گزارش/

آرزوی آسمانی

همدان-شهید «موسی الرضا پور رحمتی» از خلبانان ایثارگر و شجاعی بود که جان خود را فدای نجات جمع بسیاری از مردم یک منطقه کرد و امروز نامش بر بلندای تاریخ ایران سرافراز می‌درخشد.
کد خبر: ۹۵۱۶۶۱۳
|
۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶

آرزوی آسمانی

 

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، واژه شهید تداعی‌گر عشق، ایثار، فداکاری، غیرت، از خودگذشتگی و معرفت است، که با نثار جان شیرین خود به همه این کلمات معنا بخشیدند و یکی از این شهدا که عشق و ایثار را معنا کرد شهید «موسی الرضا پوررحمتی» بود؛ کسی که مردی و مردانگی در وجودش خلاصه می‌شود.

دلیرمردی که از همه تعلقات خود گذشت، چشم پوشید از هستی و خانواده و «محمدحسین» ۲۲ ماهه‌اش، دل از زمین کند و با سر نهادن به آسمان عزت بلند پرواز کرد تا اوج بی‌نهایت؛ آرامش و آسایش و جان با ارزش خود را فدا و راه سرخ شهادت را برای اعتلای نام ایران پیروز و سربلند و جان بخشیدن به شعار «ارتش فدای ملت» انتخاب کرد تا آرامش و آسایش را برای دیگران به ارمغان آورد.

خلبان غیور ارتش جمهوری اسلامی، شهید «پور رحمتی» تا واپسین لحظه عمر نسبت به کار خود متعهد ماند و با گذشتن از جان خود در نهایت ایثار و فداکاری، زندگی بسیاری را نجات داد و جان بر سر این تعهد شرافتمندانه دینی و میهنی خود نهاد و به زیبایی تمام راه و رسم قهرمانی و پهلوانی را برای آیندگان ترسیم کرد.

نیک‌مردی که با ایثار شکوهمندش برای رسیدن به معبود خویش اوج گرفت و عاشقانه پرواز کرد و در زمره مدافعان سرافراز آسمان میهن اسلامی خوش درخشید؛ چه سعادتی بالاتر از اینکه پروازش ابدی و ماندگار و به خلعت شهادت آراسته شد.

خلبان دلاور، متهعد و شجاع که خالصانه و با غیرت برای حفظ عزت و اقتدار ایران اسلامی و ارزش‌های اسلام و انقلاب تا آخرین لحظه عمر در تلاش بود و با از خودگذشتگی مثال زدنی خود مردانه بر سر پیمان ایستاد و ثابت کرد آسایش و آرامش مردم و شکوه و سربلندی نظام مقدس جمهوری اسلامی مرهون مجاهدت، ایثار و فداکاری مردان مردی است که برای رسیدن به هدف تا پای جان ایستاده‌اند.

شهید والامقام «موسی الرضا پور رحمتی» خلبان زبده، شجاع، و فداکار نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران یکم مهر ماه سال ۱۳۵۱، در شهرستان بیجار در خانواده‌ای مذهبی دیده به جهان گشود و پس از گذراندن دوران شیرین کودکی در کنار خانواده، دوران تحصیلی خود را در سال ۱۳۷۱ در بیجار به اتمام رساند.

با عشق به خلبانی وارد دوره مقدماتی آموزش خلبانی در دانشگاه هوایی شهید ستاری تهران شد و پس از ۴ سال آموزش، برای گذراندن دوره کامل به پادگان هوانیروز اصفهان منتقل شد و پس از ۳ سال  با پایان دوره‌های آموزشی در سال ۱۳۷۹ به عنوان خلبان جنگنده به استخدام ارتش درآمد و پس از آن به همراه چند تن از دوستان خود به پایگاه هوایی شهید نوژه همدان منتقل شد.

این خلبان دلاور و تیزپرواز در تاریخ هفتم آبان ماه سال ۸۲ طی انجام ماموریت به عنوان خلبان در روستای زرین‌آباد ایجرود استان زنجان با سوخت پُر دچار سانحه شد، در حالی که می‌توانست اجکت کند و جان خود را نجات دهند، اما با وجدان کاری و در نهایت ایثار و از خودگذشتگی، با اقدامی شجاعانه برای جلوگیری از سقوط هواپیما در منطقه پرجمعیت و وقوع فاجعه‌ای بزرگ تمام تلاش خود را به کار برد و هواپیما را از یک منطقه پرجمعیت به منطقه‌ای خالی از سکنه هدایت کرد تا به مردم منطقه هیچ صدمه‌ای وارد نشود و از تلفات انسانی جلوگیری کند که با این اقدام و رشادت مثال زدنی در حالی که جان مردم منطقه را نجات داد، جان خود را فدای مردم کرد و به فیض عظیم شهات نائل آمد و به درخواست مادرش در گلزار شهدای پایین زنجان به خاک سپرده شد.

از شهید پور رحمتی یک فرزند به نام محمدحسین به یادگار مانده است که در هنگام شهادت پدر ۲۲ ماهه بود.

این شهید والامقام مانند هر پدری آرزو‌هایی برای فرزند کوچکش داشت، که با پر کشیدنش آن‌ها نیز آسمانی شد، و امروز در راستای برگزاری دومین کنگره ملی ۸ هزار شهید استان همدان و تجلیل از خانواده معظم شهدا، با برنامه‌ریزی که به همت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و پایگاه سوم شکاری شهید نوژه همدان صورت گرفت، برای پاسداشت شهدا و تکریم از خانواده معظم شهدا قرار شد طی برنامه‌ای یکی از آرزو‌های این شهید والامقام جامه عمل بپوشد.

به یاد آنان که هرگز فرود نیامدند تا نام ایران بر فراز آسمان‌ها جاودان بماند؛ در این خصوص با فرمانده پایگاه سوم شکاری شهید نوژه همدان دوست صمیمی شهید پوررحمتی گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

* اخلاق و رفتار شهید پوررحمتی برای من زندگی‌ساز بود

امیر پرویز مرادبکی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در همدان با اشاره به زمان آشنایی خود با شهید پوررحمتی اظهار کرد: آشنایی من با ایشان به سال ۱۳۷۲ برمی‌گردد به نحوی که از طریق کنکور سراسری در رشته خلبانی در دانشگاه هوایی شهید ستاری قبول شدم و سعادت آشنایی با ایشان را در دانشگاه داشتم.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه از ویژگی‌های بارز شهید پور رحمتی این بود که با همه سریع ارتباط می‌گرفت، چون ما هر دو به زبان آذری مسلط بودیم، سریع با یکدیگر رفیق و دوست صمیمی شدیم و حتی واحد‌های درسی را با هم انتخاب می‌کردیم.

فرمانده پایگاه سوم شکاری شهید نوژه همدان گفت: باتوجه به اینکه ایشان یک سال زودتر از من به دانشگاه راه یافته بود سعی می‌کردم واحد‌های درسی بیشتری بردارم تا بیشتر با یکدیگر باشیم و همین باعث شد همزمان فارغ التحصیل شده و در دوره‌های اصفهان هم با هم بودیم و برای طی دوره هواپیمایی F۴  هر دو به همدان اعزام و وارد پایگاه شهید نوژه همدان شدیم.

وی در تبیین ابعاد شخصیتی شهید پوررحمتی با بیان اینکه ایشان انسانی باایمان و بااخلاص کامل بود، گفت: دغدغه اصلی ایشان کمک به پدر و مادر و خانواده بود تا به هرنوعی شده در کنار خانواده باشد و بتواند مشکلات آن‌ها را برطرف کند.

امیر مرادبکی با اشاره به اینکه شهید پور رحمتی همواره در تلاش بود تا بتواند گره‌ای از کار دیگران باز و مشکلات مردم را رفع کند، تصریح کرد: ایشان در همه حال احترام همه را نگه می‌داشت و در تلاش بود تا به هم نوعان و هم وطنان خود کمک کند به طوری که همه برای رفع مشکل روی او حساب می‌کردند و مشکلات را با ایشان در میان می‌گذاشتند.

وی با بیان اینکه شهید بزرگوار انسانی متعهد، ولایتمدار، دارای اراده قوی، منضبط، متواضع، خوش برخورد و کاملا به امور دینی پایبند بود، اضافه کرد: ایشان دارای روحیه شهادت طلبی بالایی بود و اخلاق، رفتار، متانت، ایمان، ولایتمداری و وطن دوستی بی‌نظیری داشت که برای همه الگو بود.

فرمانده پایگاه سوم شکاری شهید نوژه همدان با تاکید بر اینکه تمام لحظات و خاطرات با شهید بودن برای من سرمشق زندگی است، اظهار کرد: من این سعادت را داشتم تا از سال ۷۲ تا ۸۲ که ایشان به شهادت رسید با ایشان باشم و سنگ صبور، رفیق و دوست صمیمی یکدیگر بودیم و طی این مدت به خوبی از ایشان فیض بردم به طوری که اخلاق و رفتار ایشان برای من زندگی‌ساز بود.

وی به وطن دوستی شهید اشاره و اضافه کرد: همواره وقتی پرواز می‌کردیم صحبتش این بود که کسی جرات نخواهد کرد به وطن ما خدشه‌ای وارد کند چه برسد به اینکه بخواهد حمله‌ای ترتیب دهد؛ ایشان عاشق دین، وطن و شریعت بود و، چون اینگونه بود ارزش بالایی گرفت.

امیر مرادبکی به رشات، دلیرمردی و حماسه آفرینی شهید پور رحمتی اشاره و بیان کرد: در شغل خلبانی به ویژه خلبان شکاری علاوه بر اینکه باید سلامت جسم وجود داشته باشد باید سلامت روان که اصل کار است نیز وجود داشته باشد به طوری که لازمه کار خلبان جنگنده شجاع، نترس و ایثار و فداکاری داشتن است تا بتواند به خوبی از عهده کار برآید.

* شهید پوررحمتی شجاعت مثال زدنی داشت و بین همه خلبانان زبانزد بود

وی ادامه داد: البته در بین خلبانان شکاری افرادی هستند که به واسطه روح بلند و اعتقاداتشان مراتب مختلفی دارند که شهید پور رحمتی جزو خلبانانی بود که در حین اینکه به اصول و قواعد پرواز پایبند بوده، بسیارشجاع و نترس بود و همواره برای همه ماموریت‌ها اعلام آمادگی کرده، پیش قدم بود و آماده ایثار و جان نثاری بود و شجاعت مثال زدنی داشت که در بین همه خلبانان زبانزد بود.

فرمانده پایگاه سوم شکاری شهید نوژه همدان با بیان اینکه ما از زمان شهادت این شهید بزرگوار تا به امروز داغدار هستیم، گفت: من نه تنها در  سال‌هایی که کنار شهید بودم از ایشان به خوبی فیض بردم بلکه حتی بعد از شهادت ایشان تا به امروز از وجود شهید بهره برده و از پیام‌های ایشان استفاده می‌کنم و مطمئنم شهید هم نظاره‌گر ما است و از اینکه نیروی هوایی کشور در اوج قدرت و توان است روح بلندش خوشنود است.

وی با اشاره به اینکه فرزند شهید پور رحمتی نیز راه پدر را ادامه می‌دهد و در سنگر علم و دانش فعالیت می‌کند، تاکید کرد: محمدحسین بسیار انسانی معتقد، مقید به اخلاق و ایمان و اعتقادات است و ارادت خاصی به ایشان دارم.

امیر مرادبکی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه در زمان تولد محمدحسین، مادر ایشان به دلیل شرایط خاص و بیماری امکان مراقبت از او را نداشت همسر من به مدت دو ماه از ایشان مراقبت و نگهداری کرد و، چون در این دو ماه هم شیردهی محمدحسین را انجام داد برادر شیری فرزند من است و من ایشان را همچون فرزندان خود می‌دانم و همواره سعی کردم در کنارش باشم.

* کار و خدمت به مردم و نظام اولویت شهید پور رحمتی بود

همسر شهید پور رحمتی نیز در گفتگو با خبرگزاری بسیج با تبیین ابعاد شخصیتی این شهید والامقام تصریح کرد: ایشان بسیار انسانی وارسته، متواضع و مخلص بود که تنها برای رضای خدا و خدمت به نظام و انقلاب و مردم تلاش می‌کرد.

زهرا حاتمی با تاکید بر اینکه شهید پور رحمتی در همه ابعاد شخصیتی نمونه و بارز بود، اظهار کرد: ایشان انسان عجیب و غریبی بود و شخصیتی بسیار معنوی داشت که توجه همه را به سمت خود جلب می‌کرد.

وی با بیان اینکه این شهید والامقام از نظر ادب و انسانیت و رفتار و کردار، نسبت به همه از کوچک و بزرگ نمونه و برجسته بود، گفت: ایشان بسیار انسانی مهربان و دلسوز بود و در همه حال احترام همه را نگه می‌داشت به طوری که من در طول زندگی یک بار هم از ایشان نرنجیدم.

همسر شهید پور رحمتی با بیان اینکه شهید با ایثار و از خودگذشتگی جانش را در راه کشور و مردم فدا کرد و مایه افتخار همگان شد، ادامه داد: ایشان همواره با منطق راه را به همه نشان می‌داد، به شغلش متعهد بود و عاشقانه برای کارش تلاش می‌کرد به طوری که کار و خدمت به مردم و نظام را در اولویت قرار داده بود.

* فداکاری شهید پوررحمتی در تاریخ ایران جاودانه خواهد ماند

مدیر ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان نیز در گفتگو با خبرگزاری بسیج با اشاره به دیدار انجام شده با خانواده شهید پور رحمتی عنوان کرد: یکی از اهدافی که تشکیلات بنیاد حفظ آثار دنبال می‌کند دیدار با پیشکسوتان عرصه جهاد، خانواده شهدا و ایثارگر است که به همین منظور در منزل خلبان شهید پور رحمتی حضور یافتیم.

محمد برخوردار به رشادت و دلیرمردی این شهید والامقام اشاره و عنوان کرد: ایشان با ایثار، فداکاری و از خود گذشتگی، جان با ارزش خود را در طبق اخلاص گذاشت و به معنای واقعی کلمه خود را فدای ملت کرد که این اقدام شجاعانه برای همه ما سرشار از نکات پندآموز و مایه افتخار است.

وی با بیان اینکه فداکاری شهید پوررحمتی در تاریخ ایران جاودانه خواهد ماند، بر لزوم معرفی این شهید معز در جامعه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ یکی از آرزو‌های شهید پوررحمتی این بود، زمانی که فرزندش به مدرسه رفت با لباس خلبانی به دنبال فرزندش در مدرسه برود تا فرزندش به اینکه پدرش خلبان و حافظ کشور است افتخار کند که امروز ۸ خرداد ماه سال ۱۴۰۲ به نیابت از این شهید بزرگوار امیر مرادبکی فرمانده پایگاه سوم شکاری شهید نوژه همدان در دانشگاهی که فرزند این شهیدبزرگوار در آن تحصیل می‌کند، حاضر می‌شود.

محمدحسین پوررحمتی امروز یکی از دانشجویان موفق در رشته هوشبری دانشگاه علوم پزشکی استان همدان است.

گفتنی است؛ به پاس رشادت‌های این شهید والامقام مردم شهیدپرور استان زنجان در محل سقوط هواپیمای شهید پوررحمتی المانی به یاد شهید احداث کرده‌اند.

گزارش از: طیبه یوسفی مظاهر
آرزوی آسمانی

آرزوی آسمانی

آرزوی آسمانی
انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار