به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان؛
خانم زهرا محمودی مدرس دانشگاه و عضو بنیاد ملی نخبگان: حقیقت ماجرا این است که وقتی یک مرد بزرگ تاریخ ساز میشود و میتواند که مردمیترین انقلاب تاریخ را ایجاد کند دلهایی را با خودش همراه کند حقیقتاً فهم درستی از آحاد جامعه از مرد و زن، از تمام اقشاری که میتوانند تأثیرگذار باشند دارد که این جملات گاهی اوقات اگر گوینده اش ذکر نشود بعضی وقتها ممکن است بعضیها فکر کنند که یک سری جملات فمنیستی است حتی در دیدگاههای مقام معظم رهبری هم گاهی برخی فکر میکنند که این دیدگاهها دیدگاههایی است که به هر حال افرادی که تند میروند در این مسیر دارند بیان میکنند، اما حقیقت ماجرا این است که زنان نیمی از جامعه را تشکیل میدهند و نیمی دیگر را میسازند این ویژگیهایی که در یک بانو نهفته است و میتواند جهاد اجتماعی در حقیقت ایجاد کند در جامعه و زنی که مظهر لطافت، عاطفه و پیوند ارتباطات است وقتی حضور اجتماعی پیدا میکند به بیان حضرت امام میتواند یک اتفاق ویژه و خاصی را رقم بزند همانطور که ما میبینیم که این اتفاق افتاد وقتی انقلاب اسلامی رخ نمود زنان نقش بسیار خاص و بجایی را ایفاء کردند و بعد با یک معضل بزرگی مثل جنگ تحمیلی و دفاع مقدس که روبرو میشویم میبینیم که این قلب ملتهب و این قلب تپندهی جامعه وقتی که شروع میکند به حرکت، افراد را به جوشش درمی آورد، پیوندهای عاطفی که یک زن میتواند ایجاد کند ویژگیهایی که وجود دارد. در مفهوم مادری ریشه کلمه «اُم» در معنای خودش با امت یک ارتباط تنگاتنگ دارد یک مادر در نقش خودش وقتی که با آنچه که حضرت امام بیان میکند که زنان باید جهاد اجتماعی داشته باشند در عرصههای اجتماع حضور پیدا کنند وقتی با همین ویژگیها در جامعه حضور پیدا میکند یک مفهومی وجود دارد به اسم مادرپذیری مهم نیست که یک بانو حتماً مادر چندین فرزند باشد مهم این است که این ویژگی در نهاد او نهفته است و این را میتواند در جامعه پیاده کند و اساساً حضرت امام بیان میکنند که زنان باید در حکمرانی و در سیاست مداخله کنند و مقام معظم رهبری هم این نقش را بسیار پررنگ در حقیقت تلقی میکنند، اما مسئله این است که شاید ما اندیشههای حضرت امام را باید بعد از گذشت ۴۰ و اندی سال از انقلاب اسلامی باز میکردیم این مسئله را صورت بندی میکردیم و یک مدلی ارائه میکردیم که میتوانست این مباحث در حد سخنان و اندیشههای امامین انقلاب باقی نماند حضرت امام یک جای میفرمایند: من شنیده ام که زنانی که در آن محیط قبل از انقلاب حضور داشتند از محیط خودشان شکایت داشتند ما باید رفاه اجتماعی را برای اشتغال این زنان فراهم کنیم یعنی شما نقش را ببینید بیان نمیکنند که زنان از عرصهای که قبلاً بودند به هر حال محیطهای مناسبی نبوده کناره گیری کنند و به هر حال بخواهند به خانه داری و مادری و اینها بپردازند میفرمایند: که نقش انقلاب در حقیقت سالم سازی محیط اینهاست برای اثربخشی بیشتر و تأثیرگذاری بیشتر و این نقش را وقتی ما در کلام امامین انقلاب میبینیم حقیقتاً آنجایی هست که میفرمایند که شخصیتی که به هر حال اسلام به زنان داده شاید به مردان نداده این به این معنی نیست که زن در اصل آفرینش خودش در شخصیت خودش چیزی کم داشته بلکه به معنای این است که شاید در دورهی جاهلیت یا محیطهای حکومتهای مختلف در حقیقت زنان عقب نگه داشته شدند یا محدود شدند یا پست انگاشته شدند متأسفانه بیشتر در دوره جاهلیت و اسلام این خدمت را در حقیقت به شخصیت زنان کرده که به مردان شاید نکرده باشد