خبرهای داغ:
شاهرود_ مدیر آب و فاضلاب شهرستان شاهرود با بیان اینکه تنها شهر استان هستیم که افق روشنی برای تامین آب نداریم، گفت: شهرستان ۳۲۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب دارد
کد خبر: ۹۵۱۶۴۵۵
|
۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۳

شاهرود تنها شهر استان سمنان که افق روشنی برای تامین آب ندارد/در انتظار توجه مسئولان ملیبه گزارش خبرنگار بسیج، ابراهیم باقری مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان شاهرود در نشست خبری با اشاره به اینکه شهرستان شاهرود جزو وسیع‌ترین شهرستان‌های کشور از نظر تامین منابع آبی است، افزود: ۹۲ روستا و شش شهر تحت پوشش این اداره می‌باشد و صد در صد شهر و هشتاد و هشت درصد روستا‌ها تحت پوشش شبکه آب شرب هستند.
او با بیان اینکه ۹۲۳۰۰ مشترک شهری و بیش از ۲۳ هزار مشترک روستایی تحت پوشش این اداره می‌باشند، گفت: در سال ۱۴۰۱ هفت میلیون ۲۴۰ هزار مترمکعب تولید آب روستایی داشتیم و ۱۵ هزار فقره انشعاب فاضلاب شهری شاهرود انجام شده است.
باقری خاطر نشان کرد: یک چشمه و یک رشته قنات شهری داریم و ۸۵۰ کیلومتر طول شبکه شهری و ۱۶۸ کیلومتر خط انتقال شهری است و اعتبارات سال ۱۴۰۰ بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان مصوب شده که ۴۶ میلیارد تومان تخصیص و جذب صد درصد داشتیم.
او با اشاره به اینکه ۶۲ میلیارد تومان مصوب سال ۱۴۰۱ است که ۳۰ میلیارد تومان آن جذب شده است، گفت: ما در جذب اعتبار فعال هستیم و اعتبارات محرومیت زدایی، تنش آبی و استانی رت جذب کرده ایم.
مدیر آب و فاضلاب شهرستان شاهرود به سفر کمیسیون عمران مجلس به شهرستان اشاره کرد و افزود: ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار در این سفر مصوب شده که در ۳ سال تخصیص داده می‌شود و ۱۰ مصوبه داشته و تا الان ۹ میلیارد تومان تخصیص یافته و ۱۰ میلیارد تومان بزودی محقق می‌شود.
او با اشاره به اصلاح فرایند و افزایش ظرفیت تصفیه خانه و ارتقا تصفیه خانه آب شاهرود دو درخواست ما از کمیسیون بوده که در حال پیگیری است، گفت: در سال ۱۴۰۱، هشت حلقه چاه حفر و تأسیس کردیم و اتصال کلیه چاه‌ها در دسترس در سطح شهرستان انجام شده و نشست‌های تخصصی برگزار و دستگاه‌ها ملزم به کمک و تزریق آب شرب به مصرف خانگی شده اند.
باقری تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱، ۱۵ حلقه مجوز حفاری گرفته شده که منتظر کار پیمانکار و اعتبار حفر است و تحت پوشش قرار دادن روستای امیریه و رباط زنگ خارتوران در حفر چاه نیز محقق شده است.
او ادامه داد: ۴۰ مورد از چاه‌ها و ایستگاه‌ها را مهندسی مجدد و ۱۰ چاه را افزایش قدرت برق داده ایم و تلمتری خارتوران و قلعه بالا انجام شده است.
مدیر آب و فاضلاب شهرستان شاهرود با اشاره به آبیاری سیار ۳۰ روستا، گفت: ۱۳ روستا را نیز در طول سال آبرسانی می‌کنیم و ۱۰۵ قطع آب انشعاب فضای سبز شهرداری‌ها را داشته‌ایم.
او با اشاره به مجموع کمبود آب شرب شهرستان شاهرود ۳۲۰ لیتر در ثانیه است، گفت: کمبود آب شرب شهر شاهرود ۲۰۰ لیتر است و شهر‌های شاهرود و بسطام و کلاته خیج و ۲۵ روستا تنش آبی در شهرستان دارند.
باقری با بیان اینکه، ۶۶۰۰ مورد اتفاقات شبکه انشعابات و خطوط انتقال رفع شده است، اظهار کرد: در سرعت رفع اتفاقات آب در کل استان رتبه برتر را داریم و ۱۳۰۰ فقره کنتور تعویض شده است و شش کیلومتر به شهرداری بیارجمند در راستای جداسازی آب شرب و فضای سبز کمک کرده ایم و ۴۰ مورد انشعابات غیر مجاز شناسایی شده است
او با تاکید بر اینکه در بخش تولید تمام تلاش خود را مصروف کردیم و تمرکز روی مدیریت مصرف و قطع انشعابات غیر مجاز است، گفت: مدیریت فشار شبکه آب با ۱۸ فشار شکن در شهر شاهرود انجام می‌شود و تنها شهری هستیم که افق روشنی برای تامین آب نداریم.
باقری تصریح کرد: پروژه انتقال آب از چشمه سار‌های قطری به شاهرود با اعتراضات انجام شده متوقف شد که می‌توانستیم، ۵ میلیون مترمکعب آب انتقال دهیم.
او ادامه داد:در راستای تامین آب در مسیر خط انتقال قطری دوحلقه چاه مجوز دریافت شد و قرارداد بسته شد و امکانات منتقل، اما هشت ماه دستگاه‌ها خوابیده و اجازه حفاری نمی‌دهد به دستور اداره کل آب و فاضلاب کشور متوقف شده است.
باقری با اشاره به مجوز حفر پنج حلقه چاه در قطری گفت: سه چشمه را وارد مدار کردیم که ۲۵ لیتر بر ثانیه آب منتقل می‌شود و ما وظیفه توزیع آب داریم، اما چندین سال تامین آب را هم انجام می‌دهیم و ۶۵ درصد آب شهر از مخازن بالادست مجن تامین می‌شود و ۲۴ حلقه چاه در مدار برای تامین آب در مدار است.
مدیر آب و فاضلاب شهرستان شاهرود اضافه کرد: هدف از جیره بندی جبران کمبود است، اما با اعلام قطع آب تمام مردم ظرف خالی‌ها را پر می‌کنند و زمان مصارف را جابه جا می‌کنند و کمکی به بحث جبران کمبود آب ما نمی‌شود و جواب برعکس می‌دهد.
او با تاکید بر اینکه جیره بندی آب ممنوع است و نمی‌توانیم جیره بندی کنیم، افزود: تلاش داریم تا آب حتی کم هم باشد در مدار تزریق شود و در کوتاه مدت، پنج حلقه چاه داخل شهر زدیم که چهار حلقه را حفر کردیم و با تفاهم با هیئت مدیره قنوات رویان و دیزج بین ۴۰ تا ۵۰ لیتر افزایش آب در شهر شاهرود از قنوات صحرای جلالی شاهرود خواهد شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها