندگی فرزندان است.

وی در ادامه تاکید کرد:اگر این اجتماعات کوچک فرزندان سالم تربیت کند ما نیز جامعه سالم خواهیم داشت.

دلجویی افزود:اخلاق مداری مهمترین و تاثیر گذار‌ترین مسئله در جامعه است که والدین باید توجه بسزایی به آن داشته باشند چرا که رفتار و منش فرزندان در جامعه سبک زندگی آن‌ها را مشخص می‌کند.

روانشناس و مشاوره خانواده با اشاره به دین گریزی جوانان و نوجوانان که امروزه در جامعه شاهد آن هستیم، اذعان داشت:منشأ اصلی دین گریزی خانواده‌ها هستند و اگر خانواده‌ها از همان ابتدا به این موضوع توجه داشته باشند زمانی که فرزندان وارد جامعه می‌شوند آسیب پذیر نخواهند بود.

وی افزود:متاسفانه امروزه پدر و مادر رفتار دینگرا ندارند و اهمیت ندادن به خواسته‌های فرزندان، پرخاشگری از جمله مواردی هستند که فرزندان دچار دین‌گریزی می‌شوند و آنچه از پدر و مادر دیندار خود انتظار دارند لمس نمی‌کنند.

دلجویی با بیان اینکه خانواده کانون محبت و رحمت است، عنوان کرد:هر چه میان پدر و مادر و فرزندان دوستی و محبت و عشق جاری باشد خانواده مستحکم و منسجم خواهد بود و هدف از تشکیل خانواده سازندگی است.

مراقبت از تداوم زندگی اصلی‌ترین و اساسی‌ترین مسئله در تشکیل خانواده است

وی اصل مهم و اساسی در تشکیل خانواده را عشق به همسر، مسئولیت زنان و مردان در خانواده و مراقبت از تداوم زندگی عنوان کرد و گفت:توجه به این مسائل موجب تحکیم و وحدت خانواده‌ها می‌شود.

روانشناس و مشاوره خانواده با اشاره به اینکه برای تداوم زندگی زن و مرد از رفتار‌های تنش زا که موجب جدایی و ناراحتی آن‌ها میشود باید جلوگیری کنند، افزود: ایجاد دوستی و محبت بین زوجین و ارتباط مؤثر از جمله موارد انسجام خانواده‌ها است.

دلجویی در پایان با بیان اینکه ارتباط مؤثر یعنی زوجین همدیگر را خوب ببینند و خوب همدیگر را بشنوند همانطور که در روایات آمده است نگاه محبت آمیز زن و مرد به یکدیگر موجب تداوم و وحدت میان زوجین می‌شود، خاطرنشان کرد:حل مسئله به شکل مرکزی زمانی که در کانون خانواده‌ها تنش و ناراحتی وجود دارد حائز اهمیت است و این موارد زن و مرد باید به فکر حل مسئله باشند در حالی دنبال مقصر هستند و وجود اختلاف نظر‌ها و سلیقه‌ها با گفتمان منطقی قابل حل است و گفتمان در شرایط مناسب و لحن محبت آمیز کمک کننده در تداوم زندگی است و اگر این موارد رعایت شود ما اجتماع‌های کوچک سالم و همینطور جامعه سالم خواهیم داشت.

ارسال نظرات