دامغان_شهردار دیباج از برگزاری آیین سنتی شیردوشان در دیباج خبر داد و گفت: این جشنواره در تاریخ ٢۶ خرداد ماه در محل امامزاده محمد (ع) این شهر برگزار می شود.
کد خبر: ۹۵۱۸۹۴۵
|
۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، محسن امینیان شهردار دیباج در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل شهرداری دیباج برگزار شد، اظهار کرد: جشنواره ملی شیردوشان «امامدر» یکی از میراث معنوی ملی با قدمت بیش از ۴۰۰ سال است که هرساله در اواخر بهار با شیردوشی و قربانی کردن گوسفندان و تقسیم گوشت آن بین نیازمندان در جوار امامزاده محمد (ع) دیباج برگزار می‌شود. 

شهردار دیباج بیان کرد: هشتمین جشنواره ملی شیردوشان «امامدر» در تاریخ ٢۶ خرداد ماه با حضور گردشگران، دامداران و مسئولان با اجرای برنامه‌های متعدد آیینی بر گزار می شود.

وی افزود: در حاشیه جشنواره بیش از ۴۰ غرفه محصولات فرهنگی، صنایع دستی، مواد غذایی و لبنیات، غرفه‌های مبتنی بر مشاغل خانگی و اقتصاد مقاومتی برپا می شود. 

امینیان خاطر نشان کرد: اجرای بازهای بومی و محلی، برپایی سیاه چادر، نمایش زندگی عشایری و پخت نان محلی از جمله برنامه‌های این آیین است.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره ملی در کنار درخت کهن این شهر بر گزار می شود افزود: این آیین ریشه در فرهنگ، تدین و اعتقادات مردم منطقه دارد.

شهردار دیباج افزود: آیین شیردوشان با هدف شکرگزاری از خداوند متعال برگزار می شود که منظور از «امام» همان امامزاده و از «در» درگاهی برای شروع فصل جدید است.

به گزارش خبرگزاری بسیج، دیباج یکی از شهرهای شهرستان دامغان و در ۵۵ کیلومتری شمال شهر دامغان واقع شده است و جشنواره امامدر به شماره ٨٩٠ سال ٩١ در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها