یادداشت/

۴هزار شاگرد از دولت های اسلامی در محضر امام جعفر صادق(ع) حضور داشتند

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه لشکر ١٠ سید الشهداء (ع) البرز در یادداشتی فرارسیدن سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) را تسلیت گفت.
کد خبر: ۹۵۱۲۶۲۹
|
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، حجت الاسلام والمسلمین عطایی مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه لشکر ١٠ حضرت سید الشهداء (ع) البرز، در یادداشتی فرارسیدن سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه السلام را تسلیت گفت. متن یادداشت به شرح زیر است:

۴هزار شاگرد از دولت های اسلامی در محضر امام جعفر صادق(ع) حضور داشتند

بسم الله الرحمن الرحیم
شهادت امام جعفر صادق علیه السلام را به همه عزیزان و پیروان آن حضرت تسلیت عرض می کنم.

امیدوارم که خداوند تبارک و تعالی به همه ما توفیق معرفت و شناخت به ائمه را عنایت بفرمایید.

امام جعفر صادق علیه السلام در در هفدهم ربیع الاول سال ۸۳ هجری در مدینه دیده به جهان گشودند و مادر بزرگوارشان خانوم ام فروه باشد.

امام جعفر صادق علیه السلام ۶۵ سال عمر کرد و ۳۴ سال امامت کرد و در سال ۹۴ ه.ق رهبری امت را به عهده گرفت.

شرایط فرهنگی دوران امامت آن حضرت:

1_ از آنجا که یک قرن از اسلام گذشته بود از لحاظ فرهنگی به ویژه در زمان بنی امیه و بنی عباس، دچار تلاطم شده بود.

۲_  از آنجا که اسلام در دیگر کشورها هم گسترش پیدا کرده بود رفت و آمده مردم تازه مسلمان و سوالات و شبهات آنان در بین مسلمین رایج شده بود.

۳_ در همین رفت و آمدها، اندیشه بیگانگان نیز در بین مسلمانان گسترش پیدا کرده بود.

۴_ از لحاظ کلامی فرقه هایی همچون کیسانیه، زیدیه، مرجعه.  غلات، معتزله، خوارج و زنادقه شروع فعالیت کرده بودند.
دانشگاه امام جعفر صادق علیه السلام به تربیت افراد مستعد در زمان امام جعفر صادق(ع) مبادرت ورزید تاجایی که بالغ بر ۴ هزار نفر از نقاط مختلف دولت‌های اسلامی همچون خراسان، بغداد، مصر، دمشق وکوفه در محضر درس آن حضرت حضور داشتند.

علوم اسلامی در گرایش های مختلف فعالیت و افراد مستعد در گرایش های مختلف تخصص پیدا کرد: حمران بن اعین در علم قرائت،  ابان بن تغلب در ادبیات عرب، زراره، محمد بن مسلم، جمیله ابن دراج و ابوبصیر در فقه و حدیث،  مومن طاق در علم کلام و تفسیر، هشام بن حکم در علم کلام و جابربن حیان در ریاضیات و شیمی تخصص پیدا کردند.


از آنجا که در بین خلفای بنی امیه و بنی عباس درگیری ایجاد شده بود فرصت مناسبی ایجاد شد تا آن حضرت فقه اهل بیت را گسترش دهد.

احادیث ائمه  گسترش پیدا کرد و الان که به منابع احکام مراجعه می کنیم می بینیم که بیش از ۷۰ درصد از منابع احکام، احادیث اهل بیت هستند.

خلفایی که در زمان آن حضرت حضور داشتند، عبارتند از: هشام بن عبدالملک، ولید بن عبدالملک، یزید بن ولید، ابراهیم بن ولید و مروان بن محمد و در بین عباسیان نخستین خلیفه عباسی ابوالعباس سفاح و بعد از آن منصور خلافت کرد.

منصور ۲۲ سال حکومت کرد و بسیار بر شیعیان سخت گرفت در نهایت در سال ۱۴۸ امام صادق علیه السلام در ۲۵ شوال ۱۴۸ با زهر خلیفه به شهادت رسید.

جا دارد تا اشاره کنیم، به حدیثی نورانی از امام صادق علیه السلام: ابابصیر خوش به حال شیعیان قائم ما، آن کسانی که در زمان غیبت قائم ما منتظر ظهور هستند و در زمان ظهورش از آن حضرت اطاعت می کند این‌ها کسانی هستند که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: مومنین کسانی هستند که  خوفی و حزنی بر آن‌ها نیست.

در این مجال در دو موضوع می توان مفصل صحبت کرد،  اول: شیعه چه کسی است و دوم انتظار یعنی چه و منتظرین چه ویژگی هایی دارند.

 شیعه به فردی یا افرادی گفته می شود، پیرو واقعی ائمه علیهم السلام باشد.

بیانات، فرمایشات و دستورات آن حضرات را کاملاً اجرا کند و با دیگران خوش اخلاق باشد، حقوق دیگران را کاملاً رعایت کند و ایمان یک فرد شیعه همراه با عمل است و اما منتظر واقعی کسی است که هم خودش و هم جامعه را برای ظهور آن حضرت آماده کند، هم خودسازی کند و هم در جهت ساختن جامعه کوشا باشد، هم خودش را از لحاظ اخلاقی، مکتبی و علمی آماده کند و هم در جهت شکوفایی جامعه در جهات مختلف تلاش و کوشش کند تا خدا توفیق بدهد آن حضرت ظهور کند و جامعه انسانی را پر از عدل و داد کند.

بی شک در زمان ما منتظر واقعی گوش به فرمان جانشین امام زمان(عج)  و ولی امرمسلمین است و دستورات آن حضرت را مو به مو اجرا می‌کند.

و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار