بی پرده با حجاب
به گزارش خبرگزاری بسیج، پس از تحقق انقلاب اسلامی ایران هجمه های جهانی علیه ارزشها و آرمانهای انقلاب اسلامی و به طور ویژه به شبهه پراکنی علیه حجاب بسیار افزایش یافته است. علت این امر این است که با وقوع انقلاب اسلامی و داعیه تمدنی آن نسبت به کل عالم جبهه مقابل نسبت به ارزشهای انقلاب احساس خطر کرده و حساسیتش بیشتر شده است.
حجاب نیز به عنوان بارزترین نماد اسلام در جامعه دینی برای مخالفان حکومت اسلامی اهمیت ویژه ای یافته است، زیرا مبنای فرهنگ عفاف و حجاب، خویشتن داری و گذشتن از لذت های صرفاً مادی است.،که این خود مبنای ایدئولوژی اومانیسم غربی را که لذت محوری است به چالش می کشد و پایه های تمدن مادی غرب را متزلزل می کند.
نقش و جایگاه حجاب در حفظ و تداوم سایر ارزشهای مهم جامعه دینی نیز سبب تمرکز دشمن برای تهاجم دائم و گسترده به این ارزش برای تضعیف حکومت دینی شده، در این میان فضا و بستر پرسرعت سیستمهای ارتباطی به این هجمه سرعت بیشتری داده است. از این رو دائماً با ایجاد تردید و تشکیک در اهمیت و نقش حجاب و تخریب فرهنگ عفاف و پاکدامنی در جامعه مواجه هستیم.
اصولا تشکیک در باورها یکی از ریشه ای ترین روش های مقابله با هر نظام فکری و تمدنی و ارزش های حاکم بر آن است. زیرا با وجود اینکه رفتارهای افراد برگرفته از عادت ها، انگیزه ها و باورهای آنان است عملاً رفتارهایی که تحت تاثیر عواطف و احساسات هستند ممکن است با ایجاد جو و شرایطی جدید که به شکلی دیگر عواطف را تحت تأثیر قرار میدهند تغییر کنند و عموما افراد به ویژه در نوجوانی به شدت تمایل دارند که راهی جدید را که خود کشف کردند و آن را درست میدانند در پیش بگیرند در نتیجه عادت های رفتاری انسان نیز تغییر می کنند.
بنابراین ریشه دار ترین و پایدارترین رفتارهای انسانها نشأت گرفته از باورهای آنان است به همین علت رفع سوالات و شبهات ذهن مخاطب و کمک به او در راستای ساخت باورهای صحیح یا باور سازی و غنی سازی باورهای موجود نقشی مهم و مبنایی در اصلاح و تغییر رفتار افراد است. بنابراین در پرسمان پیش رو بر آن هستیم سوالات پر تکرار در این بخش را بررسی و پاسخهای متناسب با آن را برای رفع شبهات ذهنی افراد خواهیم داد باشد که انشاالله با دادن پاسخ های درست مسیر و راه برای جویندگان حقایق روشن شود.
و اما اولین سوال:
چرا حجاب اجباری است؟
اساسا حجاب، واژه ای دینی، با بار معنایی مشخص است حداقل حجاب شرعی اسلام یعنی پوشاندن کامل بدن به جز وجه و کفین با چند شرط، 1. حجم بدن مشخص نباشد یعنی لباس بدن نما نباشد 2. دست و صورت زینت نداشته باشد 3. لباس شهرت و تبرج نباشد.
حجاب اسلامی مفهومی است از جنس باور و اعتقاد که نمیتواند اجباری باشد، چون نمی توان کسی را وادار کرد که به چیزی اعتقاد داشته باشد، اما می توان با مدیریت در حوزه رفتار اجتماعی جلوی آسیب زدن به دیگران را گرفت. و کارکرد قوانین عفاف و حجاب نیز همین است.
پس قوانین عفاف و حجاب در مورد اعتقاد به حجاب نیست بلکه در مورد رعایت حجاب است. حجاب نه بدلیل رابطه انسان با خدا، بلکه از آن جهت که رابطه انسان با جامعه میباشد قابل قانونگذاری است.
همانطور که برای حفظ اخلاق جنسی در جامعه اسلامی برای هر چیز دیگری که عفت عمومی را جریحه دار کند قانون می گذارند. حتی اگر به خودی خود حلال باشد مثلاً هم آغوشی زن و شوهر در ملا عام، پوشیدن برخی لباس های بدن نما برای مردان در حالی که از نظر شرعی حد پوشش مرد خیلی کمتر از آن است.
عبارت حجاب اجباری، عبارتی است کاملا غلط که دشمنان ما آن را جعل کرده اند.
چون در جامعه کنونی ایران رعایت حجاب اسلامی یعنی قوانینی که برای پوشش در مکان های مختلف تعیین شده است نشان می دهد که همه جا رعایت حد شرعی حجاب اسلامی مورد نظر نیست، مثلاً بیرون بودن مو در خیابان، آرایش کردن و... جرم محسوب نمی شود. در واقع اینها اسم قوانین و ضوابط پوشش اجتماعی را که باید حافظ عفت عمومی باشد را حجاب اجباری گذاشته اند.
در حالی که واژه اجبار را اگر جلوی هر کلمه دیگری بگذاریم بار منفی خواهد داشت حتی ضروری ترین نیازهای انسانی مثل غذا خوردن اجباری خواب اجباری...
امروزه می توان گفت در فضای فرهنگی جامعه بیشتر از آنکه شاهد رعایت حجاب قانونی باشیم به نوعی شاهد بیحجابی اجباری هستیم. به این معنی که ذهنیت ایجاد شده در جامعه که ناشی از فشار روانی رسانه های بیگانه و تبلیغات گسترده علیه حجاب است افراد را وادار به بی حجابی و رفتارهای غیر عفیفانه می کند.
محمد امین مرادی
این گفتمان ادامه دارد!