محیط‌زیست ارث پدری نیست؛

تغییر الگوی فرهنگی راه نجات طبیعت از نابودی

محیط‌زیست جهان در محاصره آلودگی ناشی از پلاستیک‌ها قرار دارد؛ این مسئله ادامه حیات کره زمین را با مخاطره جدی روبه‌رو ساخته و نگرانی‌های بسیاری را ایجاد کرده است.
کد خبر: ۹۵۲۰۷۸۹
|
۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، یکی از عوامل توسعه پایدار حفاظت از محیط‌زیست است. تخریب و بهره‌برداری نامناسب از طبیعت و محیط‌زیست در سال‌های اخیر باعث شده تا حیات بشر در این کره خاکی با چالش‌های جدی روبه‌رو شود. در این میان راه‌اندازی پویش‌های مردمی حفاظت از محیط‌زیست در کنار اقداماتی که نهاد‌های مرتبط برای صیانت از محیط‌زیست انجام می‌دهند، می‌تواند تأثیر چشمگیری در راستای کاهش میزان تخریب محیط‌زیست داشته است.

آلودگی پلاستیکی به معنای هرگونه ناخالصی پلاستیکی در محیط‌زیست است که می‌تواند با توجه به خصوصیات فیزیکی و شیمیایی این مواد، به شکل تجزیه نشدنی و مستقر در محیط‌زیست باشد.
پلاستیک‌ها یکی از اقلامی هستند که به دلیل استفاده گسترده در زندگی روزمره، سبب آلودگی زیست‌محیطی و شدت بخشیدن به گرمایش جهانی شده‌اند.
این نوع آلودگی بر تمام جانداران زمین، به‌ویژه دریا و دریاچه‌ها تأثیر می‌گذارد و باعث تلفات بسیاری در حیات دریایی، پرندگان، حیوانات خزنده و انسان‌ها شده است.
بر اساس آمار‌هایی که موجود هستند، هر ساله حدود ۸ میلیون تن پلاستیک دریا‌ها و اقیانوس‌های جهان را آلوده می‌کند. این موضوع بر روی بیشتر موجودات دریایی و محیط‌زیست تأثیر آشکاری دارد. برای رفع این مشکل باید مصرف پلاستیک را کاهش داده و مدیریت بهتر و بازیافت پسماند‌های پلاستیکی انجام داد. می‌توان با کمک فنّاوری‌های پیشرفته در پیرایش و بازیافت پلاستیک‌ها استفاده کرد و همچنین آگاهی عمومی در این خصوص نیز مفید خواهد بود.


مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت از محیط‌زیست یزد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری یزدرسا اظهار کرد: روز جهانی محیط‌زیست ۲۰۲۳ با شعار راهکار‌هایی مقابله با آلودگی پلاستیک مطرح شده است.

مهدیه السادات حدادیان ادامه داد: انتخاب موضوع «پلاستیک» برای روز جهانی محیط‌زیست یادآور تأثیر روزافزون پلاستیک در تهدید سلامت تمامی موجودات زنده است.
وی تصریح کرد: هرچند طی سال‌های گذشته برخی شهروندان و برخی نهاد‌های دولتی و غیردولتی #نه_به_پلاستیک گفته‌اند؛ اما اکنون زمان سرعت بخشیدن به تمام اقدامات برای مقابله با پیامد‌های زیان‌بار آلودگی پلاستیک فرارسیده است.

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت از محیط‌زیست یزد در رابطه با راه‌های کاهش آلودگی پلاستیکی اظهار کرد: کاهش مصرف پلاستیک، بازیافت پلاستیک، افزایش تعداد پایگاه‌های بازیافت، استفاده از پلاستیک‌های قابل‌تجدید پذیر و ایجاد کمپین‌های و کارزار‌های اجتماعی برای آگاهی بخشیدن به افراد و ترویج رفتار‌های پایدار و خاموش کردن آلودگی ازجمله اقداماتی است که باید بیش‌ازپیش به آن پرداخته شود.

وی با اشاره به فرارسیدن فصل سفر گفت: مسافران به هنگام سفر به مناطق خوش آب‌وهوا و استفاده از طبیعت خدادادی با پاک‌سازی محیط‌زیست و محورها، می‌توانند برای ایجاد فرهنگ نریختن زباله در طبیعت پیشگام شوند و در این امر حتی به رقابت با هم بپردازند.

حدادیان ادامه داد: شهروندان با رعایت پاکیزگی محیط‌زیست هر جا که می‌روند باید قدردان مهمان‌نوازی مردمان شهری باشند که به آنجا وارد شده‌اند. افراد نباید فکر کنند که میزبان با کمک شهرداری زباله‌های ما را جمع می‌کنند، درواقع هر وجب از این خاک مال ما است که در آینده آن را به فرزندانمان می‌دهیم. ما زمین را از پدرانمان به ارث نبردیم، بلکه آن را از فرزندانمان به امانت گرفته‌ایم. وی افزود: باید شهر‌های دیگر را مانند خانه خود بدانیم و باعث آزار و اذیت میزبانان نباشیم، درحالی‌که به‌طورمعمول پس از پایان فصل سفر آثار تخریب محیط‌زیست نمایان و تصاویری منتشر می‌شود که بسیار زشت و دردناک است.

برخورداری از جامعه سالم و محیط‌زیستی پاک، حق هر شهروندی است. به همین دلیل تمامی اقشار جامعه در برابر حفاظت از محیط‌زیست مسئول هستند و اطلاع‌رسانی و آموزش مبانی محیط‌زیست به گروه‌های هدف، فرهنگ‌سازی حفاظت از محیط‌زیست برای اقشار مختلف جامعه، حساس کردن افکار عمومی در برابر پیامد‌های آلودگی از کارآمدترین روش‌ها برای حفظ و پیشگیری از تخریب زیست‌بوم به شمار می‌رود. تغییر نگرش، سبک زندگی و تغییر رفتار افراد با محیط‌زیست نیز می‌تواند از روند تخریب روزافزون محیط‌زیست بکاهد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار