خبرهای داغ:
سعادتی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه هنوز حاکمیت فعلی افغانستان را به رسمیت نشناخته‌ایم، بر نقش آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی در هدایت و پشت صحنه تنش‌ها در مرز ایران و افغانستان تأکید کرد.
کد خبر: ۹۵۱۷۰۰۸
|
۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴

هنوز حاکمیت فعلی افغانستان را به رسمیت نشناخته‌ایم/ امریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی پشت صحنه تنش‌ها در مرز ایران و افغانستان

افغانستان، کشور دوست و همسایه ما است
مهدی سعادتی بیشه سری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با خبرگزاری بسیج در خصوص نشست اخیر کمیسیون پیرامون موضوع افغانستان، اظهار کرد: افغانستان، کشور دوست و همسایه ماست، مشترکات فرهنگی و تمدنی زیادی با این کشور داریم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: امنیت کشور‌های همسایه، امنیت ماست و همواره طی چهار دهه اخیر در کنار همسایگان بودیم.

آمریکای جنایت کار و رژیم غاصب صهیونیستی دشمن مشترک جهان اسلام هستند

سعادتی با اشاره به اینکه آمریکایی و رژیم صهیونیستی پشت صحنه تنش‌ها در مرز ایران و افغانستان بودند، تصریح کرد: آمریکای جنایت کار و رژیم غاصب صهیونیستی دشمن مشترک دو کشور و در نهایت جهان اسلام هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: اقدامات جمهوری اسلامی ایران در مرزها مقابل افرادی که به دنبال دست درازی به مرز‌های ایران را دارند، ساختار دفاعی و بازدارنده دارد.

سعادتی با تأکید بر اینکه شهید سلیمانی‌ها و مقاومت مردم مظلوم افغانستان آمریکایی‌ها را از این کشور فراری دادند، اضافه کرد: ولی توطئه‌های دشمنان همچنان برای استمرار بی ثباتی در منطقه استمرار خواهد داشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه حاکمیت فعلی افغانستان را به رسمیت نشناخته‌ایم، تصریح کرد: کشوری که دارای قومیت‌های مختلف است، همه مردم باید در انتخاب حاکمیت آن نقش داشته باشند و برای اداره یک کشور وحدت و انسجام یک مؤلفه مهم است.

سعادتی با بیان برخی جزئیات نشست در مورد مسائل افغانستان در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، محکوم کردن تنش‌ها در مرز افغانستان و ایران را یکی از محور‌های مهم این نشست برشمرد و اضافه کرد: تصمیمات خوب دیگری هم در این نشست گرفته شد.

اجازه تعدّی به هیچ متجاوزی را به مرز‌های جمهوری اسلامی ایران نمی‌دهیم

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه اجازه تعدّی به هیچ متجاوزی را به مرز‌های جمهوری اسلامی ایران نمی‌دهیم، آمریکایی‌ها و رژیم اشغالگر قدس را عامل اصلی بی‌ثباتی در منطقه به ویژه مرز‌هایی مانند ایران و افغانستان دانست و گفت: شهدای زیادی را در این رابطه به ویژه مرزبانان عزیز تقدیم نظام و انقلاب کردیم.  

سعادتی افزود: نیرو‌های امنیتی و اطلاعاتی به ویژه مرزبانی با هوشیاری بالا و مقتدرانه مرز‌های کشور را رصد‌ می‌کنند.

حاکمیت افغانستان به تفاهم‌نامه ۱۳۵۱ متعهد باشند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به موضوع حق‌آبه ایران از افغانستان، اضافه کرد: حاکمیت افغانستان به تفاهم‌نامه ۱۳۵۱ متعهد باشند، دولت‌های گذشته هم در جریان بی ثباتی‌های پیوسته در افغانستان نتوانستند این مهم را برای کشور محقق کنند.

سعادتی با تأکید بر اینکه سفیر کشورمان در افغانستان مأمور پیگیری موضوع حق‌آبه ایران از افغانستان شد، تصریح کرد: تحقق این مهم نیاز به مذاکرات بیشتر دارد، باید تیمی متشکل از کارشناسان ایرانی و افغانی از منطقه مذکور بازدید کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: ابر پروژه آب در کشور در بحث انتقال آب از دریای مَکران باید از سوی مسئولان مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

ت/2623

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها