خبرهای داغ:
مولایی:

۵۰۰ طرح ویژه در وزارت نیرو تعریف شده است

همدان-معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران گفت: ۵۰۰ طرح ویژه در وزارت نیرو تعریف شده که بیشتر آن پروژه‌های انتقال آب است.
کد خبر: ۹۵۱۸۸۲۸
|
۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، هوشنگ مولایی در آیین تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان اظهار کرد: بر اساس بررسی های انجام شده، بیش از ۴۵ درصد آب مصرفی کشور از طریق آب‌های زیر زمینی تامین می‌شود که این موضوع در بلند مدت موجب کاهش کیفیت آب سفره‌های زیرزمینی شده است.

وی افزود: میانگین بارش سالانه کشور حدود ۲۵۰ میلی متر است که این میزان در سال‌های اخیر به ۲۴۰ میلیمتر کاهش یافته است.

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران اظهار کرد: در مجموع سالانه بیش از ۴۰۰ میلیارد متر مکعب بارش در کشور داریم که حدود ۳۰۰ میلیارد متر مکعب آن به دلایل مختلف قابل استفاده نیست و ۱۰۰ میلیارد متر مکعب در دسترس است که ۹۰ درصد آن در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در ایران بین ۲.۵ تا ۳.۵ برابر متوسط جهانی، برای محصولات کشاورزی آب مصرف می‌شود، تصریح کرد: ۸۰ درصد محصولات کشاورزی کشور از طریق کشت آبی برداشت می‌شود و تنها ۲۰ درصد محصولات کشت دیمی است.

مولایی ادامه داد: اگر ۱۰ درصد بهره‌وری را در کشاورزی افزایش دهیم آب مورد نیاز بخش صنعت و آشامیدن تامین می‌شود.

وی گفت: میزان بارش‌ها در کشور یکسان نیست به طوری که ۴۵ درصد جمعیت کشور در فلات مرکزی سکونت دارند که میانگین بارش آن به طور متوسط ۱۲۰ میلی متر است.

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اینکه وزیر نیرو به دنبال تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است، افزود: ۵۰۰ طرح ویژه در وزارت نیرو تعریف شده که بیشتر آن پروژه‌های انتقال آب است به طوری‌که این پروژه‌ها به تامین آب صنعت، کشاورزی و در نهایت ایجاد اشتغال کمک می‌کند.

وی اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد به ازای هر متر مکعب آب حدود چهار دلار ارزش افزوده ایجاد می‌شود و استان هایی که از آب بهتر استفاده کردند موفق ترند.

مولایی افزود: بر اساس بررسی شاخصه‌های اقتصادی مرکز آمار ایران، ارزش افزوده استان همدان به ازای مصرف هر متر مکعب آب، حدود سه دلار و از نظر اقتصادی و کشاورزی کمتر از میانگین کشوری است.

وی گفت: بیش از ۴۵ درصد از آب های کشور از طریق چاه و آب‌های زیر زمینی تامین می‌شود و همچنین تا کنون سدهایی با گنجایش ۵۳ میلیارد متر مکعب در کشور ایجاد شده است.

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران افزود: با توجه به شرایط جغرافیایی میزان بسیار کمی گلخانه داریم که باید با یک هم گرایی تلاش کنیم با ایجاد گلخانه، میزان بهره وری را در بخش کشاورزی افزایش دهیم.

وی تاکید کرد: پروژه آبرسانی به همدان یکی از مهم ترین کارهایی بود که در دولت سیزدهم اجرا شد و با تامین اعتبار توسط دولت در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه رسید و از بحران آب در همدان عبور کردیم و در ماه‌های آینده ظرفیت خط انتقال این آب به ۱۲۰۰ لیتر در ثانیه افزایش می‌یابد.

مولایی تصریح کرد: شرایط اقلیمی کشور بسیار شکننده است و باید از لحاظ پدافندی، ظرفیت ذخیره آب را برای ۲ سال در نظر داشته باشیم.

* همه ما موظفیم تا در مصرف آب صرفه جویی کنیم

معاون توسعه مدیریت منابع استانداری همدان نیز گفت: تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان شرکت آب منطقه‌ای همدان برای تکمیل پروژه آبرسانی بلند مدت به همدان و حل بحران آب در تابستان ۱۴۰۱ جای قدردانی دارد.

سید محمدرضا میرصفدری افزود: مدیر این شرکت به صورت جهادی پای کار بود و با همه توان برای تکمیل طرح آبرسانی بلند مدت به همدان تلاش کرد.

وی اظهار کرد: تامین آب یکی از مهمترین مسائل اجتماعی در دنیای امروز است که با توجه به موقعیت جغرافیایی، کشور ما با کم آبی مواجه است و همه ما باید دست به دست هم دهیم تا از منابع آب به بهترین وجه برای افزایش بهره‌وری استفاده کنیم.

معاون توسعه مدیریت منابع استانداری همدان با اشاره به اینکه با توجه به اهداف دولت سیزدهم برای خدمت به مردم برنامه ریزی شده است، عنوان کرد: استاندار همدان به صورت شبانه‌روزی در کنار همه مسوولان برای برطرف شدن مشکل تامین آب همدان پای کار آمد و ابن پروژه پس از ۱۷ سال بلاتکلیفی به سرانجام رسید.

وی تاکید کرد: همه ما موظفیم تا در مصرف آب صرفه جویی کنیم و مصرف بهینه را در دستور کار داشته باشیم.

مدیرعامل سابق شرکت آب منطقه‌ای همدان نیز گفت: عملیات اجرایی طرح آبرسانی بلند مدت به همدان از سال ۱۳۸۳ آغاز شد و به دلایل مختلف تا سال گذشته بلا تکلیف مانده بود که به همت دولت سیزدهم به سرانجام رسید.

محمد ضروری با اشاره به اینکه این پروژه دوباره طراحی شد، افزود: احداث مخازن این طرح در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرایی و پیش از زمان تعیین شده توسط رئیس جمهور آب وارد شهر همدان شد.

وی اظهار کرد: خط بای پاس این طرح یک خط راهبردی برای شبکه آبرسانی شهر همدان بود که با اجرای آن همه منابع آبی شهر همدان را به هم متصل کرد.

مدیرعامل سابق شرکت آب منطقه‌ای همدان تاکید کرد: خشکسالی شدید و توزیع نامتعادل آب در مناطق غربی و شرقی شهر مشکل اساسی شهر همدان بود که با تدابیر در نظر گرفته و ایجاد خط ۱۶ کیلومتری مشکل توزیع نامتعادل برطرف شد.

وی ادامه داد: شرایط بارش‌ها در سال جاری نسبت به سال گذشته نیز بحرانی تر است اما با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا کنون مشکلی در توزیع آب آشامیدنی در سطح شهر نداشتیم.

ضروری بیان کرد: هم اینک حدود ۶۰۰ لیتر در ثانیه آب از طریق خط انتقال تالوار در حال انتقال به شبکه آبرسانی شهر همدان است و تا ۲ ماه آینده این میزان به ۱۸۰۰ لیتر در ثانیه افزایش می‌یابد.

وی افزود: تجهیزات مورد نیاز تصفیه خانه و ایستگاه‌های پمپاژ این پروژه تهیه و با اقدامات انجام شده و در بدترین شرایط نیز امسال مشکلات نداریم و شهروندان بدون مشکل در تامین آب، سال را به سرانجام می رسانند.

مدیرعامل سابق شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: سال گذشته با همه مشکلات موجود، عملیات اجرایی سد خرمرود نیز تداوم پیدا کرد و پیشرفت فیزیکی آن رشد قابل توجهی داشت.

وی تاکید کرد: سال گذشته گردش مالی شرکت از ۱۰۰ میلیارد تومان به بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

* اجرای طرح‌های نیمه تمام در اولویت کاری قرار دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان نیز گفت: امیدوارم در این سنگر خدمتگزار مردم باشم و وظایف خود و اهداف و برنامه‌های وزارت نیرو را به بهترین شکل انجام دهم.

رضا اخلاص‌مند افزود: فاز نخست پروژه آبرسانی بلند مدت به همدان با تلاش مدیران استان بهره برداری شده است و امیدواریم ادامه مسیر آبرسانی به همدان که به سد قوچم متصل می‌شود را به سرانجام برسانیم تا آب آشامیدنی سالم و پایدار برای مردم شهر تامین شود.

وی تصریح کرد: بیشتر آب مصرفی بخش‌های مختلف از طریق آب‌های زیرزمینی تامین می شود و بیلان همه ۱۳ دشت استان همدان منفی است که ما وظیفه داریم در حفظ و نگهداری این منابع تلاش کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان افزود: امیدوارم با اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های سازگاری با کم آبی بتوانیم جلوی افت بیشتر سطح آب‌های زیر زمینی را بگیریم.

وی گفت: حدود ۹۰ درصد مصرف آب استان در بخش کشاورزی، ۲.۷ درصد در بخش صنعت و خدمات و مابقی آشامیدنی است و اگر ۱۰ درصد از مصرف کشاورزی کم کنیم بیشتر مشکلات کم آبی برطرف می‌شود.

اخلاص‌مند با اشاره به اینکه برای بهره‌وری نیروی انسانی و منابع آبی باید تلاش کنیم، اظهار کرد: با توجه به ظرفیت قانون بودجه امسال، باید برنامه‌ها در مدت سه ماه ارائه شود تا اعتبارات مورد نیاز آن به موقع تامین شود.

وی تاکید کرد: پیگیری و اجرای طرح های نیمه تمام به خصوص پروزه آبرسانی از تالوار به همدان در اولویت کاری قرار دارد.

در پایان این آیین از تلاش‌های محمد ضروری قدردانی و رضا اخلاص‌مند به عنوان مدیرعامل جدید شرکت آب منطقه‌ای همدان معرفی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات