اساس امر به معروف و نهی از منکر تضمین سلامت روانی اجتماع است
به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمانشاه، حجت الاسلام مصطفی اشکتلخ دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرداری کرمانشاه اظهار کرد: اساس امر به معروف و نهی از منکر ورای نگاه دینی، تضمین سلامت روانی اجتماع است، در امور مختلف اگر دیگران نسبت به اتفاقات اطراف خود بی تفاوت باشند، آسیب های زیادی متوجه کل اجتماع خواهد شد و نمونه های واضح آن که برای مردم ملموس است؛ بیماری کرونا بود که وجدان و فطرت افراد این را نمی پذیرفت که یک شخصی که به بیماری مبتلاست اگر در اجتماع حاضر شود ما حق داریم که به او تذکر بدهیم و امر به معروف و نهی از منکر مصداق همین است و یا کسانی که به استعمال دخانیات دارند و اگر کسی دود آن را استنشاق کند به خودش حق می دهد که به آن فرد تذکر بدهد.
وی عنوان کرد: اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه کمرنگ باشد کم کم افرادی که کارهای منکر را انجام می دهند می تواند شیوع پیدا کند و به بقیه اجتماع ضربه بزند لذا اهمیت امر به معروف و نهی از منکر به پیوست آن به کل اجتماع مربوط میگردد.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرداری با اشاره به آیه(تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ) بیان داشت: امر به معروف و نهی از منکر علاوه بر این که از نگاه دینی تکلیف یک فرد مسلمان است از نگاه جامعه شناسی هم یک نگاه اساسی است که افراد جامعه نمی توانند به منکرات بی تفاوت باشند کما اینکه در امور دیگری اجازه دخالت به دیگران نمیدهند.
حجت الاسلام اشکتلخ با بیان اینکه؛ در برخی جاها امر به معروف و نهی از منکرمورد ظلم قرار گرفته، گفت: باکمال تأسف در جاهایی می بینیم برخی مسئولین ما به بهانه کار فرهنگی ، کار قوای انتظامی و بسیج ما را تضعیف می کنند که ما این را از عقاید شیطان میدانیم وبه فرموده مقام معظم رهبری دستگاههای جاسوسی پشت این قضیه هستند و یکی از پازلهای آن، این است که ما رفتار قاطعانه را سلب کنیم و بعد بگوییم کار فرهنگی بشود در صورتی که این خلاف رفتار خود خداوند بوده، در عذابهایی که بر امم سابق توسط قرآن نقل شده است، در امتهای قبلی خداوند به کار فرهنگی پیامبران اکتفا نمیکرد و اگر از حدی می گذشت عذاب الهی نازل میشد یعنی وقتی تا حدی انذار و تبلیغ کامل می شد و اینها ادعای تمرد داشتند خدواوند از در قاطعیت وارد میشد وبا غضب با اینها رفتار می کرد اما برخی عقاید مضحک از زبان مسئولین در میآید که هیچ پشتوانه اعتقادی و قرآنی ندارد بلکه ضد آن است، که مقام معظم رهبری با درایت و حکمت مثال زدنی که دارند فرمود اینها باید در کنار هم باشند هم باید کار فرهنگی کرد و هم برخورد قانونی قاطع باشد.
وی در مثال دیگری از قوه سلبیه با اشاره قوانین راهنمایی و رانندگی در تمامی جوامع بشری و تمام کشورهای جهان براین اتفاق نظر دارند که بایدکار فرهنگی صورت گیرد و در صورت عدم رعایت قوانین و بروز تخلف به تناسب جرم مجازاتهای لازم بر آنها تحمیل شود و اگر تمکین نگردد به فراخور برخورد قهری صورت گیرد.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرداری کرمانشاه خاطرنشان کرد: برخی افراد باور اشتباهی را به جامعه تحمیل میکنند که درگذشته کار فرهنگی صورت نگرفته و باید کار سلبی تعطیل شود و کار فرهنگی انجام شود که متأسفانه یک سری موارد را کنار هم چیده اند که خروجی آن تضعیف نیروهای زحمتکش فراجا، بسیج و ... است .
حجت الاسلام اشکتلخ در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک روز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) و روز دختر به تبین بحث حجاب بعنوان یکی از مباحث روز پرداخت و گفت: علاوه بر اینکه آیه صریح قرآن است و دستور خداوند بر حجاب تأکید شده می توان به جنبه دیگری از موضوع پرداخت؛ که مالک بدن زن و حتی زیباییهای زنان خداوند است و تبیین این مطلب ناقص صورت گرفته و برخی برای امر به معروف و نهی از منکر میگویند قانون کشور این را گفته و بعضی افراد هم پاسخ میدهند که ما این قانون را قبول نداریم در حالی که ما بحثی فراتر از تکیه به قانون در اینجا داریم و آن اینکه وقتی ما قائل به این هستیم که خالق و خداوندی هست که مالک و صاحب روح و جسم انسانهاست و خداوند برای انسان و به ویژه بانوان موازینی گذاشته و فرموده است که این مدلها باید رعایت شود و ما حق نزاع نداریم و البته برخی افراد برای خود حق نزاع با خالق قائل هستند که این "چرا" گفتن ها در مقابل خالق، فرهنگ ابلیس است و اگر کسی بخواهد به خالق خود کفر بورزد و دستورات دین را تمکین نکند که در اینجا بازهم گرچه در آن دنیا عذاب الهی شامل وی میشود اما در این دنیا باید به قانون تمکین کند.
وی بیان داشت: برخی برای فرار از حکم خداوند توجیهات و شبهاتی مطرح میکنند که ما مسلمان نیستیم که در پاسخ به آنها باید گفت: "حجاب" فقط اختصاص به دین اسلام ندارد و منابع آن در اینترنت وجود دارد و مشاهده می شود در یهود اصیل (ارتودکس) که با یهودیان شبه روشنفکر نزاع دارند و یهودیان سنتی حجابشان حتی از برخی مسلمانان بیشتر است و دیگر اینکه ما شاهد هستیم مسیحیت، حضرت مریم(س) را در همه جا باحجاب به تصویر کشیده اند و راهبههای مسیحی بالاترین حجاب را برای خود قائل هستند ومهمتر از همه درایران باستان که آریایی تبار و زرتشتی بودند یکی از سخت ترین حجاب های ایرانی اصیل در حدود سه هزار سال پیش و ماقبل در ایران بوده به نحوی که در کتاب 11 جلدی تاریخ تمدن ویل دورانت(مورخ و فیلسوف آمریکایی) به گونهای بحث حجاب ایران برجسته است که این مورخ معتقد است شدت حجاب از ایران به اعراب منتقل شده است.
اشکتلخ با اشاره به مقررات برخی کشورها از جنبه ایجابی و سلبی ابراز داشت: در کشوری مثل فرانسه منع اجباری حجاب وجود دارد و دربرخی از کشورها دخالت و اجبار به سلب حجاب شده است یعنی حکومت و افراد جامعه آن به خود اجازه میدهند که به زور حجاب را سر زنان بردارند و این در اخبار رسانه های جهان منتشر شد که دانشگاههای فرانسه مانع ورود بانوان باحجاب به دانشگاه شدند و با وجود اینکه شعار آزادی سر داده اند اما برای خود موازینی گذاشتهاند و حق دخالت قائل هستند و میگویند نمیگذاریم افرادی با این مدلها در جامعه ظاهر شوند.
وی عنوان کرد: یکی از نکات جالب توجه حجاب از منظر روان شناختی برای جوانان و نوجوانان این است که؛ خیانتکارترین اقشار به خانم ها خود خانمهای بدحجاب یا بی حجاب هستند، در عالم هستی ثابت شده از هر زیبایی زیباتری هست که این زیبایی را به رخ دیگران میکشند و آن را برای مردانی که متعلق به کانون زندگی او نیستند ابراز کنند (و بیحجابی معنایی غیر از این ندارد) که این طبیعتا" منجر به این خواهد شد که چشم و دل برخی مردان که ایمان ضعیف تری دارند بلرزد و در مقام مقایسه بیفتند و احساس کنند زنان زیباتری در جامعه هستند و همسر آنها مناسب نیست که این مورد در واکاوی های قضایی یکی از علل خیانت ها و به هم ریختن کانون خانواده ها و طلاق، همین زنهای متبرج به بیحجابی و فساد هستند که اینها با تبرجی که دارند مردها را از کانون خودشان سلب می کنند که این بحث روان شناختی در همه دنیا پذیرفته شده است و اگر خانم ها این را درک کنند اول خود ایشان به تقابل برمی آیند و از عوارض و آسیبهای اجتماعی جلوگیری بعمل میآید.
حجت الاسلام اشکتلخ بیان داشت: با درک تمام این موارد باید در بحث حجاب هم کار تبلیغی داشته باشیم و هم مثل کار راهنمایی و رانندگی با قاطعیت کار پیشگیری موازی آن صورت گیرد هم بحث تاریخی و هم بحث روان شناختی ( از 4 منظر) مورد توجه قرار گیرد.