خبرهای داغ:
فرماندار شادگان برگزاری نخستین یادواره عملیات «فرمانده‌ کل‌ قوا- خمینی‌ روح‌ خدا» در بخش دارخوین خبر داد.
کد خبر: ۹۵۱۹۰۹۳
|
۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان، جمال صالح زاده گفت: در آستانه ۲۱ خرداد، سالروز عملیات ظفرمندانه «فرمانده کل قوا- خمینی روح خدا» شادگان این یادواره برای اولین بار روز یکشنبه ۲۱ خرداد ماه، بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد امام علی (ع) بخش دارخوین برگزار خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه شادگان نقطه عطفی در دفاع مقدس بود، افزود: این شهرستان در ۸ سال دفاع مقدس یکی از مناطق بسیار مهم و تأثیرگذار در بخش پشتیبانی برای شکست حصر آبادان و فتح خرمشهر بود.

 

صالح زاده ادامه داد: عملیات فرمانده کل قوا بعنوان اولین عملیات پیروزمندانه پس از عزل بنی صدر خائن باعث ایجاد شور و اشتیاق به پیروزی‌های بیشتر در رزمندگان دفاع مقدس شد و هیمنه شکست ناپذیری ارتش بعثی را در هم شکست و مقدمه پیروزی‌های رزمندگان اسلام را فراهم کرد.

 

مشکل‌آفرینی‌ها و کارشکنی‌های «بنی‌صدر» آن قدر برای رزمندگان و فرماندهان ایرانی عذاب‌آور شده بود که پس از بر کناری وی از فرماندهی کل قوا، در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۳۶۰ به پیشنهاد و استقبال همه فرماندهان جنگ قرار شد عملیاتی که در جبهه «دارخوین» در حال انجام بود، به علامت رضایت از این کار حضرت امام، «فرمانده کل قوا- خمینی روح خد» نامگذاری شود.

 

عملیات «فرمانده کل قوا- خمینی روح خدا»، کلیدی برای باز شدن طلسم محاصره آبادان و آزمایشی برای عملیات بزرگ ثامن‌الائمه بود، در این حمله با ۳ کیلومتر پیشروی، مواضع محکم و مهم دشمن در این جناح به تصرف درآمد و دست کم ۳۲ دستگاه تانک و نفربر منهدم و یکهزار و ۴۹۶ تن از نیروهای دشمن کشته، زخمی و اسیر شدند.

 

همچنین در راه به دست آوردن این پیروزی، ۱۲۰ تن از رزمندگان سپاهی به شهادت رسیدند.

 

این عملیات از سوی سردار رحیم صفوی و شهید حسن باقری طراحی و اجرا شد که فرماندهی ۳ محور اصلی آن را شهیدان «منصور موحدی»، «پهلوان‌نژاد» و «رضا رضایی» بر عهده داشتند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها