مدیر نمایندگی ستاد دیه استان یزد با بیان اینکه در جامعه‌ای که اسناد تعهد‌آور وجود دارد، طبیعتاً جرائم غیر عمد هم رخ می‌دهد، گفت: از سال ۸۳ تاکنون ۲ هزار و ۳۹۰ مددجو به همت ستاد مردمی دیه یزد آزاد شده‌اند.
کد خبر: ۹۵۲۰۷۲۸
|
۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، سید مسعود عظیمی در نشستی با اصحاب رسانه با بیان اینکه در جامعه‌ای که تجارت و کسب‌وکار و اسناد تعهد‌آور وجود دارد، طبیعتاً جرائم غیر عمد هم رخ می‌دهد، اظهار کرد: همیشه این مسئله در یزد مایه افتخار بوده است که وقوع طلاق در یزد با کمترین آمار رخ می‌داد؛ اما متأسفانه امروز بدین گونه نیست و الزام است که ستاد دیه در این زمینه فعال باشد.

وی با بیان اینکه البته در زمینه‌های دیگر هم جرائم غیر عمد داریم که نقش ستاد دیه را برجسته می‌کند، افزود: آمار زندانیان زن در زمینه جرائم غیر عمد بالا رفته است؛ زندانیان با مبالغ بالای بدهی زندان می‌افتند، میزان اخذ مهریه بالا رفته است؛ این‌ها دلایلی است که باید ستاد مردمی دیه استان یزد فعال باشد.
عظیمی تصریح کرد: افتخار می‌کنیم که از سال ۸۳ تاکنون ۲ هزار و ۳۹۰ مددجو از ابتدای تأسیس ستاد مردمی دیه استان یزد آزاد شده‌اند.

وی با بیان اینکه در سال جاری تا به امروز تعداد ۳۲ زندانی به کمک ستاد مردمی دیه استان یزد آزاد شده‌اند، ادامه داد: از این تعداد زندانی آزاد شده ۷ نفر زن بوده اند، مبلغ کل بدهی این مددجویان مبلغ ۲۵۲ میلیارد ریال بوده است که مبلغ ۱۹۸ میلیارد ریال در قالب اخذ گذشت رضایت‌مندانه از شکات، قبولی اعسار و آورده محکومین تأمین شده و مابقی این مبلغ از منابع این ستاد شامل کمک‌های خیرین و نیکوکاران نوع‌دوست و تسهیلات بانک‌های عامل مبلغ ۵۴ میلیارد ریال به‌حساب سپرده دادگستری واریز و زمینه آزادی این ۳۰ نفر و بازگشت آن‌ها به آغوش گرم خانواده فراهم شد.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان یزد در رابطه با آمار زندانیان جرائم غیر عمد با بیان اینکه بیشترین تعداد زندانیان جرائم غیر عمد مالی و در نوبت بعد مهریه و نفقه هستند، اظهار کرد: از ۵۱ نفر زندانی جرائم غیر عمد، ۲۸ نفر به دلیل جرائم مالی و ۲۳ نفر به دلیل مهریه محکوم شدند.

وی با اشاره به آزادی ۱۶۳ زندانی جرائم غیر عمد در سال ۱۴۰۱ گفت: از این تعداد ۱۸ مددجو زن و ۱۴۵ مددجو مرد بودند؛ از این تعداد ۲۴ مددجو با انجام مشاوره ذات البین و بدون پرداخت هیچ‌گونه مبلغ و تعداد ۱۳۹ مددجو نیز با پرداخت مبلغ بوده است.

عظیمی در رابطه با مبلغ دهی مددجویان اظهار کرد: مبلغ کل بدهی این مددجویان ۱۸۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده است که مبلغ ۱۵۹ میلیارد تومان در قالب اخذ گذشت رضایت‌مندانه از شکات، قبولی اعسار و آورده محکومین تأمین و مابقی این مبلغ از منابع این ستاد شامل کمک‌های خیرین و نیکوکاران نوع‌دوست و تسهیلات بانک‌های عامل مبلغ ۲۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به حساب سپرده دادگستری واریز و زمینه آزادی این ۱۶۲ نفر و بازگشت آن‌ها به آغوش گرم خانواده فراهم شد.

وی تأکید کرد: دارایی زندانیانی که برای آن‌ها پرونده آزادی تشکیل می‌شود، طی یک فرآیند ۲ ماهه استعلام می‌شود و در نهایت برای کسانی پرونده تشکیل می‌شود که حداقل ۲ ماه در زندان باشند و اعسار آن‌ها به تأیید مقامات قضایی برسد؛ در این صورت هیئت‌امنا تشکیل جلسه داده و برای آزادی وی تلاش خواهد کرد.

عظیمی یادآور شد: کمک افراد برای آزادی زندانیان جرائم غیر عمد صرف آزادی فرد موردنظر کسی که کمک کرده است، می‌شود؛ مثلاً برخی به نیت آزادی زندانیان زن کمک می‌کنند.

وی با بیان اینکه زن وقتی به زندان می‌رود یعنی خانواده به زندان می‌رود، تأکید کرد: لازم است بانوان بیشتر مراقب باشند؛ در کارگاه‌های حقوقی شرکت و میزان اطلاعات حقوقی خود را بالا ببرند.
انتهای پیام/ش

ارسال نظرات
آخرین اخبار